Fy f*nken vad trist att se...

HMQ

Trådstartare
Igår när jag var på väg till hästen så passerade jag ridbanan vid ett annat stall och såg en ung tjej som red "rollkur" (dvs hästen hade nosen vid hennes inre fot, halsen böjd bak-och-fram) i slängtrav varv efter varv, under det att den haltade ungefär en grad på vänster fram. Jag stannade och gick ur bilen och detta fortsatte i ungefär fem minuter, häststackarn hade panik i ögonen och växlade mellan att rusa iväg i slängtrav (inget sken eller så) och att resa sig när hon emellanåt rätt var det var tvärdrog i tyglarna. Till slut stod jag inte ut att se eländet mer, så jag frågade snällt om jag fick fråga vad som pågick. Tjejen berättade då att hästen hade stegrat sig i mer än en timme och att han nu skulle straffridas på det här sättet tills han slutade - vilket kanske hade varit OK om han inte hade haltat:mad: (jag tycker såklart inte att hästar ska stegra sig under ridpasset och att man ska säga ifrån, förutsatt att man vet att den är frisk). Hon menade att visst, han haltar men det är inte för att det gör ont utan han är dum och balanstravar:eek:!! Jag sa att hon naturligtvis känner sin häst bäst och såklart ska rida på ett sätt som känns rätt för henne, men att en häst som mår bra (i kropp och med sin ryttare) inte reagerar på det här sättet.

Jag brukar verkligen inte lägga näsan i blöt i hur folk handskas med sina hästar och jag har själv en häst som inte är alldeles lätt, så jag vet också att man kan behöva ta i med hårdhandskarna någon gång, men det här var det värsta jag har sett - straffrida en uppenbart halt häst! Mådde dåligt hela kvällen, men jag är glad att jag reagerade (annars är man ju ofta rätt "svensk" och håller sig till sitt). Blä.

Sv: Fy f*nken vad trist att se...

Usch! Jag blir rädd när jag ser unga tjejer ha sådan inställning till hästar. Varje gång något inte fungerar riktigt så är det hästen som jävlas (tom när den haltar verkar det som:eek:) och ska straffas och övervinnas.

Sedan har jag varit på utprovning av sadlar och sett en ponny rollkuras omkring i ridhuset. Den flaxiga sitsen på ryttaren var väl kanske ursäktad i det läget då hon provade sadel, men däremot inte ponnyns nos som vant veks in när ryttaren red med sina hårda små knyckiga händer. Ingen bakdelsaktivitet där inte, bara en krok till nacke:(.

Jag brukar verkligen inte lägga näsan i blöt i hur folk handskas med sina hästar och jag har själv en häst som inte är alldeles lätt, så jag vet också att man kan behöva ta i med hårdhandskarna någon gång, men det här var det värsta jag har sett - straffrida en uppenbart halt häst! Mådde dåligt hela kvällen, men jag är glad att jag reagerade (annars är man ju ofta rätt "svensk" och håller sig till sitt). Blä.

eloge till dig som motstod det vi har inrutat i oss att "sköt oss själva och skit i andra". BRA att du klev ur och uppmärksammade det hela. förhoppningsvis gör fler samma sak och man kanske iallafall kan rädda NÅGON häst stackare som behandlas på liknande sätt, genom att få ryttaren att förstå och tänka till...... :crazy:

Håller starkt med mackan och TS. Inte kan väl ett sånt där ridsätt hjälpa någon stackars häst - den lär ju snarare se ridning som något ytterst obehagligt och därmed stegra ännu mer i framtiden om hon fortsätter rida så... :(

Bra gjort:bow:
Hästen kommer ju knappast heller att lära sig något av såna bestraffningar så det är helt meningslöst och dumt från början till slut.

Skitbra gjort! Vad svarade hon på din sista kommentar?

Hjälp!!!
Hästen kanske stergade sej då den hade ont i det ben den haltade på.. Allt hon kanske gjorde va att göra illa häste mer och mer..

Shit va sur man blir..

En häst min mor och jag delade på gjorde ett utfall mot mej i hagen då jag skulle hämta honom för en rid tur..

Ringde förtvivlad till mor min som sa att han har nog ont om han reagerar så.. Så vet nästa..
Snart efter det hade jag inte min Sune kvar.. Mor förstog..

Önska att fler va klok som hon.

Jag säger som så att om jag var den där ryttaren, så skulle jag inte säga så mycket mer, men attans vad jag skulle ta åt mig och inte göra om det utan att ha tänkt till både en och två gånger. Jag tror att om fler gjorde som du, så skulle hästvärlden tänka till lite mer!

Bra jobbat:bow:

Att det är hennes häst och att hon vet bäst hur den ska ridas...

Hon menade att visst, han haltar men det är inte för att det gör ont utan han är dum och balanstravar!!

varför skyller inte fler folk på att deras häst "balanstravar" när den inte går igenom besiktningen:angel:

Att det är hennes häst och att hon vet bäst hur den ska ridas...

Skrämmande attityd! Även om jag tror (hoppas innerligt) att tjejen faktiskt tog åt sig och att du gav henne en rejäl tankeställare, så tycker jag att det där är en attityd som är fantastiskt vanlig och ack så inrutat tänkande. Om man istället öppnade upp sinnet lite och lyssnade lite mer på vad boxgrannen säger, så kanske man kan lära sig lite mer och om inte annat ta till vara på en annan persons erfarenheter. Det är lätt att slå sig för bröstet och tycka att man minsann kan sin häst bäst, vilket man ibland kan, och ibland kan det sluta i en universallösning på alla ens problem med hästen om man lyssnar lite och tar in lite tips och råd från andra någon gång.

Jag kom att tänka på att det nog ofta är rädsla med när ryttare gör sånt där, dvs "straffexercis" en timme med slita och dra:crazy: De är chockade om hästen tex rest sej och det handlar om att övervinna sin rädlsa på ett väldigt dåligt sätt.......

Ja, man kan ju hoppas - hon var ju väldigt ung, ca 16 skulle jag tro, så det bästa som kunde komma ut ur detta vore väl om hon fick något att tänka på och bad om råd av någon. Hoppas det för hästens skull (han var jättefin, och såg så rädd ut, stackarn)!

Bra idé - korkad man är som åker på kliniken så fort hästen är halt, här kan ju massor av pengar sparas om man tänker att den balanstravar istället för haltar. Det behöver man ju inte bota!

Nu har vi ju bara hört din version av det hella så det kanske inte alls var så illa som du beskriver, men skitsamma, OM det nu var det så en stor eloge till dig som sa till henne och inte bara gnällde här på forumet vilka jävla ryttare det finns.

Inte så inne med dressyr termerna. Vad är balanstrav? Det låter som hästen ska ha extra bra balans...

En tjej hemma som ALLTID rider med graman i stort sett. För annars går inte hästen på tygeln. Det är världens dragkamp, hästen är otroligt snäll och försöker verkligen göra sitt bästa, men ryttaren sitter alltså stenhård och DRAR /Sågar ner hästen på tygeln samtidigt som hon halvt om halvt vänder sig i sadeln för att slå hästen (jag skojar inte om jag säger att det låter HÖGT från paddocken när vi sitter o äter middag på altanen...)...
Det är så man blir rädd....Förstår inte hur man kan ha tävlat med placering i dressyr när man inte får ner hästen på tygeln utan graman...

Lite tråkigt att se på, och itne kul när hon lär de yngre hur man "ska" rida...

Ville bara säga att jag tyckte det var skitbra att du sa till! :bow: hoppas föa allt i världen att hon fick sig en fundarare!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar