Funderingar kring utprovning av sadel (Barefoot) samt allmänt sadelvett

Jag tror att du ska skippa de "iberiska" sadlarna och satsa på ngt med flatare bakvalv. Just de iberiska kan också bli knepiga att rida lätt i om den är på gänsen i storlek och man har kraftiga lår, de tar gärna i framvalvets sidor och det är inte bekvämt.

En specialbeställd Sensation skulle kunna funka kanske men de ligger väl på 13-14 i nypris. Men om du inte har planer på att gå ner i vikt så är det ju all anledning att köpa en sadel som funkar även om den är lite dyrare. Finns inget mer oekonomiskt än att köpa sadlar man är halvnöjd med och som man ska sälja vidare och försöka hitta ngt annat, tro mig....

Jag skulle tippa på att en G3 med G3-sits skulle kunna funka, kanske i strl 19 (om det finns).

Sen är ju frågan vad du väger och vilken typ av ridning och hur mkt. Bomlösa fördelar vikten sämre, anledningen till att de funkar på kortryggade hästar som har ryttare m stor ända, men det kan ju bli allt för dålig fördelning av vikten speciellt om rider mycket.

Vilka sadlar menar du är dom Iberiska?
 
Westernsadlar täcker ju ofta upp stor del av hästryggen på längden är det mer okej att dom är långa i anläggningsytan? Varför isåfall?
 
Med andra ord är det okej att dom sträcker sig över sista revbenet?

En bladbom ligger över sista revbenet och även upp över bogbladen på hästen. Men den ligger inte dikt an där. Om man tittar på en "naken" (korrekt konstruerad) bladbom, så ser man att ungefär från sista revbenet på hästen och bakåt, smalnar "bladen" av (dvs, blir tunnare - inte smalare på bredden). Detsamma sker i fram; från en punkt ungefär mitt under forken (framvalvet) och framåt blir "bladen" tunnare. Detta gör att bommen inte trycker över bogbladen eller bakom revbenen på hästen, utan däremellan.

Om man lägger en westernsadel som man lägger en engelsk, dvs med bommens framkant några cm bakom bogbladen, och sedan lägger tryck framtill på sadeln (t.ex. när man använder hornet till att dra något eller "ropa" en kalv, eller om sadeln har en riggning som sitter långt fram - s.k. "full position riggning") kommer sadeln att "dyka" och kanten trycker då mot kanten på bogbladen när hästen rör sig = hästen får ont/blir öm.
Att bommen blir längre baktill har att göra med att den är längre framtill. Det handlar om att ryttaren ska sitta "mitt på" bladen för att balansen i bommen ska vara bra, tryckfördelningen ska bli jämnt över "bladens" yta. Om man bara kapar "bladen" i bakkant, för att få en kortare bom (utan att korta även i fram, utan att minska sitsstorleken), är risken stor att sadeln trycker mer i bakkant då ryttaren sitter sadeln. (Ja, det finns sadlar där man har gjort precis så - kapat av en del av "bladens" bakre kant utan att göra något mer..)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 393
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 726
Senast: oki
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 094
Senast: Weylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp