Funderingar kring utprovning av sadel (Barefoot) samt allmänt sadelvett

Toudi

Trådstartare
Jag har lånat hem en Barefoot London och innan jag ridit i den tyckte jag att den låg i bakvikt. Efter ridning tycker jag att den balanserat sig mer.

Av trycket visar dock tydligt smutstryckt bak till och i stort sett ingenting på resterande yta. Jag trodde att det innebar att sadeln låg i bakvikt. Men enligt försäljaren så ser ett bra sadelavtryck ut precis så smutsigt bak och rent fram.

Hon tycker även sadeln ser balanserad och fin ut efter ridning.

Jag har en Barefoot strl 2 och jag tycker den känns super att rida i. Försäljaren tycker dock att den såg liten ut för mig men om det känns bra för mig så är det bara att rida på. Det låter ju väldigt bra. Hon kunde se att att jag satt lite på bakvalvet. Det ska ju inte vara så bra vad jag hört.

Hon sa då att : Sitta på bakvalvet i baklut är inte bra. Men att fylla ut hela sadeln axel höft häl är något helt annat det är helt okej.

Hur tycker ni att detta låter?
 
Sitter du på bak valvet så ger du mer punkt tryck på hästens rygg, Gäller även bomlös sadlar då de är byggda för att fördela vikten från ryttaren då den sitter i balans, sitter du för långt bak och sadeln är i bakvikt så blir det ett väldigt högt punkttryck.
Dvs ta en sadel där du får plats att sitta i sätet, inte på bakvalvet. Och är sadeln i bakvikt så ska du inte rida i den, oavsett om den är bomlös eller inte.
 
Jag har lånat hem en Barefoot London och innan jag ridit i den tyckte jag att den låg i bakvikt. Efter ridning tycker jag att den balanserat sig mer.

Av trycket visar dock tydligt smutstryckt bak till och i stort sett ingenting på resterande yta. Jag trodde att det innebar att sadeln låg i bakvikt. Men enligt försäljaren så ser ett bra sadelavtryck ut precis så smutsigt bak och rent fram.

Hon tycker även sadeln ser balanserad och fin ut efter ridning.

Jag har en Barefoot strl 2 och jag tycker den känns super att rida i. Försäljaren tycker dock att den såg liten ut för mig men om det känns bra för mig så är det bara att rida på. Det låter ju väldigt bra. Hon kunde se att att jag satt lite på bakvalvet. Det ska ju inte vara så bra vad jag hört.

Hon sa då att : Sitta på bakvalvet i baklut är inte bra. Men att fylla ut hela sadeln axel höft häl är något helt annat det är helt okej.

Hur tycker ni att detta låter?
Och sadeln ska alltid ge ett jämt avtryck! Alltid! Låter som en konstig sadelutprovare...
 
Enligt försäljaren ligger den i jättefin balans efter ridturen. Länkar en bild.
https://www.facebook.com/photo.php?...448295692.1073741825.738880691&type=1&theater
Den är i balans, dock så ser det ut som att den ligger på bogen och ser samtidigt ut att vara lite lång i anläggningen.
Så du får nog försöka hitta en sadel med kort anläggnings yta och större säte.
Det är mindre skadligt att rida i en för liten bomlös än i en för liten bomsadel.
men det är fortfarande punkttryck som uppstår på hästens rygg.
 
Den är i balans, dock så ser det ut som att den ligger på bogen och ser samtidigt ut att vara lite lång i anläggningen.
Så du får nog försöka hitta en sadel med kort anläggnings yta och större säte.
Det är mindre skadligt att rida i en för liten bomlös än i en för liten bomsadel.
men det är fortfarande punkttryck som uppstår på hästens rygg.
Jag hade kollat på Islands sadlar med flat säte och rakt skurna kåpor. Så att man ger mer frihet åt bogbladen och kan ha en sadel med kortare anläggninngs yta men ändå få plats i sätet pga avsaknaden av bakvalvet.
 
Den är i balans, dock så ser det ut som att den ligger på bogen och ser samtidigt ut att vara lite lång i anläggningen.
Så du får nog försöka hitta en sadel med kort anläggnings yta och större säte.
Det är mindre skadligt att rida i en för liten bomlös än i en för liten bomsadel.
men det är fortfarande punkttryck som uppstår på hästens rygg.

Det är en Barefoot London och den ska ligga på bogarna. Den ligger inte bakom hästens sista revben. Kan den va för lång ändå menar du?
 
Det är en Barefoot London och den ska ligga på bogarna. Den ligger inte bakom hästens sista revben. Kan den va för lång ändå menar du?
Om man drar bak den där den ska vara, dvs bakom bogbladen, så ser den ut att vara för lång.
Ingen sadel ska ligga så mycket på bogbladen, det hämmar ju bara hästens bogrörelser.. googlade lite snabbt och det var ganska få som sadlat på bogbladen, ngn liten ponny som drunknade i sadeln var det dock. Så nej jag tror inte att barefoot london "ska" ligga på bogarna.
 
Jag tycker också att sadeln ser för stor ut för hästen. För lång och att den inte ska ligga på bogarna. Jag vet dock att det finns en återförsäljare som skriver att det ska vara så, jag har även startat en tråd i ämnet för ett tag sedan då jag blev så förvånad när jag fick höra att detta påstods.
 
Sen är ju frågan lite hur det ser ut när du sitter i, det kan ju hända att den tynger bak lite då den får vikt i, det ser ut så, och det kan vara därför det blir ett sånt avtryck.
 
Längden hade inte bekymrat mig mest, det som känns tveksamt är att den är för liten för dig (sitter på bakvalvet) och att den faktiskt ligger för långt fram. Att sadla på bogbladet är aldrig att rekommendera, och givetvis hämmar det hästens rörelser att något tar emot i steget.

Jag hade nog letat vidare, för jag tror att med rätt storlek till dig, rätt läge (längre bak) hade gjort att det blir stort. Även om den inte fördelar vikt utom där du sitter.
 
Avtryck på sadelunderlägg är lite sisådär att titta på, men däremot håller jag med om att om det är rent i fram och skitigt i bak med tydlig skillnad kan det iaf ge en fingervisning.
Jag tycker att det ser ut som att den ligger lite i bakvikt (finns det vidare framvalv, så går ju det att åtgärda, dock). Håller med övriga om att det låter som att sadeln är för liten för dig, om du sitter på bakvalvet - om du hamnar för långt bak i sadeln så är det ju där trycket hamnar (och då kan sadeln ligga bra utan ryttare - trycker ryttaren ner bakvalvet mot hästryggen så får det samma resultat som om sadeln legat i bakvikt "själv"..). En bomlös sadel är ju dock mjuk, så trycket från själva sadeln blir ju inte stort - men om ryttaren sitter på bakvalvet (som är hårt på Barefoot, och säkert kan orsaka visst tryck pga det om någon sätter sig på det) innebär ju det också ofta att vikten hamnar lite långt bak i förhållande till hästens rygg.

Ingen sadel ska ligga an bogarna. Däremot behöver det inte vara en katastrof om en bomlös sadel vill glida fram mot bogarna lite, om ryttaren fortfarande sitter med god marginal bakom dem (pga det allra mesta av trycket från en bomlös sadel hamnar där ryttaren sitter, och där sadelgjordsstroppar och stigläder fäster i sadeln). Risken finns dock att sadeln "blir" för smal om det är en bomlös med fast framvalv, dvs en sadel som inte är helt bomlös, iom att hästen i regel är bredare fram mot bogbladen än en bit bakom - något att vara uppmärksam på isf då det finns en risk att framvalvet då klämmer, inte bra. På tal bom bogfrihet så föredrar jag att ha lite bossa framför bombenet, om jag har en hästrygg framför mig där sadeln tenderar att åka fram. Finns då lite bossa framför bommen, kommer det att vara den - dvs den sviktande stoppningen - som hamnar emot/för nära hästens bogblad om sadeln vill glida fram, vilket inte alls är lika hindrande (enligt min erfarenhet) som om bommen ligger emot bogbladen. Med en väldigt rakt skuren bossa med som inte har så mycket bossa framför bombenet, hamnar bommen intill bogbladen istället för den mjuka stoppningen, om den åker fram. Det är bommen som ska ligga bakom bogbladen, det är det viktigaste. Notera att jag skriver intill eller för nära (dvs inte med ca 5cm avstånd till) bogbladen, inte på. Ingen sadel ska ligga på bogbladen, som sagt. Självklart bör man också ta hänsyn till hästens rörelser - är hästen extremt rörlig i sina boglad, dvs de kommer längre tillbaka än vad som är "normalt"/vanligt vid rörelse, kanske man får tänka annorlunda (min personliga erfarenhet sträcker sig i dagsläget över hästar där sadlarna tenderar att åka fram, men med "normalstora" rörelser i bogbladen, så att säga.).

Om en bomlös sadel i rätt storlek, en sadel som passar både häst och ryttare, hamnar snäppet bakom det sista revbenet hade jag inte bekymrat mig om det. Just för att i princip inget tryck hamnar där ändå. Gäller för övrigt även bomsadlar imo; om hästens revben "räcker till" en 17" sadel och ryttaren behöver en 17,5" för att sitta riktigt bra, och sadeln ligger bra på hästen för övrigt, bryr jag mig inte om den där lilla biten som sadeln egentligen är för lång. Ligger den så gott som klockrent och ryttaren sitter bra i den, är risken att det ska bli ett problem inte alls stor.

//Liten, som är en trött mupp ikväll och hoppas att det inte bara blir svammel från mitt tangentbord.
 
Enligt det jag läst om bomlösa sadlar så är det så att det gör inget om den ligger något på bogen eftersom en bomlös sadel inte hindrar hästens bogrörelser ändå. Detta klipp hittade jag som även säger samma sak


Det ger även en pedagogisk beskrivning på hur man ska placera en bomlös sadel. Det som gör mig mer osäker är huruvida den har för lång anläggningsyta. Sen funderar jag också då på hur jag ska hitta en sadel som passar mig som har en kortare anläggningsyta? Får det inte att gå ihop.
 
Enligt det jag läst om bomlösa sadlar så är det så att det gör inget om den ligger något på bogen eftersom en bomlös sadel inte hindrar hästens bogrörelser ändå. Detta klipp hittade jag som även säger samma sak


Det ger även en pedagogisk beskrivning på hur man ska placera en bomlös sadel. Det som gör mig mer osäker är huruvida den har för lång anläggningsyta. Sen funderar jag också då på hur jag ska hitta en sadel som passar mig som har en kortare anläggningsyta? Får det inte att gå ihop.
Bakvikt och på bogarna även i klippet... hade en ryttare hoppat upp så hade den suttit på bakvalvet.
Och det ska till en väldigt mjuk bomlös i riktig soffkudde modell för att hästen inte ska bli hämmad i rörelserna av att ha sadeln på bogarna.
Och en sadel med koppjärn" och paneler är inte så pass mjuk.
 
sadel.jpg


Även den här bilden har jag skickat till försäljaren som även är sadelutprovare. Hon menar att jag fyller ut sadeln axel höft häl på ett bra sätt och att det inte är ett problem att jag fyller ut sadeln så länge inte sadeln är i bakvikt eller att jag själv tycker att den känns liten. Den var väldigt bekväm och jag upplevde den inte som för liten att sitta i. Eftersom jag är mån om att sadeln är bra för hästen och att man har en sadel i så många år så är jag mån om att hitta en sadel som passar. Jag är väldigt tacksam för er hjälp och engagemang för jag känner mig väldigt förvirrad i sadeldjungeln.
 
Barefoot är ju dock inte helt bomlös - den har ett stabilt framvalv som faktiskt kan klämma om det blir för smalt. Vilket det riskerar att bli om man provar ut en sadel som passar och sedan lägger den för långt fram. Det är skillnad mot om sadeln är helt bomlös, som t.ex. Sensation-sadlarna.
Att det inte gör något (det orsakar inte skada) om en bomlös sadel hamnar för nära bogbladen, om ryttaren sitter där den ska i förhållande till hästryggen, är inte detsamma som att man ska sadla på bogbladen redan från början.

Jag hade provat att sadla några cm längre bak. Dels av tidigare nämnda skäl, dels pga jag misstänker att sadeln kommer att komma i balans om den ligger där den ska (dvs, det finns en chans att bakvikten "försvinner"). Tycker dock spontant att du ser ut att sitta mitt i sadeln (du fick det tidigare att låta som att du satt på bakvalvet, inte som att baken har kontakt med det ;) ).
 
Senast ändrad:
Bakvikt och på bogarna även i klippet... hade en ryttare hoppat upp så hade den suttit på bakvalvet.
Och det ska till en väldigt mjuk bomlös i riktig soffkudde modell för att hästen inte ska bli hämmad i rörelserna av att ha sadeln på bogarna.
Och en sadel med koppjärn" och paneler är inte så pass mjuk.

Jag ser vad du menar med bakvikt men tanken med videon var snarare att visa var sadeln ska ligga, bakvikten kan man justera med en padd. Det har jag behövt göra med den padd jag fick med sadeln jag testar. Innan jag justerade det så låg sadeln väldigt mycket i bakvikt.

Jag tycker det är lite konstigt att var man än läser om bomlösa sadlar så står det att det inte är ett problem om de ligger på bogen. Hur ska man veta vad som gäller?
 
sadel.jpg


Även den här bilden har jag skickat till försäljaren som även är sadelutprovare. Hon menar att jag fyller ut sadeln axel höft häl på ett bra sätt och att det inte är ett problem att jag fyller ut sadeln så länge inte sadeln är i bakvikt eller att jag själv tycker att den känns liten. Den var väldigt bekväm och jag upplevde den inte som för liten att sitta i. Eftersom jag är mån om att sadeln är bra för hästen och att man har en sadel i så många år så är jag mån om att hitta en sadel som passar. Jag är väldigt tacksam för er hjälp och engagemang för jag känner mig väldigt förvirrad i sadeldjungeln.
Den sadeln ser på tok för liten ut, tänk bara att du ska ha utrymme att rida lätt, stå i fältsits, och ha utrymme att röra dig i sadeln. Det behöver inte vara en handflata mellan bakvalvets kant och rumpan men det ska vara mer än vad du har nu.
 
Jag ser vad du menar med bakvikt men tanken med videon var snarare att visa var sadeln ska ligga, bakvikten kan man justera med en padd. Det har jag behövt göra med den padd jag fick med sadeln jag testar. Innan jag justerade det så låg sadeln väldigt mycket i bakvikt.

Appappaapp. En sadel med för smalt framvalv byter man framvalv i (eftersom det går med den typen av sadel som du har) - man paddar inte i bak för att få den att ligga bättre, eftersom det inte löser grundproblemet. Padda bort bakvikt kan man (till viss del) göra om sadeln ligger i bakvikt för att den är för svängd - inte för att den är för smal.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 393
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 726
Senast: oki
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 094
Senast: Weylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp