Jag har lite samma problem som dig - fast tvärtom med sitsstorleken; jag behöver en liten sits, hästen är bred som ett hus och de "semibomlösa" sadlar som passar mig blir för smala i fram för honom. Jag tror att Barefoots vida framvalv skulle kunna funka, men jag funkar inte riktigt i vare sig Barefoot eller Torsion så de modellerna är strukna (både pga sitsen och annat). Min häst är bred över manken, jättebred över resten av ryggen. Det blir inte mycket kvar att välja på, när det gäller sadlar helt utan bom..
Jag har haft en del kontakt med den svenska ÅF av Sensation (och beställt en "Sonoran" nyligen
), och hen rekommenderar modellerna med "pommel" som framvalv för hästar med bred manke; Hybrid, Sonoran, westernmodellerna. Detta för att modellerna med "rent" engelskt utseende lätt blir instabila i sidled om hästens rygg är av det bredare slaget. De modellerna är också lite rymligare i sitsen (mäts som man gör på westernsadlar, dvs från framvalvets innerkant till mitten av bakvalvets kant), och finns i stor sits (jag har inte personligen sett någon större, men enligt ÅFs hemsida finns de modellerna i upp till 17,5", vilket är stort i den typen av sits. 17" och 17,5" är dock något dyrare, då de räknas som beställningsvara.). Sensation-sadlarna är dock dyrare än du tänkt dig. "Hybrid" kostar runt 15k, "Sonoran" ca 16k ny. Tyvärr är det också runt tre månaders leveranstid.. ÅF har dock Hybrid hemma i lager ibland (dvs du borde kunna få hem en att prova, iaf, även om det inte är säkert att det är en i rätt sitsstorlek..). De Hybrid jag sett begagnat har legat runt 10k i pris.
Om du kan tänka dig en av skolsadelmodell ("akademisk"), så är Hidalgo och Chezz helt bomlösa. Hidalgos dyrare modeller ("special") har bättre läder, och ligger också ett par tusenlappar över din budget i nypris. Hidalgo har också billigare modeller, t.ex. Valencia I och Valencia II. Både Hidalgos billigare sadlar, och Chezz, är sisådär i kvalitén både läder- och hantverksmässigt (budgetsadlar), men kostar mellan 4k och 7k. Chezz skulle jag aldrig köpa i Sverige - slutsumman om man köper från tillverkaren i Tyskland är nästan hälften av vad de kostar i Sverige, och frakten är inte så dyr (vet inte hur det är med att lämna tillbaka, dock..).
Jag har haft en Chezz, och blev inte nöjd pga läderkvalitén var så dålig.. Skolsadlarna är iaf generellt "öppnare" i sitsen än engelska sadlar, dvs de kan upplevas som större i sitsen.