Funderingar kring soja.

V

vansinnet

Nu är det så att jag verkligen inte är någon expert inom foder, så jag tänkte be alla duktiga bukefalosar om hjälp. :bump:

Häromdagen ändrade ridskolans hästansvarig foderstaterna tills ridskolehästarna. Tidigare har alla hästarna ätit 1 dl soja om dagen, förutom b-ponnyn som ätit ½ dl.

Men när hon skrev om foderstaterna i lördags så ändrade hon från 1 dl till 5 dl soja, till alla hästar utom b-ponnyn som nu får 4,5 dl. :eek:

Är ju som sagt väldigt dålig på sådant, men ska man inte öka sojan succesivt? Hur mycket kan man öka på en dag? :confused:

Hoppas på svar.

Sv: Funderingar kring soja.

När hästarna väl är invanda på sojan i små mängder kan man öka på lite snabbare till större mängder, men denna höjning låter väl magstark tycker jag.

oj, nej det låter verkligen inte vettigt att öka så mycket på en och samma dag.. samt att soja väger väl ungeför 100 g per dl.. (om inte mer) så 4,5 dl blir ju minst 500 gram.. alldeles för mycket för en b-ponny.. ifrågasätt detta, för hästarnas skull.. (du kan gå fram snällt och låtsas att du inte vet mycket om foder alls men att du hört att det finns en maxgiva på soja och fråga denna foderansvariga om hon vet mer om det)

Då hade jag inte så fel då. :)
Ska försöka lägga fram det på ett bra sätt.

Sen så sväller sojan något fruktansvärt, och jag vet av erfarenhet att våran plusjobbare till stallskötare inte kan dra slutsatsen "Mer foder, mer vatten i hinken" själv. Så nu är man rädd att hästarna ska få i sig alldeles för torrt foder också..

Vet någon vad maxgivan är? Så jag har lite kött på benen i en eventuell diskussion..

Maxgivan äe tydligen100g/100kg häst. 1 dl väger runt 50g, har jag fått det till iaf.

Okej, då är det alltså inte för mycket soja per häst, men det är väl ändå lite snabbt att öka 4 dl på en dag?

Man ska vara mycket försiktig med att öka soja i foderstaten. För snabb ökning eller för mycket soja kan bla. ge den sk. baron gruff sjukan.
Maxgiva är 100 g/100 kg häst och dag.
Jag skulle aldrig våga på att öka från 1 dl till 4 dl över en dag!
Soja har lite skiljande vikt dessutom, 1 dl kan väga mycket olika beroende på vilket parti det är från.

värdena på sojan är ju MJ12,6 smb.rp380...är det räknat i per kg eller gram eller mg?
Samma fråga med OLJA???är det räknat i kg, g eller mg?

Den soja jag använder har ganska låg volymvikt, kanske 50 g/dl.
Jag har använt soja i många, många år, och faktiskt aldrig varit med om en enda häst som reagarat på en snabb ökning av sojan.
Har aldrig varit några problem att direkt lägga på 3 hg soja utan vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 804
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: pinky
·
Foder & Strö Har suttit o räknat (för hand, därför jag vill ni ska kolla med, var ett tag sen jag räknade för hand) på min hästs foderstat nu, och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: marti130
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka