Fungeringar hösilage och sockerhalt

DarkInNight

Trådstartare
Jag har för mig att ensileringsprocessen i hösilage/ensilage förbrukar socker.

Men min erfarenhet är att flesta bonder som tar analys tar analysen direkt vid skörd. Precis vid skörden har ensileringsprocessen inte börjat, och det borde betyda att sockerhalten är rätt hög både i fodret och på papper.

Men om man väntar ett tag, så att processen kommit igång ordentligt, finns det möjlighet att sockerhalten har minskat i fodret då?
Isåfall bör man ta en analys när processen varit igång ett tag, men hur lång tid tar det att förbruka så mycket det bara går?

Är det en rimlig tanke att om man vill ha ett silage med låg sockerhalt så skulle ett fjolårssilage vara något att titta på? (Med inskick av ny analys).
Eller är jag helt ute och cyklar med mina funderingar?

Sv: Fungeringar hösilage och sockerhalt

Ensileringsprocessen håller ju inte på hela tiden utan startas vid inplastningen och håller på några veckor olika tid beroende på ts i balarna hög ts kort process, låg ts längre process när den väl avstannar så händer inget mer. Så att det skulle vara någon fördel med fjorårsbalar finns inte tvärtom om det handlar om en känslig häst då det är lite si och så med hållbarheten när de varit plastade mer än ett år, de håller dessutom inte för att flyttas när de är så gamla i plasten då plasten tappat mkt av sin elastisitet efter ett år och risken är mkt stor att luft släpps in i balarna om de kläms med klämma för att flyttas, när de är så gamla bör man bara flytta enstaka balar i taget och i direkt samband med att man skall använda dem iom riksen för luft läckage vid klämning.

Okej.
Så sockerhalten sjunker de första veckorna men stannar sen upp = fjolsårshö inte super-sockerfritt (synd, det hade varit super). Då släpper jag själva fjolårsfunderingen.

Men analysen som bonden skickar in direkt efter slagning kan fortfarande vara missvisande i sockerhalten när det gått några veckor? Hur mycket försvinnande socker brukar det handla om? - dvs skulle man tjäna på att skicka in egen analys på fodret?

Jag kan inte säga hur mycket det minskar men minskargör det. I vintras fick vi balar från samma gärde men med lite olika TS-halt. Tyvärr skedde pressningen en av de varmaste dagarna förra året så delar av skörden torkade ifrån dem. Jag kunde tydligt se på hästens mankam att vid en torrare bal så växte den lite och vid en blötare så krympte den.

Är balarna ordentligt pressade och plastade med tillräckligt antal lager så håller de utan problem. Men jag håller med om att man inte ska flytta dem mer efter man har ställt dem på sin förvaringsplats.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 472
Senast: Natasja
·
Ekonomi & Juridik I år har jag köpt hösilage med en betydligt högre torrsubstans än jag någonsin haft tidigare. Detta är ett plastat hö, vad det verkar...
Svar
5
· Visningar
2 407
S
Foder & Strö Hej, tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här. En av hästarna fick fång på betet i somras. Har gått på oanalyserat torrhö sedan...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar