Fungal infection, hosta?

J

jenniejonsson

Hej,
Jag behover lite rad. Har nan av er hort talas om “fungal infection” i lungorna, vetrinaren sa att det inte kunde behandlas med antibiotika. Det ar inte min hast som har detta utan en annan hast I stallet dar han star men ar orolig att han har nagon sorts infection da stallagaren har sagt att han har hostat nan enstaka gang pa mornarna nar hon har slappt ut dem jag trodde att det berodde pa det dammiga hoet som vi hade tidigare men som nu antligen ar utbytt sa jag trodde att hostan skulle forsvinna. Vi har dem I uteboxar vilket ar smidigt har for det blir aldrig sa kallt pa natterna har pa irland. Vetrinaren kommer ut nasta vecka igen sa jag ska be honom ta en titt pa min hast, men nagon som vet nagot om “fungal infection” I lungorna?

Mvh
Jennie

Sv: Fungal infection, hosta?

Jag tror vet. menade en FUNGURAL infektion, alltså en infektion orsakad av olika svampsporer...
Och mögelsvampsporer finns i dåligt hö...
Och visst finns det verksam antibiotika mot det...

Skulle denna infektionen visas genom hosta?

jenniejonsson skrev:
Skulle denna infektionen visas genom hosta?

Ja självklart visar det sig som hosta, när det gäller antibiotika kan det ju bli problem ja. Nu är jag inte så insatt i just den biten, men tetracyklin börde kunna användas övriga sorter är tveksamma. Sulfa vet jag inte om man använder på häst, har aldrig varit med om det i varje fall men kanske det också om det är användbart.

Tetracyklin är inte verksamt mot svamp, däremot bra vid Mycoplasma...

Ketokenazol- och Flukonazolpreparat är däremot verksamma mot svampinfektioner...

Nu finns det ju ett brett område av tetracyklinpreparat, och alla är inte användbara på enbart mycoplasma. Nu har ju människor kanske inte en svampinfektion i luftvägarna, dock förekommer det på annat håll där jag vet att just nämnda preparat användts i olika tappningar.

Antibiotika är inte verksamt mot svamp. (Tetracyklin är ett antibiotikum). Däremot finns det antimykotiska preparat som kan bota en infektion orsakad av svamp.

Hos häst förekommer framförallt mykotisk rhinit (infektion i näshålan orsakad av svamp) och luftsäcksmykos (infektion i luftsäckarna orsakad av svamp). Båda dessa lidanden kan behandlas med antimykotika (medel verksamt mot svamp), ofta används en kombination av peroral behandling med tabletter (Fungoral (ketokonazol) och upprepade spolningar med exempelvis Imaverol (enilconazol).

För att säkert ställa diagnosen svampinfektion i luftvägarna krävs provtagning. Symptomen vid rhinit är snuva, nysningar mm, vid luftsäcksmykos näsblod, näsflöde, allmänpåverkan, foderleda.

Det låter som om hästen du beskriver har fått problem efter att ha utfodrats med dammigt (=mögligt) hö. Många hästar får en allergisk reaktion av mögelsporerna och börjar hosta. Om hästen nu får ett hö av bra hygienisk kvalitet och dessutom har bra luft i sitt stall kommer besvären sannolikt att självläka. Om hästen fortsätter att utsättas för mögel kan med tiden kroniska förändringar att uppstå - hästen drabbas av kvickdrag (COPD (Chronic obstructive pulmonary disease) eller RAO (respiratory airway (?) obstruction), astma med emfysem).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Relationer Argh... karma, quit biting my ass. For maaanga herrans ar sen *host* gjorde jag en vanishing act. For dom ar jag BAST pa, sa javla...
Svar
19
· Visningar
2 947
Senast: Niceperson
·
Övr. Hund Vill bara ha era tankar och ideer, sa dela pa! Sarge, sa klart eh, ar en... aning... "fast vid mig". *host* Las: ouppfostrad och...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: Bewildered
·
Trav Vi har borjat prata lite lost om att flytta hem till sverige nan gang i framtiden (shhh, sag inget till mamma!). Har nagon liten drom om...
Svar
1
· Visningar
1 281
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur