Fungerande, hundvänligt myggmedel...?

Lona

Trådstartare
Min ena labbe tycks vara en myggmagnet och dessutom ganska känslig, häromdagen var magen och ljumskarna fulla av ilskna röda bett :(. Med tanke på att vi skall på långresa i Norrland i sommar är det läge att hitta en smart lösning för henne.
Har funderat på någon form av tunt täcke/overall, problemet är att de flesta modeller lämnar just magen och ljumskarna fria, dessutom måste hon kunna kissa...
Så, finns det något BRA myggmedel som även är relativt hundvänligt? Hon är inte en hund som tvättar sig stup i kvarten men det är klart att hon slickar på magen ibland.
Det skall helst inte lukta apa heller eftersom vi ska bo i husbil ;).
Har testat Prob-produkterna eftersom vi använder dem på hästarna med rätt ok resultat men det hjälpte inte alls.

Vet inte riktigt vad du menar med hundvänligt, men scaliborhalsband har funkat väldigt bra på Monster när det gäller mygg och knort när vi åkt hemöver på somrarna. :up:

Jag använder Näckens Myggolja (Nøkkens Myggolje) på mina nakenhundar, har varit lite nojig över att använda myggmedel på dem pga. att det hamnar direkt på huden men detta är helt giftfritt och fungerar riktigt bra. Kan gå med hundarna i skogen (bor i norra norrland) utan att de blir uppätna av mygg och andra flygfän.

Vet inte riktigt vad du menar med hundvänligt, men scaliborhalsband har funkat väldigt bra på Monster när det gäller mygg och knort när vi åkt hemöver på somrarna. :up:
Med hundvänligt menade jag att en del myggmedel för människor eller hästar är rätt giftiga, känns inte så bra att sätta på henne sådant med tanke på att hundar slickar/tvättar sig på ett annat sätt och då får i sig det:).
Använde MyggA Natural på min förra hund och det funkade ok men det finns inte längre och "vanliga" MyggA skall man egentligen inte använda på hundar.
Tyvärr har inte Scalibor funkat alls när det gäller myggor och knott, hon hade det både förra sommaren och nu och det hjälper mot fästingarna men inte flygfäna.

Jag använder Näckens Myggolja (Nøkkens Myggolje) på mina nakenhundar, har varit lite nojig över att använda myggmedel på dem pga. att det hamnar direkt på huden men detta är helt giftfritt och fungerar riktigt bra. Kan gå med hundarna i skogen (bor i norra norrland) utan att de blir uppätna av mygg och andra flygfän.
Tack för tips, ska kolla upp :) !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka