Estivuz
Trådstartare
Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom osv.
Tidigare har jag haft lite problem med att hitta en bra balans med fodermängd och värden.
Det är en halvblodsvalack 12 år, ngt grövre modell 165 cm i mankhöjd, går La-msv dressyr/hopp och lätt fälttävlan.
Just nu får han:
11-12 kg ensilage
3,5 liter havre = 2,1 kg
1,5 liter blöt betfor det är väl ca 0,5 kg?
0,6 kg lusern hackad strå
1,5 dl krafft miner blå
+ salt + e-vitamin och fri tillgång till halm i hagen.
Värdena på ensilaget är:
79% ts
smrp 45g/kg ts
MJ 9.3/kg ts
Ca 2.8 g/kg ts
P 1.5 g/kg ts
Mg 0.9 g/kg ts
K 20.4 g/kg ts
På freefarm kunde man endast ange lusern i kilo, så jag fick välja ett kg där.
Det är inte farligt med så mkt protein? Fick råd tidigare om att ge lusern då under den perioden han var lite bukig och jag tycker han har blivit väldigt fin efter det.
ca/p kvoten är den ok?
Ska flytta snart och vill gärna hamna på ungefär samma värden i det nya stallet - om det går - förutsatt att de värden han får i sig nu är ok, och då frågar jag er som har bättre koll än mig
Tidigare har jag haft lite problem med att hitta en bra balans med fodermängd och värden.
Det är en halvblodsvalack 12 år, ngt grövre modell 165 cm i mankhöjd, går La-msv dressyr/hopp och lätt fälttävlan.
Just nu får han:
11-12 kg ensilage
3,5 liter havre = 2,1 kg
1,5 liter blöt betfor det är väl ca 0,5 kg?
0,6 kg lusern hackad strå
1,5 dl krafft miner blå
+ salt + e-vitamin och fri tillgång till halm i hagen.
Värdena på ensilaget är:
79% ts
smrp 45g/kg ts
MJ 9.3/kg ts
Ca 2.8 g/kg ts
P 1.5 g/kg ts
Mg 0.9 g/kg ts
K 20.4 g/kg ts
På freefarm kunde man endast ange lusern i kilo, så jag fick välja ett kg där.
Det är inte farligt med så mkt protein? Fick råd tidigare om att ge lusern då under den perioden han var lite bukig och jag tycker han har blivit väldigt fin efter det.
ca/p kvoten är den ok?
Ska flytta snart och vill gärna hamna på ungefär samma värden i det nya stallet - om det går - förutsatt att de värden han får i sig nu är ok, och då frågar jag er som har bättre koll än mig