Funkar rundbalsnät för alla hästar?

Sundbro

Trådstartare
Som frågan löd: funkar det för alla hästtyper, och i blandad flock?
Lättfödd med svårfödd i samma hage, liten och stor tillsammans etc?

Har sökt men inte hittat information om detta mer än råden att "köpa in rätt foder MJ mässigt", men om man nu inte får tag på annat än det man har i nuläget som eg. är för bra för den ena hästen men superbra för en annan vad gör man då?

Så Ni som har dessa nätlösningar för "begränsad fri tillgång" fram med era åsikter nu :)

Kan tilläggas att jag inte har möjlighet att lunchfodra eller plats med andra hagar i nuvarande vinterhage så dessa lösningar går bort. Ber endast om åsikter om rundbalsnätlösningar. TACK!

Sv: Funkar rundbalsnät för alla hästar?

Vi har provat i ena hagen i vårt stall. 4 hästar i hagen med skilda behov och de verkade inte ha några problem med att få i sig iaf. Problemet var väl att de kivades mer kring balen samt att de tuggade sönder nätet på bara några dagar.

Vi har riktiga marodörer i hagen, skulle tro att de också äter sönder nåt nät. Vad hade du för sort? Vad jag förstod av ditt svar så använder du inte denna lösning längre vad kör du med istället?

Är det fler som provat eller har denna lösning? Skriv gärna om positiva och negativa grejor och vad det är för variant av nätlösning ni har.

Puttar lite... Måste ju finnas fler med nätlösningar eller?:bump:

Inte just det, men jag har provat slow-feeding med hjälp av hönät, har tyvärr en marodör och han lyckades slita sönder nätet över en natt, inte knutarna utan snörena var rakt avslitna.
Ganska rejält nylonnät med 4x4 maskor.
Så jag skulle hellre provat nåt "massivt", typ höhäck med galler på något sätt.

Höhäck med galler går nog bort, blir för dyrt då det är jag som får ta ur egen ficka för detta. (Tror inte att de andra i stallet gör det tyvärr... :-(

Vi har rundbalsnät som är beställda från Tyskland till våra.
Vi har blandad flock, men de flesta är mer eller mindre lättfödda.
Jag tycker inte att den begränsar nåt överdrivet mycket med tanke på att det finns flera kilon att plocka av varje häst:o Men i höstas hade vi dubbla nät på och då syntes det markant skillnad, dom är visserligen samlare nu än vad de var helt utan nät.

Det äldsta av näten, om jag minns helt rätt, är åtminstone 2 år och det är någon enstaka traktorskada på den.. Att hästarna skulle lyckas ha sönder kan jag nästan sätta min själ på att det är omöjligt:D

Vi har ju våra på lösdrift, så vi har faktiskt haft en som fått flytta delvis pga att det varit nät på balarna och deras häst var extremt svårfödd.
Men jag ser det ju som betydligt större risk med övervikt än undervikt och om jag förstod det rätt så står dina i stall över natten? I såna fall hade jag utan tvekan kört på nät och fodrat upp den mindre lättfödda på natten istället om den började tappa i vikt:)

Ett litet tillägg:
I början tog det en stund innan dom fått till tekniken, men nu verkar de faktiskt föredra hö ur nät än sånt som är utan:laugh:

Höhäck med galler går nog bort, blir för dyrt då det är jag som får ta ur egen ficka för detta. (Tror inte att de andra i stallet gör det tyvärr... :-(

Nu vet jag inte om det kommit nya alternativ, men då vi beställt har det funnits att välja på från Tyskland eller från dom här som tillverkar nät till mål (Gävle nät heter dom tror jag).
Från Tyskland var de lite grövre och även mindre maskor om jag inte minns helt galet.
Men billiga skulle jag inte kalla dem, ca 1500kr

Tack för tipset. Jo det är jo också en slant för nätinköp men räknar med att det blir betydligt billigare än att köpa en färdig foderhäck. Får gärna PM mig om länk till hemsida eller inköpsställe i Tyskland. Tack!

Jag har även tankarna på containernät eller skyddsnät av något slag är det någon som vet hållbarheten på dessa och maskstorlek?

Det jag eg. undrar över är om lättfödda kan gå med hönät över balarna och inte gå upp i vikt dvs får de för stora tuggor ändå och därigenom sätta i sig mer än de klarar av? MJ som inte går åt läggs ju på hullet....

Svårfödda får de i sig ett basbehov av protein och MJ sk grundbehovet täckt på en dag ute i hagen och sedan fodra på extra i box utifall att?

Vi har nät över ensilage i hagen, en häst är lättfödd, fick gå med munkorg tills nätet sattes över ensilaget och den gamle hästen som lätt magrar klarar sig på det också.
Vi satte nät bara för hästarna spillde runt så mkt och det gick åt mer i onödan då hästarna som bekant skiter och kissar där de äter.

Dock går hästarna in på nätterna, är inne i 9 timmar. Då har ägarna möjlighet att reglera intaget, jag ger totalt fri tillgång = hon ska äta mer, då i småmaskat hönät inne. Andra hästar får mer eller mindre beroende på hur det ser ut. I regel har alla fri tillgång även inne.

Alla våra hästar fodras med ögat, ingen idé att räkna på då vi inte vet hur mycket de får i sig men uppenbarligen är det tillräckligt för även den svårfödda och den lättfödda. Den tjocka lyckades gå ner i vikt med detta medan den svårfödda och unghästen inte gick ner i vikt av det. Tror att hästarna tillbringar lite mer tid vid foderbordet än vad de gjort innan utan nätet, som den enda skillnaden.

De får i sig tillräckligt! Dock tänk på att hänga upp nätet om du har häst med skor så att de inte fastnar med skorna. :crazy:

Jag har provat rundbalsnät för mina ston i ca en månad nu och det fungerar toppenbra. Har en foderhäck med tak där jag hänger upp nätet i ett rep i taket. De tre stona plockar fram höet/ hösilaget ur nätet under hela dagen( 12 timmar) och biter inte sönder nätet. När jag tar in dom på kvällen vid 7-tiden är de mätta och nöjda. I boxen får de ca ett kg hö och halm att plocka med.
Jag har köpt nätet på www.sundhast/caisas shop för 1800 kr.

Hmm, jag kom in på denna intressanta tråd här och undrar hur det går med munkorg och rundbal i hagen? Min gamling äter tills hon spricker och är redan tjock, men min unghäst behöver ha mer hö än idag egentligen. Det bästa vore om de kunde ha tillgång under dagen. Kan man ha munkorg på gamlingen för att begräna intaget tro?

Hästen som är lättfödd fick ha munkorg innan nätet sattes på eftersom han var fet. Det fungerade bra.

Ja, det var skönt att höra. Vi har hämtat hö idag och ska då hämta en rundbal att ställa i hagen. Hon får ha munkorg helt enkelt, det hade hon ju hela sommaren ändå och tyckte det var okey.

Pröva du, se till att hon kan få upp något att äta genom munkorgen.

Tack för tipset. Jo det är jo också en slant för nätinköp men räknar med att det blir betydligt billigare än att köpa en färdig foderhäck. Får gärna PM mig om länk till hemsida eller inköpsställe i Tyskland. Tack!

Jag har även tankarna på containernät eller skyddsnät av något slag är det någon som vet hållbarheten på dessa och maskstorlek?

http://www.heunetz.de/index.php?cPath=40_31
Jag tror inte detta är sidan vi beställt ifrån, men näten är i vart fall likadana:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka