Fuxar med dåliga hovar!?

F

Fellow04

Min shettis, fux med ljus man och svans, har enormt dåliga hovar med bärrandsröta osv, vilket vi gör så gott vi kan åt. Men nu är det inte henne det ska handla om utan fuxar generellt. Min hovis sa nämligen till mig att fuxar brukar ha sämre hovkvalitet än andra. Vad tror ni om det, stämmer det eller inte? ni som har fuxar, har ni problem med deras hovar? jag blev så fundersam då jag aldrig hört påståendet tidigare och det hade varit kul att höra vad ni andra säger om saken...:angel:

Sv: Fuxar med dåliga hovar!?

Min fuxa har stenhårda hovar som växer fort, visserligen är hennes hovar små och höga i trakterna, vilket min hovslagare jobbar med hela tiden.

Att en genetisk betingelse kan finnas vad gäller dålig hovkvalitet hos vissa hästar, råder det nog ingen tvivel om. men jag tror att din hovslagare borde gå någon utbildning eftersom ett sådan generellt uttalande inte stämmer.

I de flesta fall handlar dålig hovkvalitet om en felbalanserad foderstat, och vid många hovåkommor faktiskt hagar som är dåliga.

Min gamla new forrest som jag hade var fux och hade kanonhovar.

Har aldrig sett en hovslagare så svett och illröd som när han skulle dra av skorna på honom :rofl:
Han frågade till och med en gång om jag hade limmat skon :grin:

Kan tillägga att han hade absolut inga problem med att ta av skorna på någon annan häst..

Fuxar generellt? Nej. Fuxen jag själv haft hade toppenhovar. Det har mina bruna hästar också, för den delen. Tror för den skull inte att alla bruna per automatik har bra hovar ;)

Kan bara komma på en fux som haft riktigt kassa fötter, när jag tänker efter..

Och fuxmärrar är jävliga att ha att göra med... ;)
Nej min fux (som dessutom har fyra vita strumpor ve och fasa) har aldrig haft problem med hovarna. Kanonkvalitet året runt.

Min fux hade jättebra hovkvalitet trots fång.

Han kanske inte var dödsallvarlig i sitt påstående utan syftade på sin kundkrets och fuxarna som han skor. Fråga honom ,nästa gång ;)

Nja det vet jag inte, men ett faktum är att de ljusare delarna av hoven, vita strumpor och mkt vitt på två hovar, verkar vara av sämre kvalitet. Kanske gällde det fuxar med vita ben och ofta även då vita hovar?

Vita ben kan ju generellt också vara känsligare i huden, på en del i alla fall. Mitt gamla (bruna) sto hade tex olika långa strumpor på sina bakben och om hon fick mugg (hade det när hon kom) så följde det färgen....Ingenting ovanför det vita.

Har inte haft någon häst med så bra hovar som min fux hade. (även hovis var imponerad av hans hovar, han hade "extremt bra hovkvalité jämfört med vilken häst som helst"). Kan kanske nämna att min fux hade 4 vita hovar, till på köpet ;)

Min erfarenhet av mina egna hästar har varit att de vita benen och hovarna har varit sämre och känsligare i huden som du skriver. Har dock bara haft en fux och hans vita ben beredde honom inga problem.

Håller inte med, haft 2 fuxar - en shettis o en travare.
Fina ljusa hovar på travarn, aldrig problem med henne.
Shettisen hade mörka o var fin innan hon fick fång hos de som lånade henne en sommar.

Tror nog mer att det är gen alt hälso betingat.

Senast ändrad:

det tror jag är en myt. min fux har fina hovar, trots att han även har fullblodspappa. alla hovar är stripiga/fläckiga även på benet med sock.

hovkvalitet beror på gener och foder.

Att en genetisk betingelse kan finnas vad gäller dålig hovkvalitet hos vissa hästar, råder det nog ingen tvivel om. men jag tror att din hovslagare borde gå någon utbildning eftersom ett sådan generellt uttalande inte stämmer.

I de flesta fall handlar dålig hovkvalitet om en felbalanserad foderstat, och vid många hovåkommor faktiskt hagar som är dåliga.

I din första och sista mening håller jag med dig. I din mittersta mening håller jag inte med dig, där håller jag heller inte med TS:s hovis ang just fuxar för dom brukar ha bäst hovkvalite.

Däremot så hatar jag skimmlar,, varför ??? Jo därför att dom generelt brukar ha dålig hovkvalite. Det är i alla fall min ringa erfarenhet vilket inte betyder att mitt påstående stämmer, jag kanske bara har drabbats av 100% otur.

Däremot så hatar jag skimmlar,, varför ??? Jo därför att dom generelt brukar ha dålig hovkvalite. Det är i alla fall min ringa erfarenhet vilket inte betyder att mitt påstående stämmer, jag kanske bara har drabbats av 100% otur.

Enligt min ringa erfarenhet har varken skimmlar eller fuxar dålig hovkvalite.

Men jag kanske har haft 100% tur!

Senast ändrad:

Vilken färg har dessa skimlar haft på sina hovar? Jag har hört detta om vita hovar och sämre kvalite, ingen aning om det stämmer eller ej. Men en skimmel har kanske fler vita hovar? En hovslagare som jag har haft menade att vita hovar inte var sämre de bara växte i en annan takt än mörkare hovar. Min häst som då bara har (och även hade med den förra hästen) en vit hov så blir det då knepigt med tidsintervaller.

Nu måste man säkert jämföra ett ganska stort antal hästar om man ska göra en sådan undersökning.
Men jag tror inte riktigt på att du skulle anses ha en ringa erfarenhet av detta. I så fall är du yngre än jag tror. Du måtte väl ändå ha träffat på ett ganska stort antal hästar?

Min häst har tre vita hovar, och de vita fötterna är lika stenhårda som den svarta :p

Hon har under de fem åren jag haft en lös söm. Skorna sitter som berget. Och hon är skodd utan tåkappor :)

Senast ändrad:

skimmlar har inte mer vita hovar än andra hästar, tvärtom brukar dom inte ha så mkt vita tecken. min skimmel har fyra svarta hovar.

Vilken färg har dessa skimlar haft på sina hovar? Jag har hört detta om vita hovar och sämre kvalite, ingen aning om det stämmer eller ej.

Njaee,, det där stämmer inte. Mina skokunder som är fuxar har till 90% vita hovar och jag påstår bestämt att fuxar inte har dåliga hovar.

Däremot så har jag otur med skimmlar till 100%

Vita hovar är ju en dröm att sko,, inga hovar är det så lätt att få en superfin finish på, det skulle väl i så fall inte stämma på skimmlar och just min otur då.

När jag tänker efter så tror jag dock inte att det har med min otur att göra utan enbart beror på min allergi.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på...
2
Svar
39
· Visningar
8 307
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur