Funderingar på att betäcka mitt sto

J

Julle_bull

Nu har jag haft funderingar på att betäcka mitt 19:åriga sto, rättså länge. och nu har jag börjat kolla hingst. Jag kan inte så himla mycket om avel så nu vill jag jättegärna ha era tips, både på fina hingstar som kan passa ihop med mitt sto, och annat.

Mimmi IV RNF 2113 är ett new-forest sto som är e: Strätes Karbin RNF 62 u: Milo RNF 1274. Hon är som sagt 19 år i år. alltså född 1987. Hon är mörkbrun och 134 cm i mankhöjd. Hon är pigg för sin ålder och är viktbärande.
Nu vill jag ha en större hingst, så att fölet kan bli upp emot D-ponny storlek. Hingsten ska inte stå för långt ifrån Blekinge. Jag är mycket tacksam för svar och blir glad för allt. /Julia
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto

Honn har fått 2 föl innan, tror jag :crazy:
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto

jag kikar också på newforest hingstar av det större slaget till mitt sto.
Jag tycker Gullabos Heptan och Dallas Priory verkar vara två fina hingstar.
Det finns många duktiga newforest kännare här på forumet som kan tipsa dig om andra hingstar och specificera deras för och nackdelar. Hoppas dom svarar.

Vart i landet du håller hus är alltid bra att veta så du inte behöver åka alltför långt.
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto

Jag har tittat i stamboken men där finns inte listade några föl till henne. Du kan inte prata med någon och få reda på lite om hennes tidigare föl, vem som är far till dem och om de har varit nöjda med dem?
Rent spontant så är stammen lite anonym. Mormor Broomy Joy RNF 466 hade visserligen många avkommor däribland hingsten Jojas Fury RNF 52, ett gäng stambokförda ston och några tävlingsponnyer (ingen i högre klasser) men dessa i sin tur har inte lämnat så jättemycket.
Mimmi själv har inga officiella tävlingsmeriter. Hennes exteriörkritik från premieringen låter trevlig förutom att det står ordinära rörelser, annars har du ju ett korrekt sto av bra typ. Modern Milo RNF 1274's andra dotter Jenny II RNF 1645 (e Hiawatha RNF 30) har två avkommor som båda blivit bra. Dessa båda är e Casimirborgs Avocado RNF 63 och det är Casandra III som är ett diplomsto och placerad i lätt B hoppning och Jojjo som är placerad i lätt A hoppning och dressyr samt medelsvår fälttävlan.
Vad vill du ha avkomman till? Dressyr, hoppning, avel, annat...? Ska den säljas eller behållas? Vad har Mimmi för positiva/negativa egenskaper vid hantering, ridning (gång, ridbarhet, hoppförmåga, het, lugn, lätthanterlig etc)?

Hur långt från Blekinge är du beredd att åka? 10 mil, 20 mil, längre?
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto

Matti skrev:
Jag har tittat i stamboken men där finns inte listade några föl till henne. Du kan inte prata med någon och få reda på lite om hennes tidigare föl, vem som är far till dem och om de har varit nöjda med dem?
Rent spontant så är stammen lite anonym. Mormor Broomy Joy RNF 466 hade visserligen många avkommor däribland hingsten Jojas Fury RNF 52, ett gäng stambokförda ston och några tävlingsponnyer (ingen i högre klasser) men dessa i sin tur har inte lämnat så jättemycket.
Mimmi själv har inga officiella tävlingsmeriter. Hennes exteriörkritik från premieringen låter trevlig förutom att det står ordinära rörelser, annars har du ju ett korrekt sto av bra typ. Modern Milo RNF 1274's andra dotter Jenny II RNF 1645 (e Hiawatha RNF 30) har två avkommor som båda blivit bra. Dessa båda är e Casimirborgs Avocado RNF 63 och det är Casandra III som är ett diplomsto och placerad i lätt B hoppning och Jojjo som är placerad i lätt A hoppning och dressyr samt medelsvår fälttävlan.
Vad vill du ha avkomman till? Dressyr, hoppning, avel, annat...? Ska den säljas eller behållas? Vad har Mimmi för positiva/negativa egenskaper vid hantering, ridning (gång, ridbarhet, hoppförmåga, het, lugn, lätthanterlig etc)?

Hur långt från Blekinge är du beredd att åka? 10 mil, 20 mil, längre?

Jag hade tänkt mig att försöka få en häst som kan göra lite av varje :P men hopphäst är ju det som jag helst vill Om hästen blir bra så ska jag kanske behålla den, men vi får se. antagligen får ju fölet bli kvar eftersom Mimmi är speciell för mig. :) Mimmi är rättså tjurig vid hantering men är väldigt trevlig när man tar det lungt och inte stressar. Hon är en underbar hopphäst som hoppar allt och tvekar inte på något. Hon är en läromästare. Hon är pigg i skogen och inte lika pigg i ridhus/ridbana. Hon är lugn och knappast rädd för något och hon är lätthanterlig. lättriden i allmänhet. Jag kan tänka mig att köra hur långt som helst för att få den rätta hingsten till henne. :) Är det något mera du vill veta? Jag svarar på allt :)
Förlåt för att det tog lång tid för mig att svara, jag har haft fullt upp med allting :/ Mvh Julia
 

Liknande trådar

S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Baddy96
·
M
Avel Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Mawerica78
·
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp