Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Krusan

Trådstartare
Haller pa att klura pa vilken slags bilbarnstol att investera i och jag haller pa bli tokig!
Har i Australien sa aker barnen bara bakatvanda tom de vager 9kg eller 12kg beroende pa vilket slags skydd man anvander. Vad motsvarar namnde vikte i alder?
Efter detta som vander man sonika pa barnen... Det gar inte alls ihop med mina svenska varderingar! Dessutom rekomenderar de att man garna bor placera stolen i mitten av baksatet :eek:. For att klaga lite till sa har de ingen aning om vad Isofix ar har nere heller.

Har nagon annan erfarenheter av andra landers lagar?

//Krusan

Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Precis sa ar det har i England ocksa, fast har finns Isofix ocksa.

Jag vet att det ar sa i manga lander i Europa. Tror Sverige tyvarr ar ett undantag pa bilbarnsakerhet :crazy:

Fast mitten i baksätet är väl egentligen säkrast ur krocksynpunkt? Iallafall när barnen åker baklänges....
Importera en stol från sverige? Nästan alla stolar går ju att sätta fast med trepunktsbälte. :)

Jag håller med MittNyaJag, varför inte beställa en bra bilbarnstol?

När barnen åker bakåt är det säkert att placera stolen på mittensätet i bak, varför blir :eek: över det ?

Samma har pa Irland. Jag tog med en fran Sverige, det var inga problem, den fick aka pa samma stalle som vagnen. Sam har suttit i den sen han var 6 manader ungefar och kommer kunna ha den tills han ar 4 ar eller vad det ar och da kan jag kopa en har pa Irland istallet.

Jag har mailat Graco och fragat hur det kan vara sahar, att de pa den engelska sidan rekommenderar en framatvand stol och pa den svenska sager att bakatvand ar mycket sakrare men inte fatt nagot bra svar.

Tva problem med import, som jag ser det. Ett ar att stolen kan ga sonder under frakten, och tva ar att det finns risk for felinstallation om man gor det sjalv. Jag har last att en mkt stor anledning till att stolar inte haller mattet vid en krock ar just felaktig installation....

Ar verkligen mittensatet den sakraste platsen for en framatvand barnstol :confused:

Vindvissla: det lobbas ratt hart i England just nu for bakatvanda barnstolar (hurra!) och tydligen ar fabrikanternas svar att "foraldrar vill ha det sa har, det finns ingen eller mkt liten efterfragan pa annat an framatvanda stolar" :mad:

Men undrar varfor bara just Sverige (Norden?) ar sa framme pa bilbarnsakerhet? Varfor ar inte resten av varlden det :confused:

Ar verkligen mittensatet den sakraste platsen for en framatvand barnstol

Nja det har väl ingen skrivit, MittNyaJag och jag skrev att det gällde när barnet satt bakåtvänd :)

I Danmark är det inte alls lika vanligt med att ha barnen vända bakåt, det är rekomendationer även i Danmark men många har sina småbarn framåt iaf.

Har tom sett att vissa har babyskyddet (den första stolen ) framåtvänd där..

Fast det måste ju vara för att de inte vet att det är säkrare att ha dem bakåtvända? För ärligt, om någon engelsk myndighet hade bevisat att bakåtvänt var bäst tror jag inte någon småbarnsförälder hade vägrat. Alla vill väl sina barns bästa?
Skönt att höra att de jobbar på det i alla fall! Och angående felinstallation så får man läsa broschyren lite extra, hon visade mig i affären också. Sen kanske man vill byta från bil till bil och då är det bra att veta hur den ska sitta ändå.

I andra länder anser man att det är större risk att bli påkörd bakifrån, än att frontalkrocka och då sitter bebis/barn säkrare framåtvända. Det handlar inte om att man är okunnig i andra länder, bara att man gör andra tolkningar och tar andra beslut därefter.

Kan du visa någon källa på att det är därför som andra länder har den "attityden" ? :)

Verkar ju galet om man tänker på varför vi ändå har barnet vänd bakåt, oavsett hur man krockar ( font el bak )

Hur kan barnet sitta säkrare framåt vid en krock där bakomvarande fordon drar rätt in i baken på bilen?

Det står t.o.m. på NTFs hemsida, med hänvisning till Tyskland. De har en frågor-och-svar-sida (sidor) i anknytning till info om barnstolar etc.

I andra länder anser man att det är större risk att bli påkörd bakifrån, än att frontalkrocka och då sitter bebis/barn säkrare framåtvända.

Intressant, det har jag inte tänkt på. Deras trafiksäkethetsmyndigheter räknar alltså med mer stadskörning, mindre landsvägskörning och färre viltolyckor än här alltså?

Hur kan barnet sitta säkrare framåt vid en krock där bakomvarande fordon drar rätt in i baken på bilen?

Det gör de inte heller. Men i Sverige anses det vara värre med krock framifrån och därför har man valt att skydda barnen genom bakåtvända stolar. Men det står också att säkerheten hänger på hastighet, vilken form av krock det handlar om etc (framifrån, bakifrån, siodkrock mm). Man måste ju välja något alternativ, antingen framåt- eller bakåtvänd. De skriver t.o.m. att även vuxna färdas säkrare bakåtvända, vid en frontalkrock.

Intressant, det har jag inte tänkt på. Deras trafiksäkethetsmyndigheter räknar alltså med mer stadskörning, mindre landsvägskörning och färre viltolyckor än här alltså?

Man blir lätt hemmablind och tror att det som gäller i det egna landet är det enda rätta och att alla andra "utlänningar" är okunniga och ignoranta och inte bryr sig. Men de har gjort andra bedömningar i andra länder. Vad är det som säger att just Sverige har rätt, om man ska hårddra det? Vad är det som säger att att just Du kommer att fronta istf att bli påkörd bakifrån? Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

På Island så är det bakåtvänd till minst 1 års ålder och helst 2 år om man har möjlighet som är rekomendationerna. Men eftersom Island har en benägenhet att ta efter Sverige i mycket så har jag på enstaka ställen det senaste året sett att det rekomenderas att han barnen bakåtvända längre.
Vi köpte en bilstol i Sverige för 3 år sedan. Nu finns här bakåtvända att få tag i alla fall. Men de framåtvända säljs visst mycket bättre.
Vi ansågs lite udda då vi hade våran son bakåtvänd i nästan 3,5 år och fick mer än en gång höra stackars barn. Särskilt som han är åksjuk också.

Alltså, jag menade det inte som kritik, jag bara var nyfiken och funderade på varför :( De är väl helt rimligt att ett land där större delen av bilisterna kör runt i storstäder inte frontar i 90 km/h, och att bedömningarna blir annorlunda då?

Vad är det som säger att att just Du kommer att fronta istf att bli påkörd bakifrån? Hur man än vänder sig har man rumpan bak

Intressant, det är alltså allmänt forskat att vid en sådan krock så är det bättre att sitta framåtvänd ( påkörd bakifrån? ), eller hur menar du med ditt svar till Lingonben.

Nu susar jag till NTF :)

Hinner lägga till ( allmänt )

NTF skrev:
Att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt beror på att ett barns huvud är stort och tungt i förhållande till vad nacken och musklerna orkar hålla emot. När man sitter framåtvänd vid en häftig inbromsning eller krock, fortsätter allt som inte sitter fast i bilen framåt tills något tar emot. Kroppen fångas upp av bilbältet men huvudet kastas framåt för att sedan slungas bakåt igen. Det är den knycken som barnets nacke inte klarar av. Barnet kan bryta nacken medan vi vuxna kan få whiplash-skador. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Först då är nackmuskulaturen något mer utvecklad, och de flesta barn är för långa eller för tunga för en bakåtvänd stol.

Dagens moderna bilar blir bara säkrare och säkrare. Men då bilens kaross är styvare för att bättre klara av krockvåldet, blir stoppsträckan kortare, vilket innebär att påfrestningarna för passagerarnas nacke kan bli större. Därför är det fortfarande väldigt viktigt att små barn åker bakåtvänt, trots att man har en bra och säker bil.

I Sverige är vi mycket bra på att låta våra barn färdas bakåtvända. I övriga Europa är man inte lika noga med bakåtvänt, och menar att det viktigaste är att barnet alls är fastspänt. Detta trots att man vet att den bakåtvända bilbarnstolen har en skadereducerande effekt på ca 90 procent, jämfört med ca 50-60 procent för en framåtvänd stol

Det är vad jag hittade direkt på NTF :)

Senast ändrad:

/.../ De skriver t.o.m. att även vuxna färdas säkrare bakåtvända, vid en frontalkrock.

Den som kör också? :p

Sorry, kunde inte låta bli... ;)

---

Olika länders barnsäkerhet

jag har funderat på varför man inte är mer noggrann i USA där stämningarna ofta haglar tätt om ett babyskydd visat sig inte hålla måttet.

En sak är vi riktigt usla på i sverige, och det är lekplatserna. Jag har aldrig sett någon lekplats i USA som ens varit i närheten av den "standard" vi har här. Där är alltid marken täckt av antingen gummiflis eller gummimattor, oftast är det staket runt lekplatsen och inga gungror har kedjor utan att de är inom plastslangar etc.

Kanske är det så att vi helt enkelt prioriterar trafiksäkerhet i Norden, medan man i andra länder proíoriterar annan säkerhet?

Man blir lätt hemmablind och tror att det som gäller i det egna landet är det enda rätta och att alla andra "utlänningar" är okunniga och ignoranta och inte bryr sig. Men de har gjort andra bedömningar i andra länder. Vad är det som säger att just Sverige har rätt, om man ska hårddra det? Vad är det som säger att att just Du kommer att fronta istf att bli påkörd bakifrån? Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Jag har funderat som du. :bow:

Men jag undrar om det inte finns en del nationalism inbäddat i allt det där. I USA litar man på "American quality", i Sverige var det väl kontakterna om skulle vara s-märkta?

Generellt verkar det som om vi i Sverige har ett "duktighetskomplex" och "ordning-och-reda"-behov som alltid måste tillfredsställas.

Det är möjligt att vi är bäst på barnsäkerhet i bil, men jag tror inte att vi är bäst på allt som gäller barn... (vilket en del verkar tro när man läser på föräldrarsidor på nätet etc)

Jag måste fråga pojkvännen vad dom har för syn i Österrike, jag har tagit förgivet att dom tänker som oss här i Sverige. Kanske därför jag inte fått så mkt respons från honom när vi pratat om babyskydd. Han är dessutom mycket intresserad av trafiksäkerhet och skulle gärna forska inom det när han är klar med sin utbildning, kan vara intressant att få hans syn på det hela.

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Disen
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·
L
Hästmänniskan Jag bor just nu i Colombias huvudstad Bogota och jag ar ledsen att saga det men har finns det gott om hastar som far illa pa gatorna...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama