Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

KL ur mangden

Tack for alla svar och synpunkter.

Tyvarr kan man inte anvanda Svenska bilbarnsstolar har i Australien. Kravet har nere ar att de maste vara godkanda enligt Australienisk Standard. Har pratat med andra immigranter (div lander) om detta och aven de fick samma svar fran "vagverket" har nere.

Visst kan det vara sa att man som Svenskt tycker allt ar battre och sakrare i Sverige, men just ur den har synpunkten tycker jag faktiskt att det stammer. Har dock insett att det ar bara att foga sig och hoppas att barnet vaxer langsamt ;).

//Krusan
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Intressant, det är alltså allmänt forskat att vid en sådan krock så är det bättre att sitta framåtvänd ( påkörd bakifrån? ), eller hur menar du med ditt svar till Lingonben.

Nu susar jag till NTF :)

Hinner lägga till ( allmänt )

Det är vad jag hittade direkt på NTF :)

Vid en krock framifrån är det ingen som säger emot att det är bättre att färdas bakåtvänd.

Japp, jag har också varit inne och lusläst på NTF. Som du ser i det du fetmarkerade är det väldigt allmänt skrivet. Det handlar alltså om krock framifrån. Vid krock bakifrån är det en annan femma. Men som de också konstaterade: det är bättre att barnet sitter fastspänt öht. :)
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Alltså, jag menade det inte som kritik, jag bara var nyfiken och funderade på varför :( De är väl helt rimligt att ett land där större delen av bilisterna kör runt i storstäder inte frontar i 90 km/h, och att bedömningarna blir annorlunda då?

Men snälla du, ta inte åt dig. Jag diskuterar helt allmänt kring det här. Och nog har vi väl storstäder även i Sverige? Småstäder med för den delen. Fast å andra sidan, inte bor väl större delen av den svenska befolkningen i ödemarken heller för den delen? :p
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Jag har funderat som du. :bow:

Men jag undrar om det inte finns en del nationalism inbäddat i allt det där. I USA litar man på "American quality", i Sverige var det väl kontakterna om skulle vara s-märkta?

Generellt verkar det som om vi i Sverige har ett "duktighetskomplex" och "ordning-och-reda"-behov som alltid måste tillfredsställas.

Det är möjligt att vi är bäst på barnsäkerhet i bil, men jag tror inte att vi är bäst på allt som gäller barn... (vilket en del verkar tro när man läser på föräldrarsidor på nätet etc)

Jag menade alltså inte att kritisera någon, jag tycker bara det är lite fascinerande att man automatiskt tar för givet att det man bestämmer i Sverige är bäst i alla lägen och att man i andra länder är efterblivna (hårddraget nu alltså). Det finns ju en anledning till varför man ska ställa in nackskyddet efter sin längd när man sitter i bilen = skydd vid krock bakifrån.

Och man behöver väl inte vara Einstein för att inse att om man blir påkörd bakifrån så belastar det bebisens/barnets nacke rejält om den färdas bakåtvänd. Det nekar de inte heller till på NTFs hemsida. Men, den springande punkten i hela härligheten är att man i Sverige har kommit fram till (eller bestämt) att det är vanligare, eller i alla fall farligare, med frontalkrockar och därför bör barnen färdas bakåtvända så länge som möljligt. Och med den bedömningen är det ju ett helt korrekt beslut. Men, (nu låter jag som Tony Irving haha), vad är det som säger att just Du kommer att fronta med ditt småbarn i bilen istf en annan slags trafikolycka? Det förekommer ju faktiskt andra varianter med.

Sen menar de också att om man blir påkörd bakifrån (eller backar på något?) så sker det i lägre hastigheter, för det mesta. Och då blir inte skadan så stor på bebisen/småbarnet, som vid en frontalkrock med telningen framåtvänd.

Däremot tycker jag att det kanske går lite överstyr ibland. Innan var det bakåtvänd till 3-årsåldern. Nu heter det att man helst ska låta dem färdas baklänges fram till 5-årsåldern. Vad blir nästa rekommendation? 10-årsåldern?

Bakåtvänd är inte bäst i alla lägen (alla slags olyckor) och det är inte heller lag på det. Men man måste välja, man kan inte både vara framåtvänd och bakåtvänd eller sidvänd samtidigt.

Och jag håller med dig ang lekplatser. Sverige är inte främst på allt precis. :grin:
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Hur kan du veta att texten enbart handlar om krockar framifrån, det står ingenstans att det bara handlar om frontalkrock och jag tolkar det som att skadereduceringen är rent generellt oavsett krockhåll?

Jag funderar vidare i hur det inte kan vara säkrast att ändå färdas bakåt vid en krock bakifrån, men jag ska forska och söka efter lite svar :)
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Därför att jag har lusläst på i stort sett hela deras hemsida som handlar om barn och säkerhet i bil. :)

Vid krock bakifrån med bakåtvänt barn sker samma sak med huvud och nacke som vid krock framifrån med framåtvänt barn. Och eftersom huvudet hos små barn är förhållandevis stort och tungt och nackmusklerna outvecklade, så blir belastningen stor. Men Sverige har beslutat att det är mindre farligt med krock bakifrån än med krock framifrån, i alla fall rent teoretiskt och vid låga hastigheter. Sen finns det såklart alltid undantag från alla scenarion. Man kan inte gardera sig mot allt. Och det är väl också därför som det här med att små barn ska färdas bakåtvända si och så länge bara är rekommendationer och ingen lag. Däremot är det ju lag på att även små barn ska sitta fastspända.

Det allra värsta jag vet är när man ser lösa barn i bilar. Och det ser man oftare än man vill. Som vuxen har man ett val, man tar ansvar för sig själv och följderna av sina val. Barn har inte det valet, de vuxna bestämmer.

Jag blev arg när jag upptäckte att sonen fått åka med sin farfar och dennes sambo lös i skåpbilen (där fram med dem alltså), men de skulle ju bara några km in i byn och gå på marknad! Måtte de aldrig få för sig att göra en sån urbota dum sak igen!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Ja fya, lösa barn i bilen får mig att se rött :/

Usch, nej man kan inte garantera sig mot allt som bebisen/barnet kan råka ut för och såklart att säkerhetsaspekten förändras beroende på hur man krockar..

Det är bara att försöka köra så säkert som möjligt och följa dom rekomendationer som finns och hoppas på det bästa, hur illa det sista än låter :/
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

En sak som slog mig precis är hur vanligt det är med whip lash-skador (på vuxna) vid krock bakifrån i ganska låga hastigheter. Och då har ändå de flesta (?) moderna bilar nackskydd som ska ta upp smällen mot huvudet. Tänk då vad som sker med småbarnens huvud/nacke när de åker bakåtvända, vid krock bakifrån. De har ju ännu sämre förutsättningar än en vuxen. :crazy:
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Fast å andra sidan så sitter dom framåt vid en kraftig frontalkollision så bryter dom med största sannolikhet nacken (kanske) :/

Pest eller kolera ?
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

*kl*

Saken är ju också den att vid krock framifrån med två bilar inblandade är det den dubbla energin iom att det är två bilar som möts och deras kombinerade hastighet blir ju dubbel mot t.ex. krock bakifrån.
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Och ibland kör man in i ett träd, eller en vägg som står stilla. Eller backar med viss fart och krockar med ett annat rörligt objekt. Det finns många varianter på trafikolyckor. För att inte tala om alla sidokrockar.
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Och ibland kör man in i ett träd, eller en vägg som står stilla. Eller backar med viss fart och krockar med ett annat rörligt objekt. Det finns många varianter på trafikolyckor. För att inte tala om alla sidokrockar.

Visst är det så att olyckor kommer i många former, men frontalkollision mellan två bilar innehåller dubbla rörelseenergin.

Krock med träd

Träd: 0km/h
Bil: 70km/h (eller hur fort man nu kör när man smäller)
Sammanlagd hastighet: 70km/h

Krock med mötande fordon

Mötande bil: 70km/h
Din bil: 70km/h
Sammanlagd hastighet: 140km/h = högre rörelseenergi = större smäll = större skaderisk

Så, eftersom krockar ju sker i alla varianter är det ju klokt att skydda sig så bra som möjligt i händelse av den typ av krock som generar störst rörelseenergi.
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Det är väl ingen som har nekat till det eller försökt påskina något annat? :confused: Och förresten är det väl bättre att försöka skydda sig mot den form av olyckor som är mest frekventa? Tänk om frontalkollisoner var totalt underrepresenterade i olycksstatistiken, skulle man ändå välja att skydda sig mot just dem menar du?

Jag försöker verkligen inte få någon att vända på sina barn i förtid (om det är det du tror), men jag tycker att man ska försöka tänka längre än näsan räcker.
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Nejdå, jag tror inte att du förordar att man ska vända på barnen. Det var mitt inlägg i diskussionen om olika former av olyckor och hur vanliga de är. I min tankevärld (och jag inbillar mig att jag därmed också tänker längre än näsan räcker) är det rimligast att skydda barnen mot den olycka som innehåller störst rörelseenergi, just eftersom de inte är så ovanliga. Hade de varit gravt underrepresenterade hade ju situationen varit en annan.

Jag har för övrigt överlevt en frontalkollision när jag var 4 år gammal (på den gamla "goda" tiden innan vare sig bälten, barnstolar eller bakåtvändning ingick i den obligatoriska trafiksäkerheten). Jag fick en nackskada på kuppen som jag som tur var inte har några direkta men av idag.
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

Argentina! Ungen i knät i baksätet.
Inga barnstolar.

Babyliftarna används som insats i sulkyn istället tills ungarna är 7-8 månader.
 
Sv: Funderingar om olika landers bilbarnstolar...

:eek: Josses later inte alls bra.

Sjalva har jag lyckats luslasa delstaten Victorias policy nar det galler barn i bil. Konstigt nog sa rekomenderar de att man sma barn ska aka bakatvant sa lange det gar. Men barnstolar tillverkas bara for bakatvand upp till 12kg.
Jag tror att det beror pa att varje delstat har sin egen policy nar det kommer till barn i bil. Det finns alltsa ingen lag for hela Australien nar det galler barnsakerhet i bilar, man blir tokig!!!

// Krusan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Disen
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·
L
Hästmänniskan Jag bor just nu i Colombias huvudstad Bogota och jag ar ledsen att saga det men har finns det gott om hastar som far illa pa gatorna...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp