Funderingar och frågor (hempfling)

J

_jossan__

Har börjat hantera och jobba min häst lite efter Hempfligns filosofi... men har kommit till en punkt där vi/jag har kört fast...

Har jobbat henne på ridbanan i repgrimma, vilket har gått jättebra, har
inte jobbat henne ngt i rundcorallen pga av mina krav på mig själv, och jag tror det endast skulle förstöra för oss.

iaf, idag tog jag istället ut henne i longerlina och vanlig grimma, och till en början så funderade hon på allt annat -som vanligt- men jag gick snett bakom, tittade inte på henne och med ett kroppsspråk som inte visade mig dominant, men jag drev ändå på henne, och tillslut började hon visa signaler på att hon höll koll på mig.
Men så skulle jag testa att stanna henne, no response, testade att byta varv (som ett S, vi har tränat på det i repgrimman, funkar bra), no response, igen.

Satte henne i trav och jobbade igångsättningar och avsaktningar, gjorde sedan om halt och byte av varv i skritt, och då funkade det, men inte i traven..

Till slut så kom hon frivilligt in till mig efter en avsaktning, jag skickade ut henne igen, för jag ville testa i andra varvet,
Gjorde jag fel där? skulle jag ha slutat istället?

Jag skickade ju då ut henne igen, och hästen gick direkt till grinden, och detta fortsatte hon med, så länge jag inte drev på henne (hade henne i vanlig grimma och longerlina)
Hur ska jag få henne mer intresserad av mig?

Jobbade henne tills jag tyckte att jag var klar, tills jag fick igenom det jag ville (stoppa och byta varv i skritt), tog in henne, och hon ställde sig med lågt huvud och jag kliade henne i pannan, hon stod kvar och tröck sig lite emot mig, men itne på ett "kila mig mera"- eller "flytta på dig"-sätt, jag testade då att lägga upp longerlinan på manken och gå iväg, hästen följde mig 5 m, sen vek hon av till staketet..
Vad gör jag för fel? Är det mina krav på mig själv att jag ska lyckas som förstör det hela?
För, jag vill ju så gärna att hon ska tycka om att vara med mig, så som hon så gärna vill ner till sina kompisar i hagen,
jag tycker mig alltid gå in med henne på banan utan några förväntningar, men kommer alltid på mig efter åt att ha tänkt "Nu ska det här lyckas", är det det som förstör allt tror ni? Detta + mitt kroppspråk? (för det det jag inte är 100% perfekt)

tack till den som orkat igenom detta och svarat :bow:

Sv: Funderingar och frågor (hempfling)

Jossan! Vad duktig du är! Som frågar DEJ vad DU gör för knas så det inte blir som du vill;-) Du kommer att bli sååå bra på det där bara du ger dej tiiiid precis som med hästen.

Jag är INTE expret på nåt vis, men jag har bråttats med precis samma saker!

Fråga 1. Om att skicka ut henne igen när hon äntligen kommit in självmant.... helt okej MEN stå där LÄNGE och bara njut, låt henne viiila och känna sig trygg och att du är NÖJD med henne, klia lite och bara stå och sucka och pusta ut tillsammans;-) Sen kan man be henne gå ut igen, vänligt men tydligt.

Ju svårare sak hästen fixat desto längre vila som belöning!

VARJE gång hästen kommer in till dej och söker vila, paus, tröst eller stöd tar du det som ett bevis på att ni är på rätt spår, utnyttja tillfället och låt det bli små hedersstunder gärna långa om hon gjort ngt svårt ELLER om hon är orolig, när du märker att hästen börjar göra det för att "slippa" ler du och tackar ger en liten klapp och skickar ut hästen igen ganska omedelbart med ett leende. MEN visa ALLTID att du uppskattar just det där beteendet, för det är ju DET du vill ha: rapport med din häst-hon TYR sig till dej!

2. tycka om att vara med en.... du har rätt i att dina ambitioner är din värsta fiende! Försöka att tänka att nu ska vi se vad det blir idag och sedan att det gick jättebra för att ni fick träna på (allting som inte var perfekt;-).... osv! Förstår du hur jag menar? DÅ är du mindre spänd och mer nöjd då blir hästen likadan!

Min tanta hatar när jag är ambitiös och inte riktigt nöjd, hon känner mina känslor direkt och blir osäker och visar det med att unvika mej!
Hon hatade också när jag inte ville nåt mer än att hon skulle tycka om mej, det gav samma resultat, jag skickade ut äckliga signaler och hon gick sin väg;-) Så jag skärpte mej och kom på att JAG älskar henne och vad hon tycker om mej är hennes ensak, så jag talar om för henne hur underbar jag tycker hon är och får jag något tillbaka så blir jag varm i magen. Och Jag FÅR tillbaka, nu vill hon vara med mej, ända tills jag ställer för stora krav eller gör nåt knasigt, vilket man GÖR hela tiden, men man blir bättre och bättre och hästar ger en otroligt många chanser så länge man inte misshandlar dem!

Har du tappat humöret eller ställt för stora krav en dag så är det ingen katastrof, "horses hold no grudges"

Fortsätt sträva det är ren lycka när belöningarna börjar komma!

Haha, tack, elelr vad jag ska säga :D

Det kan nog vara så som du säger... vid närmare eftertanke.
Det är som hon vill vara med mig, men ändå vill visa, att nej, jag behöver dig inte/jag är fortfarande osäker på dig.... + att hon precis har fått börja gå i gräshage med nya kompisar ;)

jag vet inte om jag kan skriva så mkt mer, men tack för att du svarade,
tycker du har helt rätt i det du sägre (jag har enligt många och mig själv, fruktansvärt höga krav på mig själv... och omedvetet går nog detta ut över hästen..) :bow:

Någon som har ngn helt annan idé, tell me, jag vill ha alla teorier!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara skummat igenom Hempflings böcker och är inte speciellt insatt i själva praktiken. Men förutom att hålla med föregående skrivare, vill jag tillägga fokus. Försök att inte tänka "idag ska jga lyckas med det och det" utan mer "nu ska vi svänga vänster", och verkligen fokusera på enbart det och inte hur man svänger höger. ´Det brukar göra underverk.

Det blev ltie luddigt, men jag hoppas det var begripligt.

Jag fattar, och jag ska tänka på det i fortsättningen... :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit