Jag tänker också typ en Irish Cob. De finns ju i alla möjliga storlekar och är ofta väldigt schyssta hästar. En sådan D-ponny skulle ju hela familjen kunna rida på utan problem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tinker/irish cob, där kan man rida ponny även som vuxen ryttare, de tar långa ryttare, och temperamentet gör att även de yngsta kan handskas med dem utan problem.
Jag har ridit in flera stycken, och det har varit otroligt okomplicerat. Kännetecknande för rasen är bland annat det goda temperamentet, och de du har träffat har inte varit rastypiska i det avseendet.De tinkerhästar jag har mött har varit mycket svåra hästar. Många tycks tro att de är enkla, okomplicerade hästar, men inte de som jag har mött. Alla ganska svåra, speciella individer som verkligen kräver mycket av sina ägare/ryttare/kuskar.
De som har kört in tinkrar har inte haft någon lätt uppgift. Snarare har tinkrarna varit mycket egensinniga och resan till färdig rid/körhäst har varit väldigt lång i förhållande till andra raser.
Däremot så när allt väl fungerar och de är "färdiga" så är de bra brukshästar. Men som barnhästar, jag vet inte.
De tinkerhästar jag har mött har varit mycket svåra hästar. Många tycks tro att de är enkla, okomplicerade hästar, men inte de som jag har mött. Alla ganska svåra, speciella individer som verkligen kräver mycket av sina ägare/ryttare/kuskar.
De som har kört in tinkrar har inte haft någon lätt uppgift. Snarare har tinkrarna varit mycket egensinniga och resan till färdig rid/körhäst har varit väldigt lång i förhållande till andra raser.
Däremot så när allt väl fungerar och de är "färdiga" så är de bra brukshästar. Men som barnhästar, jag vet inte.
Jo, det är faktiskt ovanligt att en tinker är väldigt svår, då ligger det annat bakom. Som tex i ditt fall att det är en korsning, eller att den inte behandlats väl eller rätt.Jag är beredd att hålla med. Givetvis är inte alla svåra, men det är inte ovanligt att de är väldigt svåra (knepiga). Min nuvarande häst är en tinkerkorsning i ponnymått, hon är något av det svåraste jag mött. Hon har en sansad och cool sida (den sida som folk ofta ser), men hon har samtidigt flera sidor som är potentiellt livsfarliga (flyktig och blir blockerad, bland annat). Hon växlar gärna mellan dessa sidor vilket gör det hela ännu svårare då man sällan vet vart man har henne så att säga. På senare tid har jag observerat en del tinkrar på annons där man kunnat läsa mellan raderna att man misslyckats med inridningen i olika grader. En tinker behöver inte vara ett dåligt val, men välj med omsorg.
Jo, det är faktiskt ovanligt att en tinker är väldigt svår, då ligger det annat bakom. Som tex i ditt fall att det är en korsning, eller att den inte behandlats väl eller rätt.
Nej, det är inte ovanligt och det uttalandet grundar jag både på att ha ägt tinker och mött ett större antal tinkrar via mitt jobb genom åren.
Nja. Jag hävdar fortfarande att det är svåra hästar, som ligger i rasen. I kombo med fel köpare.Jo, det är faktiskt ovanligt att en tinker är väldigt svår, då ligger det annat bakom. Som tex i ditt fall att det är en korsning, eller att den inte behandlats väl eller rätt.
De tinkerhästar jag har mött har varit mycket svåra hästar. Många tycks tro att de är enkla, okomplicerade hästar, men inte de som jag har mött. Alla ganska svåra, speciella individer som verkligen kräver mycket av sina ägare/ryttare/kuskar.
Skriver under på det.Jag tror verkligen det finns ytterst få ”barnhästar” rent allmänt. Det är primärt som jag ser det, att en vuxen kunnig människa är den som hanterar och formar hästen regelbundet hela tiden när barn ska hantera och rida.
Shettisar och andra mindre raser får ju folk för sig att de pga storleken är barnponnyer per automatik. Så är det ju inte.