Funderingar kring hovslagare

P

piggis_83

Hur snabbt brukar era hovisar kunna komma ut från det att ni ringt till honom/henne? Alltså om det inte är ngt akut, utan bara en vanlig skoning?
Brukar ni "kräva" att hovisen "ska" komma inom de närmaste säg 5 dagarna? Eller accepterar ni att hovisen kommer den dag han/hon föreslår?
Hur känsligt är det egentligen att byta hovslagare alt. växla mellan hovslagare? Typ ha 2 st som skor varannan gång? Eller hur brukar ni göra? Har ni alltid samma, eller är ni inte främmande för att byta?

------
Min hovis brukar kunna komma inom de närmsta dagarna, iaf inom en vecka vanligtvis. Brukar försöka ringa ca 1 v innan det är dags för omskoning (brukar skos var 7:e v, då ringer jag när det gått 6 v). Jag har haft samma hovis väldigt länge, är mkt nöjd med honom så man vill inte gärna byta. Sen tror jag det kan va "känsligare" så här ute på landet där "alla känner alla" att byta hovis, än det kan va i närheten av städerna, där det är fler hästar o fler hovisar.

Sv: Funderingar kring hovslagare

De jag verkar åt håller jag reda på intervallerna och försöker alltid boka in så att inga hästar behöver gå för länge.
När jag var tvungen att anlita hovslagare förut var det rent hopplöst att komma ihåg att ringa i tid eftersom det kunde ta två veckor innan hovis hade tid och vägarna förbi. Kom man då på att "oops, hästen måste skos om NU", då hann det oftast gå för lång tid.
Här i Norrland är det långt mellan byarna och mycket få bra hovisar, så är man nöjd är man nöjd. Annars finns inte alltid så mycket att välja på.
Jag har aldrig känt mig särskilt elak för att ha bytt hovis, det handlar ju om ens hästs hovar!

Vår hovslagare sätter automatiskt upp en ny tid vid varje skoning! (Han skor alla hästar utom en.) Jag har haft samma hovslagare i över 10 år.

Efter varje skoning bestämmer vi en ny datum. Mycket enklare :smirk: Har vi tappsko (vilket iofs har hänt 1 gång på ett år..jo hovisen är bra :bow: ) kommer han samma eller dagen därpå.

Mycket nöjda är vi (jag och hästarna) med vår hovis ;)

mvh Jacky

Vid tappsko kommer han samma dag :love: eller om det är något akut, till vanlig skoning ringer jag honom en vecka innan jag behöver honom.

Vi har två olika hovslagare en till ridhästarna och en till våra ponnytravare, båda kommer samma vecka som man hör av sig till dem. Tappsko och verkning ordnar vi själva.

//Olivia

:smirk: varför bokar du inte tid när han är där?

Jag ringer ca 1 vecka innan han brukar ha tider som passar då.
Har samma hella tiden

Jag tycker inte att man skall hålla på och växla mellan hovslagare. Det är inte så att alla hovslagare har samma teorier och idéer om hur just din häst skall skos. Dessutom så skapar hovslagaren den bästa förutsättningen för just din hästs hovar och man skall se skoningarna som en utveckling för att skapa det bästa. Det en hovslagare då påbörjar kommer nästa hovslagare och gör på ett helt annat vis. Och då pratar jag om hovslagare, inte om folk som skor ändå, och tar en billigt penning för det.
Hälsning Maja

Den hovisen jag har nu bokar alltid nästa skoning varje gång han är här, så jag behöver inte ringa. :)

Men andra jag haft tidigare har man ringt och bokat när det börjar bli dags, ett mindre bra system tycker jag. Den senaste hovslagaren jag hade som gjorde så hade så många kunder att den tid som passade oss båda kunde ligga 2 veckor fram i tiden när jag ringde... :crazy:

Anledningen till att jag inte bokar ny tid när han är här, är att om man ridit mkt (och på grusvägar ex) sliter hon mer på skorna o behövs skos oftare. Har hon däremot haft en viloperiod, behöver hon inte skos lika ofta. Då kan det alltså skilja på nån vecka.
Jag tar ut hovisen när jag ser på hovarna att det är dags, jag går inte efter exakt dagar i kalendern. Det brukar ändå bli var 6-8 vecka.

Min hoviss kommer snarast möjligt. Vi bestämmer ny tid vid varje skoning så det är aldrig problem med det. Tappskor kommer han ut och slår på helt gratis samma dag eller dagen efter(om han har möjlighet vilket ska ha om det inte är något som händer just då). Vill vi att han kommer ut och skor tidigare gör han nog det också så fort som möjligt, inom en vecka kan jag nog lova, om han har möjlighet och beroende på av vilken anledning vi vill sko om - samt när nästan skoning är planerad.

Jag accepterar hans förslag av dag då jag vet att han gör sitt bästa och är mån om sina kunder.

Jag tycker att man ska ha en hovslagare. De arbetar olika - verkar och skor - och det är viktigt att man hittar en som passar hästen och vet vad han gör. I mitt fall har jag en häst som sliter fel i bak. Detta beror på fel i ryggen och vår hovslagare är mycket insatt i åtgärdandet av detta. Det är han som fått oss att ta ut kiropraktor efter kiropraktor, för han nöjer sig inte förrän hästen är bra. Han jobbar med olika varianter av skor, byter och provar nytt. Han har en egen statistik och planering över min häst och hans problem och därför kan vi bara använda en hovslagare. Hur han går tillväga med skor och verkning beror på hur hästen har påverkats under den senaste perioden.

Man ska vara mycket mån om vilken hovslagare man väljer. De kan göra undervärk, men också förstöra hästen totalt.

Min hovslagare är kanon :bump:

Vi ringer när det behövs skos.. å så fixar han en tid inom 1-4 dagar... Har vi därimot tappsko brukar han ta det dagen efetr vi ringt.... Han ställer alltid upp :bow: ...även röda dagar om så behövs....

hmm, ja vad är det det sägs; skomakarns barn går alltid utan skor :angel: :p?

min låtsaspappa är hovslagare och ibland när han har jättemkt att göra på dagarna samt att han rätt så ofta jobbar natt oxå, så blir han rätt slut och har inte så mkt ork kvar att sko hemma oxå (hans rygg är rätt paj ibland).
så det kan ta max kanske en vecka, men oftast 1-3 dagar kanske.
ibland har man tur och får den påslagen direkt ;)

nej men allting funkar bra, och jag förstår honom när han har så ont som han har osv.
men min häst har nästan aldrig tappskor pga att han har bra hovkvalitet och är bra skodd så det är ju tur :).

men i somras gick han med 1 (!) sko ett tag :angel:.

så de som blir helt hysteriska när deras gulligull-pålle tappat en sko och ringer och kräver att han ska slå på den på en lördag-kväll kan gott lugna sig lite.
måste säga att vissa tror att hovslagarna inte har något liv? de ringer sena kvällar, helgkvällar, JULAFTON, nyårsafton osv och tror på fullaste allvar att han tänkter lämna släkten för att slå på deras hästs tappsko? :o

Jag brukar försöka att boka "nästa tid" på en gång, så jag har ett datum och tid. Sen ringer jag om det skulle visa sig att hovarna har växt mkt fortare än vanligt eller så (hon skos med 5-6 veckors intervall).
Jag har samma hovslagare hela tiden. Snällast mot både hovis och hästen (iaf min häst som är lite kinkig att sko..) :)

Min hovis är kanon. Han kom till och med ut en lördag då det var lite akut. Han kommer alltid i tid. Släpper ut dem i hagen efteråt om jag ej kan vara hemma osv.
Varför skulle man hålla på och växla hovslagare?
Vi bestämmer alltid en ny tid då han är här och skor.

Min hovis brukar hålla koll på det där själv. Han brukar tala om vilken vecka han tänker komma nästa gång, när det börjar bli dags skickar han ett SMS som talar om dag och tid. :)
Gäller det tappskor så brukar han komma inom ett par dagar, en gång kom han tom sent en lördagkväll för jag skulle tävla dagen efter.

Min hovslagare ringer för det mesta mig när det är dags och han har fler skoningar i grannskapet. Då ringer han 1-2 dagar innan.
Sedan låter jag bara hästarna stå inne den dagen de ska skos, och åker själv till jobbet. Så kommer han nå'n gång på förmiddagen, när det passar, och "sköter sig själv". :)

Om det är nå't akut så kommer han samma dag. (Har bara hänt en gång iofs).

Denne hovslagare har jag haft i 1½ år och är mycket nöjd!
Bytte till honom, eftersom den förre ALDRIG höll tiderna/dagarna som han lovat att komma på och ALDRIG kunde höra av sig om han fått förhinder. Ibland kunde hästarna bli skodda en månad för sent, trots att jag ringde till hovisen två veckor INNAN... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka