Funkar det verkligen med fri tillgång till hö till alla hästar?

Domenico

Trådstartare
Måste erkänna att jag själv aldrig har haft någon häst som gått på fri tillgång.

De enda hästar jag känner som gått på fri tillgång är unghästar, fölmärrar (högdräktiga, lakterande) samt ett par 3-åriga travhingstar i träning. Dvs detta är hästar som kanske inte alltid vill äta så mycket som de borde...

Det är naturligt för hästarna att äta upp till 18 timmar om dagen, absolut. Men vad åt/äter vildhästarna? Knappast vall som är gödslad och slagen vid optimalt tillfälle i alla fall. De var dessutom tvugna att röra sig lite för att komma åt maten och inte stå uppradade kring en storbal i hagen.

Klarar verkligen alla hästar av fri tillgång utan att bli överviktiga? Läser här överallt att alla hästar mår bra av fri tillgång, att de snabbt vänjer sig vid att maten inte tar slut. Jag måste erkänna att jag är skeptisk. Ponnyer/kallblod (alltså de mer ursprungliga raserna, inte korsningar med mycket ox/xx inslag) har ju ursprungligen levt under mycket karga förhållanden.

Det känns som att fång har ökat något ofantligt det senaste. Det känns som att det tidigare bara var något som drabbade "ponnyer på bete". Jag tror att långt i från alla som får fång fodras med stora kraftfodergivor. Detta har jag visserligen inga som helst belägg för, utan jag spekulerar mest.

Man kanske inte kan jämföra med oss människor, men det är ju bara att konstatera att det är långt ifrån alla människor som klarar av att gå på fri tillgång, men vi kanske får för mycket kraftfoder :D

Sv: Funkar det verkligen med fri tillgång till hö till alla hästar?

Jag är precis lika tveksam som du till att ha fri tillgång till hö. Jag vågar inte testa det på min ponny som lätt blir överviktig och hade fång i vintras. Hon verkar dessutom äta allt hon ser. Det finns andra trådar som är intressanta som handlar om detta.

Man får skaffa halm eller hö som inte är så kraftigt. Svårare än så är det inte. Jag har min Welsh Cob på fri tillgång...hon är mycket lättfödd och därmed får hon inte något kraftfoder. Hon jobbar rätt hårt för övrigt.

Jag har alla mina hästar på fri tillgång, har haft det i många år. På nätterna hö, på dagarna ensilage och / eller bete. Utöver det rejält med kraftfoder utom i undantagsfall. Har funkat bra ner till C- ponnystorlek. Får man en ny som inte är van vid detta äter de massor i början, ju snålare de har haft det förut destu mer äter de. Det går över efter ett tag. Jag räknar aldrig foderstat, hästarna ser fina ut och är inte skadade. Men, jag har enbart ekologiskt foder, det tror jag har positiv betydelse.

Som Piraja redan skrivit så gäller det att anpassa grovfodret efter den typ av hästar man har, lika viktigt som vid vanlig utfodring. Vissa verkar resonera som så att det inte spelar så stor roll vad det är för värden på grovfodret om hästen står på fri tillgång, medans jag tycker att det är viktigare än någonsin efterssom man inte kan reglera det dagliga intaget utan är beroende av precis rätt kvot i grovfodret.

Jag har mina hästar på fri tillgång ute / obegränsad mängd inne (alltid lite mer än vad som äts upp över natten) och tycker att det fungerar super på alla. De som är lite mer lättfödda får halm eller ett "sämre" hö inne och det verkar fungera. En av hästarna borde verkligen ligga i riskgruppen för fång, men har inte visat en tillstymmelse till detta och går på näringsrikt bete sommartid. Så jag tycker att det fungerar på mina:)

Ger man fri tillgång gäller det att ha koll på foderkvalité. Det finns ju hela spektrumet från exempelvis havrehalm med insådd via ensilage av olika kvalité till hö av stigande näringsvärde. Det är verkligen skillnad på foder och foder.

Jag har funderat en del över det här eftersom jag har en lättfödd häst som jag gärna skulle vilja ge fri tillgång.

Jag det beror mycket på hur man lägger upp det. Det är dumdristigt att räkna med att även de mest lättfödda hästarna kan hålla hullet om man ställer ut obegränsat med lätttillgängligt, väldigt näringsrikt foder till dem.

Men jag tror inte man behöver ge sig med det. Man kan lägga upp det på olika sätt så att hästarna ändå kan äta så länge de vill.

Att hitta ett grovfoder med näringsvärde som passar ens häst är väl grundbulten i all utfodring men inte alltid så himla lätt. Det är lättare att hitta näringsrikt än näringsfattigt enligt min erfarenhet.

Man kan också sprida ut maten i tussar över en stor yta så att hästarna får gå några steg för varje tugga. Då tar det längre tid att äta samma mängd mat och de gör av med lite energi när de äter.

Om man lägger maten i en höhäck där hästen måste pilla ut den genom ett galler får hästarna förhoppningsvis i sig mindre i taget samtidigt som de kan äta lika länge.

Jag använder en blandning av det här för min häst. Hon är ännu inte uppe i fri tillgång (i tid) men hon äter mycket längre tid och mer än vad hon skulle gjort om hon fick allt serverat framför nosen i en stor hög.

Ger man fri tillgång gäller det att ha koll på foderkvalité. Det finns ju hela spektrumet från exempelvis havrehalm med insådd via ensilage av olika kvalité till hö av stigande näringsvärde. Det är verkligen skillnad på foder och foder.

Var det meningen att du skulle svara mig?... Jag är fullt medveten om detta.

Kom att tänka på ett repotage i ridsport special för ngra år sedan. Det handlade om små vilda ponier i spanien/frankrike uppe i bergen tror jag det var. De levde på några taggiga buskar hela vintern. De klararde sig på det! De fick nog inte i sig så mycket med alla taggar så de var tvungna att tugga försiktigt. Någon mer som minns det repotaget? De fick nog inte fång iallafall!

Jag har också tänkt en del på detta. Ett problem som jag ser det är att alla våra fyra hästar som jag helst har tillsammans på vintern har olika behov. Men en del som har svarat ger ju extra till hästarna ex i stallet också. Då löser man ju det problemet. Men för de hästar som inte behöver så mycket verkar det lite svårare att lösa. Min ponny är en sådan och hon ska inte gå upp i vikt. Jag har tänkt ge henne en begränsad mängd av ett hö med lite högre kvot och sedan fylla på med obegränsad mängd halm. Hon kommer inte att äta all halm. Detta måste bli ungefär som havrehalm med ensilage som strajder beskriver i ett inlägg. Jag tycker att man i så fall har begränsat tillgången på hö och att den inte längre är fri. Men nu är jag kanske besvärlig?
Men om jag då för att som i rubriken ge fri tillgång på hö och i stället byter ut det proteinrikare höet mot ett hö med betydligt lägre kvot så tycker jag att hon borde få i sig betydligt mer energi och då bli tjockare?

Det var bla den jag tänkte på i mina tidigare inlägg i denna tråd. Jag minns det som att den debatten handlade om fri tillgång till näringsrik mat året om. Jag tolkade nog därför även denna tråd som om den hadlar om samma sak. Men har förstått av inläggen här att det mer handlar om fri tillgång på grovfoder. Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Men det blir en definitionsfråga. För mig är fri tillgång just att hästen kan äta så mycket näringsrikt foder den kan/vill. Ett annat sätt att se det är att fri tillgång är att ge fri tillgång på grovfoder anpassat efter hästen.
Om det är det senare detta handlar om kan jag mycket väl tänka mig att ge min häst fri tillgång till ett grovfoder uppblandat med halm. Men efter att ha läst första inlägget och rubriken så undrar jag.

Ja, det är verkligen en sak att föra ett resonemang - och en helt annan att utfodra hästarna. Det man vill göra, kanske inte alltid är möjligt pga tillgång på grovfoder av rätt kvalité och näringsvärde.

Man får ju anpassa foder och motion efter hästen :)
Har man ett kraftigare foder och vill att den ska ha fri tillgång/så mkt som möjligt så kan man ju öka motionen. Har man ett mindre kraftigt foder kanske man kan låta hästen vila helt och ändå låta den gå på fri tillgång.

Mina hästar har aldrig fått fri tillgång helt & hållet, men de har 'alltid' fått mer än många andra hästar i stallet.
Då har jag bara haft lättfödda hästar..
Jag har en helt annan syn på foder än de andra i mitt stall.
De anser att man ska sänka (grov)fodergivan om hästen börjar bli fet, jag anser att man ska öka motionen.

Jag tycker det där med åsikter kring foder är ganska fascinerande.
Jag kan ta två exempel från där jag står:
Ett hbl på 165 cm (ca) fick 5-6 kg hö och 6 liter havre ( :eek: ) om dagen i våras.

En häst som är runt 150 cm får nu 3 kg hö under tiden hon står inne. (Ute mellan 7-14)
Min häst (samma storlek osv) får 10 kg (torrt) hösilage under den tiden, än så länge.

Ang:
Det känns som att fång har ökat något ofantligt det senaste. Det känns som att det tidigare bara var något som drabbade "ponnyer på bete". Jag tror att långt i från alla som får fång fodras med stora kraftfodergivor. Detta har jag visserligen inga som helst belägg för, utan jag spekulerar mest.
Jag tycker också det är ganska konstigt, men jag tror mer det beror på miljön än fodergivan.
Min häst fick fång efter ca 3 veckor på bete, när hon var i tävlingskondition. Hade gått i samma hage hela året och "vants in" i betet automatiskt. Jag kan fortfarande inte förstå hur det kommer sig att just hon fick fång. :p

Men vad åt/äter vildhästarna? Knappast vall som är gödslad och slagen vid optimalt tillfälle i alla fall.

Du har rätt i att problemet är att grovfodret ofta är för näringsrikt - därför bör man till många ge foderhalm istället och DÅ fungerar det nog till de flesta typer av hästar även de mest lättfödda.
Men jag vet många här på buke som säger sig ge fri tllgång på hö/silage även till shettisar!

Läser här överallt att alla hästar mår bra av fri tillgång

Ja alla hästar mår PSYKISKT bra av det och så länge de inte blir överviktiga av det mår de bra av det även fysiskt. Magen mår bra av det och det minimerar risken för kolik och därmed också t ex fång (som ju beror på någon slags störnng i magen).

Ponnyer/kallblod (alltså de mer ursprungliga raserna, inte korsningar med mycket ox/xx inslag) har ju ursprungligen levt under mycket karga förhållanden.

Men grejen är inte att de skulle må bra av tillgång till mycket NÄRING utan helt enkelt att de har ett starkt behov av att söka föda hela tiden och TUGGA på nånting ett antal timmar om dygnet - på oftast näringsfattigt gräs/växter som de får jobba för att få i sig.
Det är ju detta som är så svårt att fixa till våra lättfödingar - att kunna tillfredställa deras stora behov av att tugga samtidigt som de inte ska bli överviktiga av det näringsrika grovfodret vi har att erbjuda.

Fång beror på att det sker en jäsning i hästens mage som sedan leder till att det bildas gifter i kroppen som med hjälp av blodet åker runt i hela kroppen och därmed ger de typiska symtomen på hästens hovar. Vad som helst som stör i hästens mage kan ge denna jäsning - det kan vara nåt olämpligt de stoppat i sig hagen bara. Men det vanligaste är kolhydraten FRUKTAN, som framförallt finns i gräs, och t ex stärkelse i spannmål.
Okunskap om hästens utfodring tror jag är orsaken till fler fånganfall. T ex för lite grovfoder och för mycket kraftfoder... Många har nuförtiden bara ridit på ridskola några år och sen skaffar en häst utan några egentliga kunskaper om skötsel. Förr hade folk mer allmän kunskap om det.
Det viktiga för att förebygga fång är ju att hålla MAGEN i god balans, mycket fibrer alltså så mycket grovfoder som GÅR utan att hästen blir överviktig vilket gör hästen svag och mer mottaglig) och så lite kraftfoder som möjligt. Kanske probiotika om det behövs osv.
Detta är iaf vad jag lärt mig genom senaste forskning.

.

Fång beror på att det sker en jäsning i hästens mage som sedan leder till att det bildas gifter i kroppen som med hjälp av blodet åker runt i hela kroppen och därmed ger de typiska symtomen på hästens hovar. Vad som helst som stör i hästens mage kan ge denna jäsning - det kan vara nåt olämpligt de stoppat i sig hagen bara. Men det vanligaste är kolhydraten FRUKTAN, som framförallt finns i gräs, och t ex stärkelse i spannmål.
Okunskap om hästens utfodring tror jag är orsaken till fler fånganfall. Det viktiga för att förebygga fång är ju att hålla MAGEN i god balans, mycket fibrer alltså så mycket grovfoder som GÅR utan att hästen blir överviktig vilket gör hästen svag och mer mottaglig) och så lite kraftfoder som möjligt. Kanske probiotika om det behövs osv.
Detta är iaf vad jag lärt mig genom senaste forskning.

Hästar kan få fång av fler anledningar än rubbning i tarmfloran.

Hästar kan få fång av fler anledningar än rubbning i tarmfloran.

Ja, belastningsorsakad fång och förlossningsorsakad fång menar du?

För "vanlig" fång beror mig veterligen på att något sker fel i magen på hästen.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 210
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V