Funderingar kring utprovning av sadel (Barefoot) samt allmänt sadelvett

Appappaapp. En sadel med för smalt framvalv byter man framvalv i (eftersom det går med den typen av sadel som du har) - man paddar inte i bak för att få den att ligga bättre, eftersom det inte löser grundproblemet. Padda bort bakvikt kan man (till viss del) göra om sadeln ligger i bakvikt för att den är för svängd - inte för att den är för smal.

Jag kan inte så mycket om sadlar i allmänhet. Därför som jag frågar här eftersom jag misstänker att sadelförsäljaren inte riktigt har koll. Hen visade mig hur jag skulle bygga upp padden efter behov om det skulle behövas, vilket jag också gjorde då den låg väldigt mycket i bakvikt från början. Jag har de största valvet till. Satt ett Medium i innan. Det som är i nu är det största.
 
Hursomhelst så undrar jag om ni kan rekommendera någon annan typ av sadlar som jag ska kika efter? Men hur kan en med kortare anläggningsyta vara tillräckligt rymlig om inte denna med längre anläggningsyta passar? Ös gärna in förslag på olika sadlar som ni tror kan vara något! Det negativa väger över nu så nu lämnar jag tillbaks Barefooten. Väldigt tråkigt då jag trivdes i den.
 
Hursomhelst så undrar jag om ni kan rekommendera någon annan typ av sadlar som jag ska kika efter? Men hur kan en med kortare anläggningsyta vara tillräckligt rymlig om inte denna med längre anläggningsyta passar? Ös gärna in förslag på olika sadlar som ni tror kan vara något! Det negativa väger över nu så nu lämnar jag tillbaks Barefooten. Väldigt tråkigt då jag trivdes i den.
Sensation kanske kan passa? Den är helt bom fri och har kort anläggnings yta.
 
  • Gilla
Reactions: Sam
Är dom rymligare i sitsen också? Ja letar efter en sadel i en prisklass runt 7 000. Begagnad blir ju svårt eftersom jag vill prova och ha möjlighet att lämna tillbaks. Så nya sadlar i den prisklassen. Vilka sadlar har i regel större säte?
 
Är dom rymligare i sitsen också? Ja letar efter en sadel i en prisklass runt 7 000. Begagnad blir ju svårt eftersom jag vill prova och ha möjlighet att lämna tillbaks. Så nya sadlar i den prisklassen. Vilka sadlar har i regel större säte?
det är one size fits all, man justerar bakvalvets placering för att få rätt sitsstorlek.
https://www.nickerssaddlery.com/sensation-ride-line/ stpr väldigt mycket på deras hemsida, sen har de ett formulär där man fyller i sina egna och hästens uppgifter så ser de vilka sadlar som kan komma att passa din häst. skadar ju inte att testa och se om de fungerar.
 
Jag har lite samma problem som dig - fast tvärtom med sitsstorleken; jag behöver en liten sits, hästen är bred som ett hus och de "semibomlösa" sadlar som passar mig blir för smala i fram för honom. Jag tror att Barefoots vida framvalv skulle kunna funka, men jag funkar inte riktigt i vare sig Barefoot eller Torsion så de modellerna är strukna (både pga sitsen och annat). Min häst är bred över manken, jättebred över resten av ryggen. Det blir inte mycket kvar att välja på, när det gäller sadlar helt utan bom..
Jag har haft en del kontakt med den svenska ÅF av Sensation (och beställt en "Sonoran" nyligen :) ), och hen rekommenderar modellerna med "pommel" som framvalv för hästar med bred manke; Hybrid, Sonoran, westernmodellerna. Detta för att modellerna med "rent" engelskt utseende lätt blir instabila i sidled om hästens rygg är av det bredare slaget. De modellerna är också lite rymligare i sitsen (mäts som man gör på westernsadlar, dvs från framvalvets innerkant till mitten av bakvalvets kant), och finns i stor sits (jag har inte personligen sett någon större, men enligt ÅFs hemsida finns de modellerna i upp till 17,5", vilket är stort i den typen av sits. 17" och 17,5" är dock något dyrare, då de räknas som beställningsvara.). Sensation-sadlarna är dock dyrare än du tänkt dig. "Hybrid" kostar runt 15k, "Sonoran" ca 16k ny. Tyvärr är det också runt tre månaders leveranstid.. ÅF har dock Hybrid hemma i lager ibland (dvs du borde kunna få hem en att prova, iaf, även om det inte är säkert att det är en i rätt sitsstorlek..). De Hybrid jag sett begagnat har legat runt 10k i pris.
Om du kan tänka dig en av skolsadelmodell ("akademisk"), så är Hidalgo och Chezz helt bomlösa. Hidalgos dyrare modeller ("special") har bättre läder, och ligger också ett par tusenlappar över din budget i nypris. Hidalgo har också billigare modeller, t.ex. Valencia I och Valencia II. Både Hidalgos billigare sadlar, och Chezz, är sisådär i kvalitén både läder- och hantverksmässigt (budgetsadlar), men kostar mellan 4k och 7k. Chezz skulle jag aldrig köpa i Sverige - slutsumman om man köper från tillverkaren i Tyskland är nästan hälften av vad de kostar i Sverige, och frakten är inte så dyr (vet inte hur det är med att lämna tillbaka, dock..). Jag har haft en Chezz, och blev inte nöjd pga läderkvalitén var så dålig.. Skolsadlarna är iaf generellt "öppnare" i sitsen än engelska sadlar, dvs de kan upplevas som större i sitsen.
 
sadel.jpg


Även den här bilden har jag skickat till försäljaren som även är sadelutprovare. Hon menar att jag fyller ut sadeln axel höft häl på ett bra sätt och att det inte är ett problem att jag fyller ut sadeln så länge inte sadeln är i bakvikt eller att jag själv tycker att den känns liten. Den var väldigt bekväm och jag upplevde den inte som för liten att sitta i. Eftersom jag är mån om att sadeln är bra för hästen och att man har en sadel i så många år så är jag mån om att hitta en sadel som passar. Jag är väldigt tacksam för er hjälp och engagemang för jag känner mig väldigt förvirrad i sadeldjungeln.

Den sadeln är alldeles för liten. Du måste gå upp minst en men helst två storlekar. Du ska få plats med en handflata bakom dig och det får du ju inte i den sadeln. Hästen kommer få inflammation i ryggen där sadeln slutar eftersom sadeln trycks ner i ryggen på hästen där.
 
Håller med Tinywiny. Du har valt rätt storlek på häst att bära dig, men du behöver verkligen hitta en sadel som passar er båda. Till dess tror jag att voltigegjord och pad är en bra lösning. Din sadelutprovare verkar inte särskilt kunnig.
 
En bomlös kan ligga på bogarna utan problem. Jag har själv en sportssaddle som är riktigt lång och har legat över hela manken och därmed över hela bogbladen, och det har aldrig gett problem. Det viktiga är vart man sitter samt att sadeln inte för trång!
Hamnar det tyngd på fel ställe så är det dåligt, men att bara sadeln är för lång fram eller bak gör inte ett dugg. Sen finns det vissa hästar som är känsliga i huden och inte gillar att ha något som ligger så, men skadligt är det inte om sadeln passar i övrigt.
 
det är one size fits all, man justerar bakvalvets placering för att få rätt sitsstorlek.
https://www.nickerssaddlery.com/sensation-ride-line/ stpr väldigt mycket på deras hemsida, sen har de ett formulär där man fyller i sina egna och hästens uppgifter så ser de vilka sadlar som kan komma att passa din häst. skadar ju inte att testa och se om de fungerar.

Nej det är INTE one size fits all.

Jag har en G3 m G4-sits och den är beställd i strl 18 för att jag skulle sitta bra (44-46 i byxor).
 
Den sadeln är alldeles för liten. Du måste gå upp minst en men helst två storlekar. Du ska få plats med en handflata bakom dig och det får du ju inte i den sadeln. Hästen kommer få inflammation i ryggen där sadeln slutar eftersom sadeln trycks ner i ryggen på hästen där.

Tack för lite tips på olika sadelmodeller! Gick in och blev lite intresserad av följande modeller. Finns det någon som ni känner mer till än någon annan? Han är ju en ardenner med en ganska så kort rygg. Ryggen är även svängd. Samtidigt som den behöver vara rymlig i sätet.

http://www.hastaffaren.se/sv/spansktportugisisktakademiskt/hidalgo-valencia-ii.html

http://www.hastaffaren.se/sv/spansktportugisisktakademiskt/chezz-iberico-se.html

http://www.hastaffaren.se/sv/spansktportugisisktakademiskt/chezz-calido-se.html

http://www.hastaffaren.se/sv/spansktportugisisktakademiskt/chezz-calido-se-1.html

Jag tror att du ska skippa de "iberiska" sadlarna och satsa på ngt med flatare bakvalv. Just de iberiska kan också bli knepiga att rida lätt i om den är på gänsen i storlek och man har kraftiga lår, de tar gärna i framvalvets sidor och det är inte bekvämt.

En specialbeställd Sensation skulle kunna funka kanske men de ligger väl på 13-14 i nypris. Men om du inte har planer på att gå ner i vikt så är det ju all anledning att köpa en sadel som funkar även om den är lite dyrare. Finns inget mer oekonomiskt än att köpa sadlar man är halvnöjd med och som man ska sälja vidare och försöka hitta ngt annat, tro mig....

Jag skulle tippa på att en G3 med G3-sits skulle kunna funka, kanske i strl 19 (om det finns).

Sen är ju frågan vad du väger och vilken typ av ridning och hur mkt. Bomlösa fördelar vikten sämre, anledningen till att de funkar på kortryggade hästar som har ryttare m stor ända, men det kan ju bli allt för dålig fördelning av vikten speciellt om rider mycket.
 
Nej det är INTE one size fits all.

Jag har en G3 m G4-sits och den är beställd i strl 18 för att jag skulle sitta bra (44-46 i byxor).
det jag kollade på först, sensation harmony, stod det att det var one size, men tyckte att det lät konstigt, så jag läste antagligen fel.
 
det jag kollade på först, sensation harmony, stod det att det var one size, men tyckte att det lät konstigt, så jag läste antagligen fel.

Nej, du läste inte fel - men Harmony Element är en speciell utgåva av en Sensation, den är en mellanting mellan en sadel och en barbackapad. Panelerna inuti sadeln och själva riggingen är samma som på sadlarna men varken fram- eller bakvalven är fastsydd. Och då kan man i princip få sitsen till å bli en 17", 18" och/eller 19" - med samma anläggningsyta som en 17,5" Sensation sadel.
 
Nej, du läste inte fel - men Harmony Element är en speciell utgåva av en Sensation, den är en mellanting mellan en sadel och en barbackapad. Panelerna inuti sadeln och själva riggingen är samma som på sadlarna men varken fram- eller bakvalven är fastsydd. Och då kan man i princip få sitsen till å bli en 17", 18" och/eller 19" - med samma anläggningsyta som en 17,5" Sensation sadel.
aha, då kan det ju vara ngt för ts kanske som behöver kort anläggningsyta och stort flat säte.
 
17,5" i "westernsitsmått" är rätt rejält stort. Jämförbart med åtminstone 19" i engelsk sits. Sitsen i de modellerna är också öppnare, inte djupa på samma sätt som de engelska modellerna (tänker på Sensation nu).
 
Jag väger 90 kg och rider både halvblod och kallblod utan problem. Halvblodet har jag dock en westernsadel till. Är ute efter en sadel åt dressyrhållet till ardennern. Eftersom jag är noga med att den ska passa oss båda får jag fortsätta letandet. Men då verkar det alltså som jag ska bortse från "skolsadlarna" om dom inte heller har tillräckligt rymliga säten. Funderar på vart man kan hitta islandssadlar med flat säte, någon som vet?
 
aha, då kan det ju vara ngt för ts kanske som behöver kort anläggningsyta och stort flat säte.

Har kikat lite på den men den ser väldigt platt ut ... hade ju sina fördelar helt klart, men skulle föredra en sadel som är något mer uppbyggd..
 
Har kikat lite på den men den ser väldigt platt ut ... hade ju sina fördelar helt klart, men skulle föredra en sadel som är något mer uppbyggd..
Ja det är ju flat säte, dvs inget högt bakvalv som tar upp plats. Dvs mer plats i sätet trots kort anläggningsyta.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 393
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 726
Senast: oki
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 094
Senast: Weylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp