Fundnering gällande pappersfärg och hingstar

cili

Trådstartare
Förhoppningsvis kan någon ge mig svaret på frågorna i följande historier (obs, detta är inte verklighet på något sätt)

Nr 1
Jag har ett halvblodssto reggat i ASVH med gröna papper och betäcker det med grannens icke godkände hingst, låt oss kalla honom Fabian, som har finfin halvblodsstam och gröna papper.
Det går ett år och sen står ett stoföl (Lisa) i hagen, som ju självklart inte får gröna papper (vilken färg får det? grå?) pga sin icke godkände pappa.

Ytterligare något år går och denne Fabian har nu blivit en riktigt duktig hopphingst som tävlar i eliten. Han blir godkänd på prestation.

Lisas papper förblir ju dock icke-gröna (?).
Eftersom Lisa visar samma talang för hoppning som sin pappa och har prestrerat fint på tävlingsbanan bestämmer jag mig för att betäcka henne. Sagt och gjort, hon blir dräktig med Quite Easy - godkänd sedan flera år tillbaka och producerar ett föl.
Får detta fölet gröna papper?
Lisas stam är ju vid detta tillfälle fullt godkänd, bara det att Lisa tillverkades något år innan Fabian blev godkänd.



Nr 2
Tidigare nämnda halvblodssto (gröna papper) betäcks med unge Harald (hbl med gröna papper), han är inte godkänd men ser riktigt bra ut och hoppar bra.
På våren, innan fölet har kommit, blir Harald godkänd för avel.
Får fölet gröna papper?
 
Sv: Fundnering gällande pappersfärg och hingstar

Nr 1 och Nr 2
Nej ingen av dem får gröna papper.

Fölungen får sin pappersfärg beroende på
1. Om pappan hade betäckningslicens (ie godkänd vid tillverkningen)
2. Samt att tre led godkända hingstar och tre led godkänd stam på stosidan.
 
Sv: Fundnering gällande pappersfärg och hingstar

Nr 1 grå papper raskod 04. Fölet får vita papper.
Är en hingst inte godkänd när avkomman tillverkas spelar det ingen roll om han blir godkänd sen, det är hans status vid betäckningstillfället som räknas.

Nr 2 får grå papper och raskod 04.
 
Sv: Fundnering gällande pappersfärg och hingstar

Hur länge "behöver" jag då avla på Lisas linje (med godkända hingstar) tills ett föl blir grönt?
Alltså
Lisa (grå) - Lisas avkomma Berit (vit?) - Berits avkomma Anna (färg) - Annas avkomma Maja (färg) - Majas avkomma Rut (färg) o.s.v.
Vilken häst i ordningen blir grön?
 
Sv: Fundnering gällande pappersfärg och hingstar

Du behöver tre led godkända hingstar för att det ska bli grönt.

Min häst Cezanne (vit) u Cecilia (vit) u Tecknik (grå) får avkommor med gröna papper.
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag snurrat till det något alldeles, kan ni hjälpa mig? Jag vill betäcka med en i dk godkänd hingst men som inte är godkänd i...
Svar
15
· Visningar
2 209
Senast: simpan
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 708
Senast: Görel
·
Avel Hej, Har ett lettiskt sto som får grå papper. ASVH godkänner inte Lettiska stamboken och hennes pappa är endast godkänd i Zdpf, dvs...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Görel
·
N
Avel Visst stämmer det att en avkomma med en godkänd halvblodspappa och ett arabsto till mamma får gröna papper? Jag undrar hur pass...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp