funderingar kring stationsersättning

C

crazy

Satt och funderade lite...egentligen var det ju så att stationsersättningen tillkom för att stationerna skulle få någon typ av ersättning om man valde en icke stationerad hingst på stället.

Men idag tycker jag det verkar som de lägger på stationsavgift oavsett om du väljer hingsten som står på stationen eller ej....och folk reagerar inte...är det inte konstigt? :confused:

Har den första anledningen till att stationsavgiften "kom till" gått folk förbi?? Detta skulle ju enbart vara en slags ersättning för seminstationen då man använder en icke stationerad hingst på stället, eftersom använder man hingsten som står på stället intjänar de oftast hela eller delar utav språngavgiften. Denna avgift "kom till" för att ersätta detta....hm.

Det flesta är ju snälla och debiterar lägre stationsavgift för de egna hingstarna, mycket vill ha mer :smirk:.

??

De som jag har varit i kontakt med har ingen stationsavgift för de egna hingstarna..... Har jag bara haft tur eller?

Lill / Stall Nöbbeled

Jo men då följer de som du varit hos de ursprungliga reglerna. ;)

Däremot finns det de idag som begär denna avgift oavsett egen hingst eller ej...detta retar mej bara. ;)

Det fanns ju en anledning till varför denna avgift infördes...nu helt plötsligt tror alla att de ska ha in "stationsavgift" oavsett anledning.Ja den som inte vet hur reglerna skrevs från början har kanske ingen aning om detta...jag tycker det är fult att medvetet försöka "lura" folk på mer pengar och skära ytterligare av "guldkalven".

Tycker du verkligen är så snällt!?!..när det är en avgift som du egentligen inte alls skulle behövt erlägga för den egna hingsten på stationen? :confused:

Självklart inte!

Jag tycker att du i denna omedelbara stund skall skriva en kort och konsis insändare till ridsport.
Den passar utmärkt i dessa avelsstunder - om det är som du säger så behövs en liten "refreshment".

Jag håller ju på med travsemin, och där är det nog fortfarande väldigt ovanligt med stationsavgift på "hemma hingstar".
Dock kostar det en hel del att hålla på med semin, man handlar in tvål, papper, glidslem, parafin, 20 ml-sprutor, katetarar, handskar, kuvetter, objektglas och en massa grejor.
Dessutom har man ju en fantom, mikroskop, värmeskåp, kyl och frys, sperma-räknare, värden bara det för runt 100.000:-
Så visst borde man ta en stationsavgift, i alla fall på ett par-tre hundra kr.

Jag syftar inte enbart på dem som håller på med semin...det finns de som har hingstar på naturlig betäckning som likt förbaskat skriver med "stationsavgift" på räkningen också.

Att ha tillgång till de grejorna och att de kostat-javisst.Men å andra sidan så är det ju seminavgifterna som ska täcka detta.

Det finns ju en anledning till varför allt fler seminstationer dyker upp uti vårat avlånga land...och inte är det för att det skulle vara oekonomsikt,då skulle ju inte någon vilja hålla på med det och ännu färre skulle vilja starta upp nya stationer...

Med tanke på hur många som finns är det lustigt att de inte börjat konkurrera med att gå ut med extra låga seminavgifter eller uppstallningsavgifter för att locka dit fler ston till just den stationen.Ibland kan mångfalden av de stona som kommer betyda mer ekonomisk vinning än att ha högre avgifter och därmed få färre ston.

Tja det var bara lite funderingar...

Vi har som så att seminavgiften faktureras direkt på stoägaren av veterinären.
Men vi håller med all utrustning, förutom ultraljudsapparaten.
De ston som kommer till vår egen hingst betalar bara seminavgiften.
De ston som ska ha skick tar jag 1000:- för i stationsavgift.
Men då ska jag jaga hingsthållare och beställa semin, åka och hämta på posten kl 6 på morgonen, (allt för snabb inseminering!)

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·
D
Hästmänniskan Fy f*n! Nu orkar jag inte mer! Jobbar som beridare i ett välkänt stall i tyskland. Varit här i lite mer än 2 månader och det har från...
Svar
10
· Visningar
5 879
Senast: Betsy
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 382
Senast: pulkaskurk
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar