Funkar rundbalsnät för alla hästar?

Sv: Funkar rundbalsnät för alla hästar?

Som frågan löd: funkar det för alla hästtyper, och i blandad flock?
Lättfödd med svårfödd i samma hage, liten och stor tillsammans etc?

Min erfarenhet av rundbalsnät är att det inledningsvis var en del skador i ansiktet på hästarna p.g.a. konstruktionen (hästarna försökte köra ner huvudet mellan nätavslutningen(tjock vattnslang) och sidorna på foderhäcken. När konstruktionsdelen förbättrades fungerade det någorlunda med rundbalsnät för mer lättfödda hästar. För de yngre, mer svårfödda individerna fungerade det inte alls med nät, de fick i sig på tok för lite mat (tog nästan dubbelt så lång tid att göra slut på en bal trots att nätet togs bort i slutet på balen)!

Ökar man nätstorleken har man istället risken att fastna med en hov.

Jag känner mig tveksam till nätlösningar på lösdrifter, blir det svårare att få tillgång till hösilaget så äter de halmen istället (och att inte ha halm är inte ett alternativ för mig, underlaget måste vara mjukt och varmt) vilket innehåller energi.
Jag tror istället på hemmabyggda foderautomater för att ge täta fodringar om nu inte hästarna klarar fri tillgång. Har man hästarna installade på natten kan man ju också välja att ge mer mat ute och mindre inne. Och motionera mer.

Ingen av våra har haft några som helst skador pga nät.. (vi har spännband vi drar åt) och för att kunna fastna med fötter känns det som maskorna får vara bra mkt större än vad de är på ensilagenät :confused: om man inte har ponnyer då kanske.
Förstår inte heller vad problemet med lösdrift och nät skulle vara, för som sagt, ingen av våra har några problem med att hålla vikten.. Snarare tvärtom och då har vi hästar som utan problem kan gå på bete utan att bli sjukligt feta..
Och jag ser det ju snarare positivt om dom skulle välja att äta halmen istället, det är ju bara att fylla på i hallen.. ?

Har man hästarna installade på natten kan man ju också välja att ge mer mat ute och mindre inne. Och motionera mer.

Tja, det är inte riktigt så enkelt. Läs bantningstrådarna så får du se :grin:, och dessutom har jag redan min häst inne med nät, endast halm får inget extra där inte. Motioneras gör hon. Nog diskuterat om det.

Men eftersom hon nu är lättfödd så vill jag att givan ute ska räcka längre, de ska få pillra lite om jag säger så därav denna tråd om balnät.
Hästar kan fastna med hoven i nätet? Tja, det är därför det rekommenderas att INTE ha dessa nät utan foderringslösning och en del hästar hittar tyvärr sätt att ställa till det för sig oavsett vad man hittar på för lösning (även höhäckar har en del individer varit uppe i har jag hört :crazy:) så det är nog individuellt, och chansen är nog liten med tanke på hur många som använder dessa nätlösningar men är en risk jag är villig att ta i detta fallet.

Själv är jag mer och mer inne på att fixa en kombinationslösning med timer "mathörna som öppnas lunchtid" där silagebalen ska stå med nät över. Hästarna tas in sent så de hinner säkert få i sig det de ska i grundbehovet iallafall ute sedan kan de andra fodra på sina i boxen eller i stallet direkt efter ridning om de anser det.

Men med tanke på ättakten i boxen trots nät på 30 mm så kvarstår frågan. Hur små maskor funkar för blandad grupp hästar? Jag menar, det måste till mindre maskstorlek om det ska ge tänkt effekt på min pålle väl?

Antagligen hade väl mindre maskor varit att föredra på din, men ska du kombinera med automatisk grind, kanske det istället går att ha dubbla nät inne, ev blanda med halm så att det blir ännu pilligare:)
Hursom förlänger du ju ättiden, vilket är positivt..

*Kl*
Apropå att fastna med fötter, våra går ju alla barfota.. Men kom på att det kanske var skodda hästar som syftades på :o den tanken slog mig inte ens att hästar även kan ha skor på fötterna:D

Ingen av våra har haft några som helst skador pga nät.. (vi har spännband vi drar åt) och för att kunna fastna med fötter känns det som maskorna får vara bra mkt större än vad de är på ensilagenät :confused: om man inte har ponnyer då kanske.

Våra nät var inte ensilagenät utan mer av typen "basketbollmålsnät" fast lite mindre.

Förstår inte heller vad problemet med lösdrift och nät skulle vara, för som sagt, ingen av våra har några problem med att hålla vikten.. Snarare tvärtom och då har vi hästar som utan problem kan gå på bete utan att bli sjukligt feta..
Och jag ser det ju snarare positivt om dom skulle välja att äta halmen istället, det är ju bara att fylla på i hallen.. ?

Främsta anledningen till att använda nät brukar ju vara p.g.a. vikten. Äter hästen sig mätt på halmen istället (som innehåller energi=fetma) så står man i värsta fall med en fet häst med proteinbrist.
Är det p.g.a nedskräpning man använder nät så ser jag (som inte är ngn nätälskare) hellre att man använder en gummiring (typ profarmaring) som foderhäck.

*Kl*
Apropå att fastna med fötter, våra går ju alla barfota.. Men kom på att det kanske var skodda hästar som syftades på :o den tanken slog mig inte ens att hästar även kan ha skor på fötterna:D

Skodda eller hästar m. små fötter som föl och ettåringar som gärna busar runt balen.

Främsta anledningen till att använda nät brukar ju vara p.g.a. vikten. Äter hästen sig mätt på halmen istället (som innehåller energi=fetma) så står man i värsta fall med en fet häst med proteinbrist.
Är det p.g.a nedskräpning man använder nät så ser jag (som inte är ngn nätälskare) hellre att man använder en gummiring (typ profarmaring) som foderhäck.

Har halm inne då silaget är för kraftigt. Egentligen skulle jag vilja stalla in henne helt utan nått alls över natten men det går ju inte, ständigt dilemma för oss med lättfödda rackare, men tror inte hon är värst i skaran då jag läst bantingstrådarna :)

Men en sådan ring du nämner har jag faktiskt sneglat på flera gånger, enda nackdelen i mitt fall är att det inte finns ringar att fästa ett nät i som nog är ett måste för oss i vårt stall. Vi kan inte ge silage annars (de vräker i sig fritt vi har prövat...) och vi har inte möjlighet till lunchfodring alla dagar. Synd för ringen verkar praktisk och man slipper spillet runt om.

Helst skulle jag vilja ha någon sorts foderautomat lösning för att ge endast hö och skippa silaget vintertid helt, hade gjort MYCKET för inte bara min häst i hagen. Men nu är det så att jag står inte för ekonomibiten i stallet, den har maken hand om och han vägrar, blir billigare med silage och så var det det där med elen, att dra längre sträckor... SUCK!

Men du har gett mig en idé. Det skulle gå att fixa elstängsel till minihage där min häst kan gå nästa vinter under några timmar då kan hon ha vanligt hönät där och sedan med timer släppas ut till de andra som får "begränsad fritt silage" i ring, kanske utblandat med halm. Nu gav du mig något att tänka på :) stort tack för dina tips :bow:

Förresten, hur lite kan man ge en häst nattetid egentligen om man har vanligt nät i boxen? Står på halm inne nu, men vill ju få ner MJ och har analys på både hö, silage och halmen också och det skiljer inte mycket på hö och halmen då det är bra värden på båda. Halm ska ju annars ligga lägre i MJ vad jag hört :crazy: (Måste fått ett bra skördeår)

Någon som har sin häst på "tidhage" på ovannämnda sätt?

Du kan ju sätta dubbla nät. Blir ju dyrt, dom är ju inte billiga direkt men det är ju ett alternativ.

Med marodörer i hagen kan det bli bekymersamt. Min marodör lyckades slita loss ett nät (hur går inte att förstå, typ) och trassla in sig i det. Allt gick dock bra. Hon är en cool marodör :P

*KL*

Hej!

Vi har nät på vårt silage i hagen. Funkar bra, hästarna äter mindre. Köpte ett containernät från Gävle, kom på 2 dagar. Enda problemet är jag inte hunnit göra nån bra "bindfunktion" runt, så nätet släpper från kanterna och då äter hästarna i hålen som blir. Ska se om jag hinner fixa i helgen..

Vi har en sn stålställning/foderhäck som är rund och nätet över.. Utan nätet hade vi silage över hela foderplatsen (våra hästar är riktigt bra på att grisa runt!). Med nätet äter hästarna långsammare, silaget ligger där det ska (minimalt med spill!) och ja.. Det funkar bra på våra.

Jag hade egentligen velat ha ett nät med ännu mindre maskor, efter som 3 av 4 (tidigare 4 av 4) hästar är överviktiga. Tyvärr ser inte de andra tjockisarna att deras hästar är feta, dom tycker det är muskler...(antar jag)..

/Lavinia, vars nät sitter fast runt höhäcken och dessutom i höhäcken, dom får kämpa rejält om dom ska fastna i det!

*kl*

Vi har lösdrift och hönät. För våra hästar fungerar det hur bra som helst.
Nätet träs över balen med hålet nedåt, vilket gör att balen sedan står på själva öppningen. Balen står sedan i en höhäck så det inte fastnar några små hovar eller skor i det.

Den första tiden var det någon häst som slet sönder ett par hål men nu när de har lärt sig tekniken så är det inga problem.

Inga sår eller så i ansiktet på hästarna, bara lite slitna känselhår.

Jag har ett nät halm ute i hagen, 2*2 cm rutor. Perfekt! Tre kilo halm räcker ett dygn till båda hästarna. Det har hela tiden något att pilla med, men får inte i sig för mycket energi. Sure, det är inga jättemängder ts, men de får ju foder inne med så det är inga problem. Det finns alltid något i magen, eller i munnen.

Vad har du för hästar som klarar sig på 3 kg på två ute?
Min har halm i nät inne under natten där två kg inte räcker ens tre timmar. Har tagit tid på hennes ättakt :cry:

Mitt nät är 2,5 x 2 cm cirka, något uttöjt till nuvarande mått nu. Kan den där 1/2 cm göra så stor skillnad?

Några fler som har 2x2 cm maskor på nät eller mindre. Hur mycket ger ni i nätet och hur länge räcker det, antal hästar eller ponnys? Kom igen, vill få svar, måste få till en annan lösning i hagen.

Hur stora maskor har du på containernätet, töjs det inte ut?

Tja, kanske gör det det. Min ponny har en sjujäkla teknik med hönätet, men han står inte och tokäter flera timmar i sträck. Den andra hästen är inte så förtjust i halm. Halmen är rätt grov, så den är svår att få ur genom de små rutorna.
Hästarna brukar stå och pilla en stund, gå runt lite, pilla med grässtrån under snön (eller isen ;)).
Det fungerar super! De är lugnare och för min lättföding blir det inte en massa onödiga megajoule.

Hur stora maskor har du på containernätet, töjs det inte ut?

Hej!

Vi har 4 cm tror jag.. Minns faktiskt inte men jag tror det var 4. Dom har inte töjts än iaf- har haft det i en månad. Däremot har det blivit is/snö-slafs på "trådarna" så maskorna blivit mindre:-).

Jag gillar vårt nät väldigt mycket, hästarna något mindre:-)

/Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka