Fyfan jag orkar inte mer!

BusBarro

Trådstartare
Nu har det hänt igen... Jag visste att det här skulle hända! Jag kände det på mig så väl och jag har inte känt någon glädje alls sen veterinären sa att hon var frisk!

Igår var jag på återbesök med Flamma... Hon har juh blivit behandlad x antal gånger i kotsenskidan höger bak och sen till slut blev det operation och den blev lyckad.
Många månader efter så blev hon friskförklarad, det syndes inte ens vilket ben som hon var opererad i!

Så sista återbesöket igår (trodde vi) och vi trodde bara att vi skulle dit och vända eftersom hon känts så himla fin. Hon har slutat bråka med mig när vi är ute och rider, hon går fram överallt utan tjaffs och hon har blivit jättetrevlig att hantera.
Det tyckte även veterinärerna igår, dom trodde inte att det var samma häst! De kunde lägga bedövningar utan att behöva ge henne lugnande.

Men iaf... Jag kommer dit och rider för veterinären. Flamma haltar på höger fram. Men när jag rätar upp mig (är sne i ryggen så jag sitter oftast snett) och ger mera stöd på yttertygeln försvinner hältan.
Men hon haltar vid longering.
Dock är bakbenet helt friskt.

Men varför haltar hon? Vid longering syns även hälta på båda frambenen.

Bedövning läggs för att se vilken del hältan kommer ifrån. Till slut bedövas hela hoven och då är hon mycket bättre. Det är alltså hovarna hältan kommer ifrån.
In till röntgen och hennes pålagringar i strålbenen har utvecklats lite under detta år. Det har alltså blivit större och mer omfattande.

Jag är så kluven. Är det på grund av ridningen hon har blivit halt? Är det pålagringarna som börjat utvecklats som gör att hon har blivit halt? Eller har hon överbelastat framdelen så mycket eftersom hon har haft ont i bak som har gjort att hon blivit halt och i sånt fall kan det då sitta i hovarna, borde det inte sitta högre upp?

Nu är hon iaf behandlad med cortison och tuppkam i hovleden båda fram och under tre veckor ska jag skritta henne på långa tyglar i 15-30 min.
Är hon inte bra om tre veckor så ska hon få somna.

Men även om hon blir bra av behandlingen så kanske det kan komma tillbaka så fort jag börjar arbeta henne? Och då kommer det väl gå runt så i en ond cirkel...

Jag känner mig så skum, en del av mig vill verkligen att hon blir frisk men en annan del vill också att hon inte ska bli bra så jag får börja om med en ny häst. Det har juh bara varit skador hela tiden och hon är väldigt sliten och skör...

Jag fattar verkligen ingenting längre... När ska detta ta slut?

MVH En Mycket Trött Frida

Sv: Fyfan jag orkar inte mer!

Fy vad tråkigt för dig!

Vad beror din egen snedhet på? Är det något som kan åtgärdas? Det kanske vore idé att själv gå till t ex sjukgymnast och få hjälp att träna upp rakheten, speciellt eftersom din häst reagerar så tydligt beroende på om du sitter rakt eller snett?

Lycka till till er båda!

Jag är sne i ryggen från födseln men jag har gått till en kiropraktor för att få det åtgärdat. Jag är 54% sne i ryggen från början och vi har lyckats fått ner det till bara 15% efter behandling.
Jag har inte haft möjlighet att gå dit på 4 veckor, behöver gå varannan vecka för att det ska hålla men nu i slutet av veckan ska jag gå på behandling igen.
Jag vet juh om att jag är sne och så, så jag försöker räta upp mig varje gång jag kommer på det när jag rider...

Kan bara tycka synd om dig och förstår din frustration :cry:
Man vet inte vad ma ska göra och man funderar så man mår dåligt
Jag hoppas verkligen HOPPAS att det ska ordna sig för dig och din häst.

håper også det ordner seg.for jeg vet hva du går igjennom..
Hadde en hest tidligere som skadet seg stygt i begge bakben,. Da hun etter ett år var frisk var gleden stor..men kort.. kort tid etter ble hun halt foran i hovleddene,dette ble bra igjen treningen startet igjen, men så var det kodeleddene, samme leksa igjen, hesten ble frisk,men så fikk hun problem med senene på begge framben..Det virket som om hver gang vi lykkedes å ta bort en årsak til halthet,dukket en ny frem,kanskje alt var der hele tiden,men at hun kun ga uttrykk for det som var vondest? Vet ikke...
Etter 2 1/2 år avlivet veterinæren henne..
Håper det går bedre for din del enn dette,men jeg syntes jeg måtte fortelle,da din hest også viser overbelastninger foran etter smerter bak....

Manglet visst poenget her.. Ville bare at du skulle vite at dersom hun må sovne inn,så har du helt sikkert gjort det rette,sett i ettertid skulle nok vår hest også vært avlivet før,men man håper ,tror og prøver..

Neej, vad tråkigt.... :cry: Hoppas hon blir bättre!! Hon kan inte gå i avel då? Om det är så att det är ridningen som ställer till det..

Jag tycker det låter sannolikt att hon kan ha överbelastat frambenen pga smärta i bakbenen. En annan sak är att (iaf häromkring) så har det varit extremt hårt i marken, min gammling som har känsliga leder ömmar pga det. Så om det varit hårt hos dig med så kan det vara en bidragande orsak.

Usch, jag håller tummarna för er (igen) och hoppas verkligen att hon är bättre efter tre veckor, är ju bara för sorgligt at ge upp Nu...

Börjar nästan gråta när jag läser detta..

Har som du kanske vet också bara haft skaddor på min nya:(
Förstår att du hålt på länge med din häst eller?
Jag har "bara" hålt på ett halvår nu :crazy:

Det leder liksom inget vart utan kommer tillbaka vid ansträgning:(

Vi har haft skador ända sedan jag köpte henne. Alltså april 2003.
Så jag börjar ledsna nu...

Men men...

Åh gumman, vad ledsen jag blir! :(
Ni som har kämpat så länge. Och äntligen skulle det jobbiga vara över.
Fy, vad tråkigt! Hoppas hon blir bättre av vilan.
Det är svårt att säga varför det har blivit som det har blivit. Jag kan tyvärr inte ge dig ngt svar. Alla alternativen kan ju vara sanna. Men din ridning övervakas ju och du har ju inte ridit så himla mkt och hårt nu. Så det verkar väl inte troligt att det skulle vara den.
Hoppas iaf att hon blir bra! Jag ska hålla tummarna.
Kram!
/T

Nej vad ledsamt att höra.. :cry:
Förstår din frustration över detta. Det är bra att du tänkte på framtiden men ta inte ut något i förskott utan vänta och se hur det är på återbesöket sen.

*tröstkram*

Är det scolios du har?

Nu är datumet ändrat... Vi ska tillbaka redan nästa vecka, på onsdag... Dom skulle ta henne direkt om hon inte var frisk... Jag orkar inte!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka