HMQ
Trådstartare
Igår när jag var på väg till hästen så passerade jag ridbanan vid ett annat stall och såg en ung tjej som red "rollkur" (dvs hästen hade nosen vid hennes inre fot, halsen böjd bak-och-fram) i slängtrav varv efter varv, under det att den haltade ungefär en grad på vänster fram. Jag stannade och gick ur bilen och detta fortsatte i ungefär fem minuter, häststackarn hade panik i ögonen och växlade mellan att rusa iväg i slängtrav (inget sken eller så) och att resa sig när hon emellanåt rätt var det var tvärdrog i tyglarna. Till slut stod jag inte ut att se eländet mer, så jag frågade snällt om jag fick fråga vad som pågick. Tjejen berättade då att hästen hade stegrat sig i mer än en timme och att han nu skulle straffridas på det här sättet tills han slutade - vilket kanske hade varit OK om han inte hade haltat (jag tycker såklart inte att hästar ska stegra sig under ridpasset och att man ska säga ifrån, förutsatt att man vet att den är frisk). Hon menade att visst, han haltar men det är inte för att det gör ont utan han är dum och balanstravar!! Jag sa att hon naturligtvis känner sin häst bäst och såklart ska rida på ett sätt som känns rätt för henne, men att en häst som mår bra (i kropp och med sin ryttare) inte reagerar på det här sättet.
Jag brukar verkligen inte lägga näsan i blöt i hur folk handskas med sina hästar och jag har själv en häst som inte är alldeles lätt, så jag vet också att man kan behöva ta i med hårdhandskarna någon gång, men det här var det värsta jag har sett - straffrida en uppenbart halt häst! Mådde dåligt hela kvällen, men jag är glad att jag reagerade (annars är man ju ofta rätt "svensk" och håller sig till sitt). Blä.
Jag brukar verkligen inte lägga näsan i blöt i hur folk handskas med sina hästar och jag har själv en häst som inte är alldeles lätt, så jag vet också att man kan behöva ta i med hårdhandskarna någon gång, men det här var det värsta jag har sett - straffrida en uppenbart halt häst! Mådde dåligt hela kvällen, men jag är glad att jag reagerade (annars är man ju ofta rätt "svensk" och håller sig till sitt). Blä.