Fy vilken dag *bilder*

Sv: Fy vilken dag *bilder*

Tack det uppskattas verkligen.

Fick just mail från stallet iallafall med uppdatering om hur hon mår och hon är glad och nöjd (trots boxen, hon går på lösdrift annars) och hon slängde sig över kvällsmaten :)

Ankan skrev:
Kan ju tilläga att förutom att hon haltade verkde hon inte smärtpåverkad. Prövade tom att springa innan hon kom in :eek:
Knepigt med sår...min häst kunde inte sys...skinnfliken som din har kvar fattades helt...man såg ända in i leden:eek: med senor och allt brrrrr. och det gnodde jag på varje dag två gånger:crazy: ...hårt för att framkalla blödning:crazy: Håller tummarna för att din häst läker ihop fort nog;)

Piraja skrev:
Knepigt med sår...min häst kunde inte sys...skinnfliken som din har kvar fattades helt...man såg ända in i leden:eek: med senor och allt brrrrr. och det gnodde jag på varje dag två gånger:crazy: ...hårt för att framkalla blödning:crazy: Håller tummarna för att din häst läker ihop fort nog;)

Nej men fy det låter otäckt :crazy: Vi hoppas på att huden kommer klara sig men tydligen såg det rätt så bra ut ändå. Som tur är så är "mitt" sår bara ytligt även om det är stort. Det enda som eg oroade veterinären var just att det skulle kunna spricka upp i där hon sytt.

Mår din häst bra nu?

NÄEH!!!!
Stackare....
Hoppas att det håller ihopnu så det kan läka riktigt. det du kan göra nu är att ha mat till henne hela tiden. Lägg inte in saker som kan få henne att skrapa och grejja. Inte förrän det läkt ihop!

vovicockokanon skrev:
NÄEH!!!!
Stackare....
Hoppas att det håller ihop nu så det kan läka riktigt. det du kan göra nu är att ha mat till henne hela tiden. Lägg inte in saker som kan få henne att skrapa och grejja. Inte förrän det läkt ihop!

Ja min lilla gumma :crazy: sån otur

Har tänkt sätta upp någon gren hon kan tugga på, ha halm (så hon har utöver höet) och så tänkte jag sätta upp morötter som är fästa i snören i taket, gott och tar lite tid att pilla med så att hon har att göra en stund.

Vet du föresten någon som har halm jag kan köpa?

hoppas hon är matglad. ge henne massa halm att plocka me. om möjligt så gör en liten sjukhage som är lika stor som boxen som hon kan stå i ett par timmar om dan i alla fall. finns ju en del "hästleksaker" man kan hänga in i boxen. lycka till

Ankan skrev:
Finns en elstolpe i hagen med stålvajrar ner på sidan (förstår du hur jag menar?)......normalt är den inhägnad men hästarna hade rivit staketet och hon hade (gissar vi) varit på vajern.
OJ
Ett ex till migs ponny fick avlivas efter att ha lyckats sno benet RUNT en sådan tråd - ponnyn hade dessutom legat så ett tag och slagit sönder huvudet med.
Linan "skulle" vara säker enligt elverket (ller ät det televerkets?) likt förbannat så led ponnyn ohyggligt, och fick avlivas några dar senare.

Jodå mat är alltid intressant, hon är en riktig ponny när det gäller det :d

Hon kommer iallafall få stå inne första dagarna eftersom vet inte ville att hon skulle röra sig alls...bara att gå ur boxen medans jag mockar/lägger om henne får räcka första dagarna.

escodobe skrev:
OJ
Ett ex till migs ponny fick avlivas efter att ha lyckats sno benet RUNT en sådan tråd - ponnyn hade dessutom legat så ett tag och slagit sönder huvudet med.
Linan "skulle" vara säker enligt elverket (ller ät det televerkets?) likt förbannat så led ponnyn ohyggligt, och fick avlivas några dar senare.

Nej men fy :eek: stackars häst :cry:

Som jag skrev är den normalt inhägnad men dom hade rivit staketet runt.

Så där hittade jag min häst för två månader sedan, även har skurit sig på en vajer från elstolpe. Två dm långt sår ovanför carpus och ända intill benet, benhinnan är skadad. Såret syddes och han fick penicillin. Stod på box två dar innan jag gav upp det och släppte ut honom i större sjukhage tillsammans med shettisen. Efter ett par dagar svullnade det upp rejält plus varade- mer penicillin och kortison. Stygnen togs efter 15 dagar och så fort veterinären vände ryggen till sprack såret helt. Enligt vet spricker häst sår nästan alltid och det har fått läka så vilket har tagit tid.

Bilder på såret:
Såret sytt
uppsprucket
tre veckor gammalt
nu 9 veckor senare

Låter som att jag/vi hade tur att såret ändå bara blev ytligt. Hur har ni behandlat det sen det spruckigt? Frågade min vet men hon svarade inte mycket mer än att jag skulle ringa henne. Är lite nyfiken på hur man gör då (förutom ringer vet förstås). I mitt fall blir det ju ett rätt så stort sår om det inte håller ihop.

Ingenting. Det har fått läka som det är. Tar bara längre tid. Risken är då stor för svallkött men det har faktiskt inte bildas något alls.

Oki, tack. Hoppas din häst blir helt bra :)

Får se hur länge det fungerar med boxvila för min lilla men hon är rätt så lugn i sig själv så jag tror det kommer gå rätt så bra bara hon får lite att pilla med.

Jag har hört att man kan hänga upp rotfrukter i taket som dom kan leka med. Har aldrig testat själv men kan ju vara värt ett försök! Inte så dyrt iaf :) Hoppas att hon kryar på sig!

Marika skrev:
Jag har hört att man kan hänga upp rotfrukter i taket som dom kan leka med. Har aldrig testat själv men kan ju vara värt ett försök! Inte så dyrt iaf :) Hoppas att hon kryar på sig!

Har jag tänkt göra....morötter och äpple funderar jag på. Vet inte vad hon mer äter frivilligt

Tack

Ankan skrev:
Vet du föresten någon som har halm jag kan köpa?

Sälboda gård? Ring det skadar inte. Annars kanske Mia vet....
Vi får ju från våran höleverantör på ridskolan men det är ju storbal.

Ja just det dom måste ju ha förstås, tänkte jag inte på (lagom stirrig). Har tänkt höra med Mia vart hon köper sitt men hon var på Spanskakurs eller något sånt igår kväll.

Hur går det med din "sjukling" då?

han får gå i hagen nu ochså har jag börjat promenera med honom. Vet. kommer ut idag och kollar om hältan går tillbaka som den ska och så ska han sprutas med adequanin i leden. hon kommer två ggr till och ska göra samma sak. leden är varm o svullen så jag är lite orolig faktiskt. det var en dag förra veckan som den var helt fin nämligen, trodde ju att den skulle hålla sig så då...

Liknande trådar

Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd från er kloka bukefaliser. Börjar från början: Pollen beslutade sig för att ragga lite på tjejorna i...
2
Svar
26
· Visningar
4 301
Senast: Giganten
·
B
Ridning Var på kurs med min "bebis", tänke att jag ville ha med henne en gång så jag VET att vi börjar rätt. Vi hade alltså eg inte gjort mycket...
Svar
13
· Visningar
1 727
Senast: Pepa75
·
B
Övr. Hund Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag börjat på en prova på kurs i rally lydnad. Jobbade senast vårt pass var så tränaren var...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: Borboleta
·
B
Övr. Hund Har en omplacerings pojke som inte var kattvan när han kom (han tyckte att katterna var helkuliga leksaker som rörde sig helkul av sig...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30