Funderingar kring Jakthundar...

Lena Furberg

Trådstartare
Efter alla intressanta och viktiga trådar här på Hund, for en konstig tanke genom mitt huvud. Detta är INTE kritik eller ifrågasättande, utan en fundering...
Att en Jakthund mår bra av ett aktivt liv hos en Jägare, håller väl nästan alla med om vid det här laget hoppas jag! Även om en hund kan aktiveras på tusen andra bra sätt, är det ändå Jaga den bör få göra. MEN - jatksäsongen är i allmänhet rätt kort. En Älghund, tillexempel, jagar ju inte aktivt mer än ... några veckor per år? Resten av tiden? Lever den hunden förhoppningsvis lycklig ändå, med annan aktivering och träning - men inte jakt, väl? Om man då menar, att en Jakthund bör få jaga för att må sitt bästa - är då de resterande 11 månaderna en transportsträcka till nästa års jakt? Eller är hunden lycklig och tillfredställd UTAN att få jaga under den tiden?
En Brukshund, som ju också bör få leva "sitt" avsedda Bruksliv, håller ju igång året om!
Eh...

Sv: Funderingar kring Jakthundar...

Hej
Våra jämthundar tränar inför jakt och jagas med from Augusti tom slutet på februari så det blir ju lite mer än några veckor./år. Jag tror att våra jämtar är relativt lyckliga under resten av året då de dels har en stor gård inhägnad där de är lösa hela dagar, de spårtränas, åker på utställning och springtränas med ett par ggr/vecka. Men jag är helt säker på att de hundar som i princip hela tiden tillbringar sin tid i en hundgård inte är speciellt lyckliga och naturligtvis tror jag att om hunden själv fick välja så skulle de nog vilja jaga året runt

Ursäkta min totala okunnighet :o jagar man älg så pass länge? Inom samma område?

Den tanken har också slagit mig. Och tyvärr finns det jakthundar som är under hundgårdsförvaring resterande del av året.

Men som t.ex. på fågelhundsfronten kan man ju jaktträna året runt, alltså inte bara under jaktsäsongen. Och det är även en nödvändighet för att få en bra jakthund. Många använder rapphöns och duvor att träna på.

I Norrland är älgjakten betydligt längre än i södra Sverige :)

vi har en jämte/hede som jagar gris,hon trivs bra med lite promenader och mkt lydnadsräning(hon lever inne hos oss), hon e oxå den perfekta familjehunden,då vi har en son på 1år som nästan kan göra vad han vill med henne.

sen har vi en fox/tyskjakterrier och hon trivs med promenader och att få vara med ,älskar att åka bil,e dock ingen bra familjehund,tycker våran son e för kläning.

Älgjakten är från september till januari ut= 5 månader. Därefter tränas hundarna på viltspår, en del lydnad + rätt många km konditionsträning/dag. Detta sker med antingen med spark/cykel + vanliga promenader.

Övrig tid på dygnet är de både familjehundar och ute i hundgård. De åker på utställningar och viltspårsprov/älgspårprov lite nu och då under året, samt en del jaktprov from augusti, så nog tycker jag de har ett aktivt bra liv året om..

Om man inte aktiverar sin jakthund, så får man en dålig jakthund och tränar man inte lydnad, så får man dålig kontakt med sin hund i skogen = Inte bra..

Låter som ett härligt hundliv! Borde kanske vara en annan tråd, eller kanske jag borde leta svar på annat ställe, men ... hur tränar man en Älghund för jakt? Får den hänga med en erfaren hund eller?? Hur mycket är instinkt? Urbota dumma frågor för en som lever med jakthundar, men för mig är det intressant!

Man ska inte låta en unghund hänga på en äldre hund under injagningen. Allt finns redan instinktiv i hunden.

Bästa sättet att jaga in en älghund på, är att tillbringa mycket tid i skogen, så att hunden får skogsvana och iom att den känner sig hemma och trygg i skogen, så kommer den att börja söka ut längre och längre.

När hunden är mogen för det, så kommer den att börja söka aktivt efter älg, både genom vindvittring och via spår. Under unghundstiden, kan den skälla på fågel, likväl som på älg, men detta är snabbt övergående.

Alla egenskaper finns i hunden och det är upp till ägaren att vara ute i den utsträckningen att hunden får tillfälle att utveckla de anlag som finns sedan födseln.

men hur hindrar man dem från att söka annat vilt? åtminståne i södra delen av sverige kryllar det av annat klövvilt, speciellt rådjur. det är väl inte så önskvärt att de söker något annat vilt än älg?

och taxarna, hur får man dem rena från annat vilt än det de ska jaga (rådjur?) ?

I början kan unghunden jaga lite allt möjligt, men när den väl fått vara med o fälla älg några gånger tappar den rätt snart intresse för annat vilt. Därför är det en fördel att jaga på marker med mycket älg och lite annat klövvilt med unghunden för att den ska få "försmak" på älg.

Senast ändrad av en moderator:

men hur hindrar man dem från att söka annat vilt? åtminståne i södra delen av sverige kryllar det av annat klövvilt, speciellt rådjur. det är väl inte så önskvärt att de söker något annat vilt än älg?

Som unghundar kan de skälla på fågel, men jag har aldrig haft en jämte som springer efter rådjur/räv/hare.

De flesta älghundraserna är ju under lång tid avlade på just älgintresset och det är djupt rotat i generna, vilket får till följd att de nästan bara går på älg.

Ska man ha dem att jaga annat får man tidigt prägla dem på annat vilt.
Det är ju vad de som ska jaga gris med dem gör och många som vill ha hunden till björnjakt, börjar präglingen på dessa vilt i ung ålder.
När hunden blir äldre, så kommer den ändå att veta hur man jagar älg, eftersom det redan finns i dem.

Samma sak om man vill ha en älghund att bli en duktig eftersökshund. Det ska tränas in innan hunden börjat jaga älg, för sedan är det svårt att få älghunden att gå på markspår. Det naturliga för dem är ju att gå på vind.

Ett exempel..

Fauven våran är ju efter rådjursdrivande föräldrar. Mor är JCH på just rådjur dessutom och hans bror har presterat några kortare rådjursdrev, men eftersom vi inte har så gott om rå här så vill vi hellre att han ska driva räv och hare, som vi har gott om.

Vi har då gjort så att han fått gå några släpspår på räv och sedan taggat upp honom lite när han kommit fram till (den döda) räven = I skogen går han hellre på rävspår än rådjursspår.

Harspår har han ett visst intresse för och när vi stöter på sådana, så uppmuntrar vi honom att ta sig an det.

En hund som är född jakthund, vare sig den är född älghund, rådjurshund, stående fågelhund eller grythund behöver få jobba med sina instinkter. På våren tränar den, och på hösten arbetar den! Ingen hund är född med instinkten att göra en agilitybana. Där ligger skillnaden, oavsett om hunden bara jobbar ett par månader på hösten så får den göra vad den är född till!

Vår jack russell var inköpt som sällskapshund- vi försökte med agility... Men hunden hon bara blängde åt det- pisstråkigt tyckte hon! Hon har alltid varit viltintreserad och vi insåg ju rätt fort att hon var en arbetande jakthund. Husse tog jägarexamen och nu är de ute tillsammans nästan varje helg från september till januari. Under vårarna har vi tränat konstgryt, viltspår och personspår(hobbynivå). Hon har inte alls verkat frustrerad eller ledsen under det halvår hon inte får arbeta. Tvärtom tror jag det är bra för henne att vara fri från det ett tag. Det är trots allt mycket jobbigt för knoppen att vara ute o söka/driva en hel dag för att inte tala om när det blir en hel helg! Men på våren är det ju inte så att hon inte får göra något, våra hundar lever ju fortfarande som aktiva sällskapshundar så det är dagliga långa promenader, vardagslydnad, hobbyträning med lydnad/spår apport m.m.

Men vår apporterande fågelhund har vi fått begränsa, hon har starka instinkter att driva hon med. Men när en stor hund driver rådjur så stressar det djuret onödigt mycket. Hon skall enbart arbeta med att apportera, under våren tränar vi, på sommarn gör vi prov och till hösten är det praktiskt arbete/jakt. Dessutom har vi fördelen att ha skyddsjakt på gäss, svartfågel/duva så hon får arbeta "live" även på våren.

Oj, detta är så fascinerande att jag får gåshud! Det slutar nog med att jag börjar jaga jag med - med min Beauceron! (Skojar bara, om Beauceronen, men detta ÄR underbart fascinerande!!)

Jag passar på att sno lite tråd, nu när de jaktintresserade är samlade.

Varför är inte samtliga jakthundar totaldöva?

Som skytt har jag varit i närheten av en studsare när den har gått av en antal gånger. Bara tanken att stå där utan hörselkåpor gör att det börjar pipa i öronen.

Jag har varit med på fågeljakt med setter där man blåst två hagelsmällar i princip över den liggande hunden, som glatt efteråt har apporterat. Själv skulle man ju ligga och kvida på marken och hålla sig för öronen.

Det enda jag kan tänka mig är att hundarna har så bra hörselceller att försvinner det några så hör de ändå så pass mycket bättre än vi.

Nån som vet?

Våra hundar är sällan i närheten av skytten när skottet faller. Tax driver långsamt.. Det innebär i allmänhet att hunden oftast ligger ett par tre minuter efter drevdjuret... ja i bland så lång tid efter som fem-tio minuter efter.
Terriern är i allmänhet snabbare... men även hon brukar ha en bit kvar till skytten när skottet smäller av.

Det är vid eftersöks situationerna som hunden riskerar att vara "nära"..

Dock är det inte ovanligt att gamla jakthundar har dålig hörsel.. Men om det är vanligare bland dem än bland gamla hundar i övrigt har jag faktiskt inte funderat över...

Min hundar brukar uppvisa sämre hörsel när de kommer upp i tio årsåldern och där över... Då är frågan.. är det på grund av alla skotten? Eller är det vanlig hörselnedsättning på grund av ålder?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 727
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 354
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 329
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025