Funderingar kring importhästar

Die_Frau

Trådstartare
Har ni haft svårt att sälja era importhästar? Jag har haft två hästar ute på annons nyligen. Det är fina snälla och välridna individer. Jag har inte begärt några överpriser. Hästarna har varit i Sverige några år och är än så länge exemfria.
Men de är otroligt svårsålda. Jag kan ha pratat med en spekulant i telefonen i över en timme och denne låter mer än nöjd. Sen frågar denne om hästarna är importerad och då svarar jag såklart ja. Ofta blir denne då helt överrumplade och ger snabbt ifrån sig någon ursäkt för att komma ur samtalet.
Vad är era erfarenheter kring detta? Måste man skriva ut att hästarna är importerade? Är man oärlig annars? Jag har inte direkt tänkt på det innan utan trott att folk förstod att hästen är islandsfödd p.g.a. sitt namn och reg.nummer:confused:
Nu har i alla fall en seriös spekulant hört av sig och kommer för att titta på båda hästarna i morgon.
Men tror aldrig att jag vågar mig på att köpa en import igen. De är helt enkelt alldeles för svåra att sälja.

Sv: Funderingar kring importhästar

Jag upplever att många är medvetna om riskerna än tidigare, och spekulanterna blir således färre. För att slippa dessa telefonsamtal som sen bara mynnar i ingenting, skriv i din annons när hästen importerades. Det är trots allt en väsentlig skillnad på en import från 2003 mot en import från 2006, då tror jag att du når ett snäpp högre i kundunderlaget.

Jag upplever att många är medvetna om riskerna än tidigare, och spekulanterna blir således färre. För att slippa dessa telefonsamtal som sen bara mynnar i ingenting, skriv i din annons när hästen importerades. Det är trots allt en väsentlig skillnad på en import från 2003 mot en import från 2006, då tror jag att du når ett snäpp högre i kundunderlaget.

Fast det verkar inte köparna hålla med om. De verkar vara lika negativa till en import som har varit i Sverige 4 år såväl som 4 månader *suck*.
Det har aldrig varit så här svårt att sälja svenskfödda hästar.. inte på långa vägar.

Med tanke på de riskerna som är förenade med att köpa eller att importera en häst från island så gör nog spekulanterna rätt i att vara mycket försiktiga.

Riskerna, kan du utveckla det. Jag vill gärna höra vilken skillnad det är på import/ svenskfödd Islandshäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka