Funderingar kring foderomställning...

K

Krabban

Nu i betessläpp-tider så kommer många trådar kring detta och risken för fång. Men vad är det eg. som gör att denna foderomställning är värre än andra foderomställningar? Borde det inte vara lika stor risk vid omställning av andra fodersorter/olika höpartier etc.? :confused:
 
nä, jag måste nog hävda att till ganska stor del så beror denna "beteshysteri" på att näringen är så otroligt mycket större i gräset än i höet? är det inte så?
jag menar att anledningen till att det blir så stor omställning är ju att två olika partier hö är ju ändå samma fodermedel, däremot skillnaden hö mot gräs är ju mycket större..
 
Jamen om vi tänker kraftfoder tex då. Det blir ju en ännu större omställning i såna fall, eller? Och dessutom så är ju torrsubstansen i betet mycket högre än i hö så då måste de ju äta SÅ mycket med gräs än hö. Om man tänker fri tillgång på hö med hög kvot. Hästen orkar väl inte äta mer gräs än den äter hö, eller?

Nä det vara bara en fundering jag hade, eftersom folk i allmänhet verkar tycka att foderomställningen till bete är värre än ngn annan.
 
Jag är inte så hemma på fång, men av vad jag snappat upp här och där så funderas det väl allvarligt på om det kan vara fruktaner som är boven. Och i växande gräs är fruktanhalten hög (beroende på ljus?) just på försommaren.
 
Jaha okej! Det visste jag inte. Tack för svaret! Då förstår jag det hela lite bättre! :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 538
Senast: Squie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 138
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp