Funkar rundbalsnät för alla hästar?

Sv: Funkar rundbalsnät för alla hästar?

Jag hade munkorg på min istället, vilket fungerade kanon. När det kom snö och blev riktigt kallt gick det inte dock då hela munkorgen blev till en stor isklump. Så tyvärr får hon fri tillgång nu men har hittills klarat sig hyfsat. Troligen beroende på att det varit så kallt ute att hon gjort över med mer energi.

Jag har idag släppt ut helan och halvan på fri tillgång till rundbalshö, gamlingen fick ha munkorgen på sig, ska kolla under dagen hur den ser ut. Känns skönt i hjärtat att ha gett dem fri tillgång eftersom unghästen verkligen behöver det.

Hmm, de står ju nonstop vid denna bal, kommer det att jämna ut sig snart? Men än så länge fungerar munkorgen som den ska.

Tack, fanns en del andra prylar där med som var intressanta :)

Hur stora maskor är det på näten?

Lutar nog åt dubbla nät på ute för vår del. Hon har redan hösilagenät i boxen som hon verkar äta utan problem ur trots små maskor (ca 30 mm i storlek). Måste det till större maskor när de går på vanligt hö eller kör du samma storlek för hösilage?

Prövade munkorg i somras ingen hit kan jag säga iallafall inte för min häst, bättre begränsa betestimmarna då.

Hursomhelst man ska nog tänka till lite extra om man ska ha munkorg på ute vintertid då det är MÅNGA minusgrader (nu snackar vi mer än -15C...) och snö. Pröva och sätt en halsduk framför näsan i 30 minuter så får ni se vad som händer då, is och rimfrost...

MEN kan tilläggas att det säkert är ett bra tips för er som inte har fullt lika kallt :)

Vi har bara hösilage till våra.. ibland nästan lika torrt som hö.. Jag tror grannstallets hästar har haft lite problem med hö i likadant nät, men då fanns det fortfarande lite gräs ute och nu vet jag faktiskt inte hur det har gått..

Har för mig att maskorna är 3*3 eller om de var 4*4.. kan försöka komma ihåg att mäta nästa gång jag är i stallet:)

Hur stora maskor är det på näten?

Lutar nog åt dubbla nät på ute för vår del. Hon har redan hösilagenät i boxen som hon verkar äta utan problem ur trots små maskor (ca 30 mm i storlek). Måste det till större maskor när de går på vanligt hö eller kör du samma storlek för hösilage?

Så de får i sig mängden smbrp de behöver alltså och håller magen igång, det är det jag är ute efter UTAN att överkonsumera mängden (?)

I nuläget har vi lite problem med, eller vi, JAG snarare... då några individer behöver få mer än min och de står i samma hage. De har begränsad giva ute (alla har ju olika åsikt om vad begränsad mängd är ut, tyvärr :cry: ) och hon äter ju inte bara sin ranson i nuläget :crazy:

Så dubbla nät vore nog en bra lösning. Då går det alltid att fodra på svårfödda individer i boxen vid skötsel eller kväll.
Ska nog kolla på containernät eller liknande också.

Våra lyckas ju äta sig tjocka.. men inte ens i närheten av så tjocka som utan nät:) Med två nät var det någon enstaka som lyckades äta sig lite mullig, men den hästen rids inte alls.
Enda problemet som jag kan se med dubbla nät är att de stod längre stunder vid balen och då hade det nästan behövts ha mat på två ställen. Med ett nät äter dom oftast i omgångar så att det hela tiden står 3-4 hästar och äter, resten vilar/leker/gör annat istället för att behöva gå och vänta på sin tur till balen.. (vi har 7 hästar totalt)

Bra att veta :) får väl kombinera ballösning med timerlösning på avspärrning eller något kanske så att de inte står där större delen av dagen. Någon som prövat den kombinationen? Ska kolla på paddock paradise också, har för mig att det ska finnas en bra "gå mera lösning för mindre hagyta" där.

Tilläggas att jag räknar förresten med att hästar går upp något i vikt under höst/vintern då de går på silage men jag vill inte överkonsumera dosen så att de blir smälltjocka av grovfoder. Så funkar det för dina så bör det funka för de i hagen också.

Puttar lite för denna tråd. Kom igen nu alla Ni som har rundbalsnät.
Vad har ni för + och - att säga om dessa. :bump:

Skriv gärna också vad ni har för storlek på maskorna i näten. Det hjälper oss som funderar på denna lösning att ev. hitta rätt storlek. Finns det månne någon som har mindre än 30 mm till häst?

Ytterligare en fråga i denna tråd.
Är det någon här på buke som prövat eller har denna lösning för äldre häst (menas 18 och uppåt) där kanske tänderna inte är helt hundra längre pga åldern?

Tjoho, är det någon som har mindre maskor än 30 mm? Otålig, tråden verkar ha stannat av (?) jag vill gärna få mer feedback på denna tråd.

Jag måste vara senil.. kommer aldrig ihåg det där med att mäta förrän jag kommer hem:crazy::o
Vi har och har haft flera 20+ hästar det har fungerat utan problem med nät, iof vet jag inte tandstatus på dessa

Men du har/har haft äldre hästar som utfodrats på detta sätt. Bra, det var det jag ville höra, att det funkar. Men... mät gärna näten också (nu är jag riktigt besvärlig, hi hi :-) )

Min häst är 21 och går med h**ks munkorg, det borde vara mindre sannolikt att de får i sig massor genom den än genom nät tycker jag, men hon är numera smällfet. Jag tror inte jag kan ha mer rundbal i hagen efter denna, de har ätit 200kg hö på ca 13 dagar... Unghästen går det ingen nöd på, hon slutar ju liksom äta efter en stund.

Kan tilläggas att det bara är de två i hagen.

Går de dygnet runt ute? Min står på stall nattetid, men vill gärna ha henne ute mer om det nu bara funkar med maten, SUCK!

Min motioneras så gott det går i kyla och brist på tid (har familj) men är i allafall ute 5 dgr i veckan och kör åtminstonne 2 pass rejält galoppass. Svårt med hästar som bara äter så fort de får chansen :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka