Sv: Fundersam..
Antagligen en häst som inte litar så mycket på människor men för att få henne att lita på dig måste du visa att du vet vad du håller på med (=trygg) och att du vill henne väl (=behaglig att vara med).
Men för att kunna visa henne detta måste du kunna "fånga" henne samtidigt som själva "fångandet" visar henne båda de sakerna!
Jag skriver "fånga" inom citationstecken eftersom jag aldrig fångar hästar, jag ser till att de själva vill komma till mig! Men det är egentligen ordklyverier, jag antar att du också menar det!
Jag skulle se till att hagen du har henne i inte är så stor och om du måste flytta henne för att få henne till en mindre hage så gör som du gör hittills, locka henne med godis om det behövs - det är ingen idé eller iaf mycket jobbigt och tidskrävande att få henne att komma om du håller till i en för stor hage där det är fullt med andra hästar.
Dock får hagen inte vara för liten - hon får inte känna sig trängd utan ska kunna gå undan om hon vill! Men du ska inte behöva gå långt eller springa för att hålla jämna steg med henne ifall hon går iväg!
Tekniken jag använder är approach and retreat och att jag är fruktansvärt, fruktansvärt envis och tålmodig!
Strunta i tiden, se till att du första gången har en hel dag på dig om det skulle behövas. Detta ska alltså INTE göras om du har 45 minuter innan du måste till tandläkaren eller liknande...
Approach and retreat betyder att du närmar dig hästen och när den visar tecken på att den ser dig och uppmärksammar dig så stannar du eller till och med drar dig lite tillbaka - OMEDELBART! Dessutom innebär den att du inte stegar rakt fram till hästen utan går lite i halvcirklar och närmar dig mer och mer för varje halvcirkel.
Rent konkret går det till så här (jag har gjort detta på avståndtagande shettis så jag VET att det fungerar
):
1. Gå in i hagen och närma dig henne långsamt men bestämt och liksom på halvcirkel (gå snett höger-framåt tills att du är till höger om henne, växla över till att gå snett vänster-framåt tills att du är närmare men till vänster om henne. Svårt att förklara!)
Om hon inte tittar på dig så fortsätter du med detta. Om hon tittar på dig så stannar du! Gör dig jättesnäll - le och mjukna i kroppen, sträck fram en hand som en invit. Tittar hon bort så fortsätt närma dig henne. Om hon tittat på dig en stund så börja närma dig igen.
2. Om hon går iväg, gå lugnt efter men på samma avstånd som du var innan hon gick (det är därför du ska ha en liten hage, för då kan du i bästa fall bara gå på en mindre cirkel i mitten och ändå behålla avståndet -> du tröttar inte ut dig och orkar därför hålla på så länge som det behövs). Din sinnesstämning ska vara ungefär så här "Det gör inget att du går, det här helt okej om du känner att du behöver, men jag har all tid i världen och jag KOMMER att få dig att komma till mig till slut!".
Om hon stannar - stanna och mjukna.
3. Om hon tittar bort gör du som tidigare - närma dig henne. Om hon fortsätter att titta så vänta en liten stund och närma dig henne igen - se mer under punkt 4.
Efter en stund kommer hon att inse att du inte försvinner om hon går eller till och med springer iväg (en del blir lite uppåt i början och springer som galningar!) så det är bara tröttande för henne och då börjar hon stå stilla. Då kommer nästa steg:
4. Du har förmodligen nu kommit relativt nära och hon tittar troligen på dig med bredsida eller lite mer av bakdelen emot dig. Nu vill du att hon ska vända sig mot dig och komma de sista stegen själv, även om du är så nära att du nästan kan sträcka ut handen och nudda henne. Här är det lite tricky för du måste nästan mentalt få henne att vända sig mot dig. Om du står och tittar på hennes sida och hon har huvudet åt, säg vänster, så höj din vänster hand som om du höll i ett osynligt grimskaft som fäster i hennes osynliga grimma. Försök att känna denna osynliga kontakt via din hand samtidigt som du sakta rör dig i sidled mot höger, mot hennes bak.
I bästa fall kommer hon här att vända sig om och då stannar du omedelbart, backar ett par steg och mjuknar och berömmer!
Du kan också när du kommit ganska långt till höger, mjukt och lågmält smacka lite åt henne för att hjälpa henne att sätta bakdelen i rörelse.
Om hon går iväg - ingen panik eller besvikelse! Bara upprepa!
Vad vi vill lära henne är att:
* du är inte farlig, du jagar henne inte du "fångar" henne inte, inte ens när du är så nära att du skulle kunna.
* du är envisare än henne och enormt tålmodig och låter henne "misslyckas" och prova igen.
* OM HON STANNAR OCH/ELLER VÄNDER SIG MOT DIG SÅ STANNAR DU.
Alltså kommer hon till slut att tro att det är hennes beteende som får dig att sluta gå efter henne.
När hon väl tar de där sista stegen mot dig och du kan ta i hennes huvud, smek henne en stund, sätt på grimman och ta av den sen och ge gärna en godbit som du haft i fickan (locka ej med den!) och sen går du därifrån. Om du har gjort ett bra jobb och hon inte är så jätteskeptisk från början så kommer du nu att märka ett roligt fenomen - hon kommer att följa dig! Njut!
På det här sättet har jag gjort massor av hästar "lättfångade" och när man tränat upp sig och får den rätta känslan är detta det roligaste och mest givande med all hästhantering!
Min egen häst kommer för det mesta till mig direkt jag kommer in i hagen. Gör han inte det går jag fram till honom i riktning mot hans bakdel och smackar när jag är 5-10 meter ifrån. Oavsett hur stor hans hage är vänder han sig då alltid om och kommer de sista metrarna fram till mig.
Träna på det här sättet i några dagar och du ska se att det går fortare och fortare tills att hon kommer till dig. Är det en skeptisk och tillbaka dragen dam så tycker jag att du mycket väl kan ge lite godis varje gång hon varit duktig och kommit till dig. Det förstärker hennes beteende!
Lycka till och berätta hur det går!
/Camilla