Fuxar med dåliga hovar!?

Sv: Fuxar med dåliga hovar!?

Ingen erfarenhet av detta, men kan det ha att göra med färgen fux?
Om jag inte är helt ute och cyklar så har väll fuxarna känsligare hud än andra hästar, precis som rödhåriga människor. Vet bland annat många veterinärer som sakt det.. Men som sakt, jag är inte säker :P

Och fuxmärrar är jävliga att ha att göra med... ;)
Nej min fux (som dessutom har fyra vita strumpor ve och fasa) har aldrig haft problem med hovarna. Kanonkvalitet året runt.

det har jag också hört, fast fuxston då istället för märrar. Att de ska vara överj*vliga att ha och göra med. Men lilltjejen jag har nu är ju helt fantastisk :)

det har jag också hört, fast fuxston då istället för märrar. Att de ska vara överj*vliga att ha och göra med. Men lilltjejen jag har nu är ju helt fantastisk :)

Har också hört om fuxstona, men av min erfarenhet så verkar de flesta griniga ston vara mörkbruna/svartbruna. Och nu säger jag då inte att alla skulle vara det, inte ens de flesta. Men i min omgivning så är alla de mörkbruna/svartbruna stona griniga XD

Att en genetisk betingelse kan finnas vad gäller dålig hovkvalitet hos vissa hästar, råder det nog ingen tvivel om. men jag tror att din hovslagare borde gå någon utbildning eftersom ett sådan generellt uttalande inte stämmer.

I de flesta fall handlar dålig hovkvalitet om en felbalanserad foderstat, och vid många hovåkommor faktiskt hagar som är dåliga.

min hovslagare är jag jättenöjd med, han har utbildning och har jobbat som hovslagare i många år nu. Så utbildning tror jag inte att han behöver. Jag undrade mest över påståendet och vart han kan ha fått det ifrån för jag tyckte att det lät lite underligt...:grin:

Jag har inte träffat på fuxar med sämre hovar. Det låter som en skröna i mina öron. (ungafär som skrönan att de skulle ha häftigare humör:))

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på...
2
Svar
39
· Visningar
8 307
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka