funderingar

confetti

Trådstartare
jag har ett brunt sto som jag ska betäcka -07 eller -08.
funderar lite kring om man kan boka hingst hos privatperson så här långt i förväg, visst beror det mest på personen ifråga men jag lägger fram det här iallafall. jag vill helst ha ett svart eller ett fuxföl och mitt sto är som sagt brunt, mörkbrun mamma och brunskimmel pappa. har då hittat tre potentiella hingstar, en mörkbrun, en svart och en fux. har dock fastnat mest för den mörkbruna så det kanske blir han:) men hur som helst, är det möjligt att få ett fuxföl eller ett svart föl med den här kombinationen? vet inget mer om hästarnas färger längre bak i stammen

Det beror på vad ditt sto har för anlag. Fux kan det bara bli om hästen har bara har fuxanlag. Det är ett resistent anlag som kan ligga dolt i nästan vilken annan färg som helst.
Enkelt kan man säga så här en häst har två färganlag. Ett som det fått från stoet och ett som det fått från hingsten. För att färgen ska bli fux måste fölet ha två fux anlag ett från stoet och ett från hingsten. Så för att ditt sto ska kunna få ett fuxigt föl måste hon ha ett fuxanlag. Det hjälper inte med en fux till hingst.
Så ta reda på vilka färger hennes föräldrar och far/morfärldrar har. Finns någon fux så kan chansen finnas att hon får kan få ett fuxföl.
Men fux är en färg som håller på att döut just för att det krävs dubbla anlag. Det tycks bara vara jag som lyckas få massor av fuxar. Betäckte ett svartbrunt sto med en svartbrun hingst ett år för att få ett föl i annan färg. Hade skickat fuxstona till en fuxhingst och var därmed garanterad fuxar (dubbla anlag). Det visade sig att både det svartbrunastoet och hingsten hade var sitt fuxanlag så jag fick naturligtvis även ett fuxföl utav dom.

Det är ingen idé att boka in sitt sto hos hingsten ifråga flera år i förväg. MYCKET kan hända innan det är dags för betäckning...
Både hingst och sto kan byta ägare, skadas och bli avelsoduglig elelr till och med dö.
Dessutom finns det förmodliogen MASSOR med nygodkända hingstar när du väl ska betäcka, så vänta med att bestämma dig tills det är dags! Det kanske finns någon som passar mycket bättre än dem du tittat ut nu...

Vad gäller färgfrågan så visst kan det vara möjligt, eller också helt omöjligt att få fux eller svart... Det beror HELT på vad det finns för färger bakom, dvs vad föräldrarna har för färganlag...
(Min bruna hingst har betäckt ett fuxsto 3 säsonger i rad och det har resulterat i tre svarta föl... Och med ett mörkbrunt sto fick han ett fuxföl...)

men hallå! sitter du allvarligt och funderar 3-4år framåt??
du kanske inte ens har kvar hästen då, det kan hända MASSOR! verkar snurrigt tycker jag(min åsikt) :( :crazy:

jaadu, det kan tyckas konstigt men det är så jag är:)
när det gäller hästarna planerar jag allt långt i förväg :cool:

Inget konstigt tycker jag. Jag planerar själv ett par år framåt vilka jag kan tänka mig att betäcka med men jag hinner ändra mig 100 gånger också :D

Fast boka hingst flera år i förväg verkar ju lite konstigt.

Fundera och planera kan man alltid göra, det gör vi nog alla. :)
Men att bestämma sig för hingst flera år i förväg, nää...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 930
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar