Fux+fux=bork?

eyz

Trådstartare
Det är ju allmänt känt att fux+fux blir fux.
Just därför har jag blivit väldigt förvirrad av en borkfärgad hingst.
Hingsten har på pappans sida minst 4 generationer fuxar.
Mamma och morfar är också fuxar. Mormodern vet jag inte, då jag inte vet något om hennes far (halvblod, så det kan inte vara någon jätteudda färg) Men hennes mor och bakåt är alla fuxar.

Med andra ord har vi en hingst med obestämd färg 3 generationer tillbaka (för vi kan nog anta att denna hingsts mormor är fux ändå), annars är det enbart fuxar.
Hur sjutton kunde han då bli bork? Detta är en godkänd hingst så han är blodtypad och ”satt under lupp”, inget tal om tjuvbetäckning alltså!

Är detta ”omöjligt” eller är han ett mycket exklusivt undantag? :smirk: (inte bara för det svarta, varifrån kommer de gula anlagen?)

Det låter mycket underligt. Men blodtypar man mot både mamma och pappa? Eftersom 2 fuxar inte kan få en gulbrun så är det nått som inte stämmer. Nån av föräldrarna måste vara felreggade, kanske en ljus fux som egentligen är isabell?
Ganska vanligt med felregistrerade hästar.

Vilken hingst gäller det?

Även om den ena fuxen skulle vara isabell så kan det ändå inte bli bork (dvs gulbrun) av isabell + fux! Av nämnda kombination blir det 50% chans för isabell och 50% chans för fux. Inget annat. Gulbrun (fd bork) är brun med ett gulanlag, inget annat.

Också intresserad av vilken hingst det är!

Finns inget som heter bork på svenska!!!!! (Det är norska)

vilken färg är det du menar, vissa kallar gulbrun för bork, för vissa är det ern mörkbrun som är apelkastad.

Jag har lärt mig att det heter bork, men så är jag väl medelålders nu. Helt rätt att bork är norska men färgen ändras väl ändå inte för att benämningen bork ändrats i svenskan? Har förstått att det finns personer här som är betydligt mer insatt i just färgfrågor än vad jag är så jag kan nog inte tillägga något. Men är också nyfiken på vilken hingst det gäller. För visst låter det som ett litet mysterium.

Ett litet tillägg: det som tidigare kallades bork heter idag gulbrun. En mörkbrun, apelkastad, skulle i alla fall inte jag kalla bork. Men jag kanske har fel?

Vilken hingst gäller det ? Som jag förstår det så är det en godkänd halvblodhingst....som är gulbrun. Det finns väl inte så många. :)

Nejdå, du har helt rätt. Gulbrun har hetat bork här i Sverige med, men man har ändrat till just gulbrun för det beskriver färgen bättre.

Vad de kallar mörkbruna apelkastade hästar i Norge får ju stå för dem... ;) :D :angel:

Vad jag vet är det bara Bernstein (gulbrun) och hans son Ravell (mörkgulbrun) som är gdk för avel och verkar här i Sverige?

Jag brukar också säga gulbrun, men för att vara korrekt tittade jag i en färgbok jag har och där kallade de färgen bork. Tydligen en mycket gammal bok :D

Sa aldrig ett ord om att det var ett godkänt halvblod i Sverige... Det är en fredriksborgare (därav alla fuxar...) Hingsten är Salisbury Vejleby FRH 748

Ah, tog för givet att det var hbl. Lite insnöad kanske? :D

Låter som en uråldrig bok du har. :angel:

Åh, han är så läcker !! Men det var dåligt med bilder på föräldrarna. Morfar Thor Bregnebjerg skulle kunna vara en mörk isabell och då krävs det väl att mormor är brun. Eller? och så även mamman förstås, som måste vara gulbrun. Det var dålig bild på pappan, men jag tycker han ser fux ut.

Men var framgår att föräldrarna är fuxar?

Jag är bombsäker på mammans sida nu.

Mamman heter ju Rodesia. Hennes föräldrar är Thor Bregnebjerg som kan vara isabell och mamman heter Armenia med okänd färg. Armenia har lämnat ett sto till, Somalia, med samma hingst. Denna Somalia har en svart (svartgult?) avkomma Martell så där ligger det ickefux.

Armenia har även lämnat ett sto vid namn Kenya med ett hingst vid namn Orion. Kenya har en avkomma Bouffon Fuglebjerg som inte heller är fux.

:banana: :banana: :banana:

Ja visst är han en riktig läckerbit... :love: Högst bedömd av alla frb hingstar verksamma i avel just nu.

Morfar Thor Bregnebjerg tror jag faktiskt inte är isabell. Jag vet inte exakt vad som avgör fux eller isabell, men jag har sett på en annan bild att hans man är ganska ”mörk” (i jämförelse med kropp och svans). Tyvärr finns den bilden inte på Internet längre och jag har inte möjlighet att lägga ut någon bild.

Om jag förstod dig rätt så är Salisbury i samma led som Martell, sett från mormor Armenia. Hennes döttrar du fick fram, vad har de för färg? Och var hittade du all information? (är själv intresserad av att leta runt på ”dansk mark”)
Jag misstänker att jag blivit felinformerad från min källa :smirk:, Rodesia är nog inte fux och därmed är mysteriet gulbrun Salisbury löst. Tack så mycket, nu somnar jag nog gott inatt
:D

Jag tittade bara runt på de hingstar som fanns med. Lite för att se om det fanns andra färger på dom, vilket det gjorde. Och de 3 som inte var fux, är alltså från samma möderne.
Döttrarnas färger har jag inte, men eftersom dom lämnat svar resp brun avkomma med fuxhingst så kan dom inte vara fuxar iaf. Så därifrån kommer "icke-fux-anlaget". På den bilden som fanns på Thor ser han ut att kunna vara isabell, det händer att dom är så mörka att dom reggas som fuxar. Vissa har knappt vit man ens, men lämnar dom gula föl med ickegul partner, så måste dom ju vara gula på nått vis.

Är det inte Thor, så är det Armenias pappa.

Det enda som egentligen avgör om det är en isabell och inte en fux är förstås om den kan ha/har gulanlaget. Utseendemässigt kan det vara svårt att se ibland. Alla isabeller är inte så gula som man förknippar med isabell.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka