Funderingar kring blötläggning av hö

M

minschamamman

Min häst fick en känning av fång förra sommaren och som alla fånghästägare är jag ju nu väldigt försiktig. Bland annat så blötlägger jag så många högivor jag kan för att få ner fruktanhalten i höet.

Nu till mina funderingar kring detta:

1. Om jag häller bort en stor del av fruktanet (som väl är en slags sockerart?) så borde ju energihalten i det höet som jag serverar vara lägre än det var i det torra höet? Alltså, man häller väl bort en del av energin? Då borde man ju kunna ge större givor (= längre tuggtid för min snabbätande, glupska, lättfödda häst)?

2. Min ambition är ju ändå att pållan skall få äta lite gräs även denna sommar. För att hon älskar det och för att hon får längre tuggtid av gräset, som ju har mycket lägre TS än hö. Kan jag byta ut en högiva mot ett par timmar på gräs är det kanonbra. Jag är uppe i 45 minuters gräsätning så här långt utan att några fångproblem hittills givit sig till känna. :love:
Om jag minskar fruktanhalten i höet genom att blöta givorna, så borde det väl ge förutsättningar för att hon skulle tåla lite längre tid på gräs? Eller?

Tänker jag rätt?

Sv: Funderingar kring blötläggning av hö

ja i teorin försvinner 30% av sockret om du har höet under vatten i minst en timme. så du bör ge mer hö om det nu inte är så att hästen är överviktig.

jag skulle inte byta ut hö mot gräs, så länge hästarna vill äta hö så får dom det. passa på att inte låta henne beta efter kalla nätter!

2. Min ambition är ju ändå att pållan skall få äta lite gräs även denna sommar. För att hon älskar det och för att hon får längre tuggtid av gräset, som ju har mycket lägre TS än hö. Kan jag byta ut en högiva mot ett par timmar på gräs är det kanonbra. Jag är uppe i 45 minuters gräsätning så här långt utan att några fångproblem hittills givit sig till känna. :love:
Om jag minskar fruktanhalten i höet genom att blöta givorna, så borde det väl ge förutsättningar för att hon skulle tåla lite längre tid på gräs? Eller?

Tänker jag rätt?

Energin borde minska. Sedan är det ganska så olika hur mkt kolhydrater som försvinner.

Som med allt annat om fång så går det inte att svara på fråga nr 2.
Det kan vara så att du genom att blötlägga höet får bort alla "farliga" kolhydrater. Det kan också vara så att gräset periodvis innehåller massor av olämplig mat för en fånghäst.
Ett alternativ är att använda betesreducerare. men även det kan bli för bra.

Det är nog främst de insulinresistenta fånghästarna som har svårt att gå på gräs. Enligt experterna dvs fångforskarna så ska många fånghästar kunna gå på gräs igen. Men man måste kanske begränsa det och de kan kanske inte gå på en hur kraftig gräsvall som helst.

Men jag håller koll på pulsen hela tiden och tar det superförsiktigt med min fångponny.

1. Om jag häller bort en stor del av fruktanet (som väl är en slags sockerart?) så borde ju energihalten i det höet som jag serverar vara lägre än det var i det torra höet? Alltså, man häller väl bort en del av energin? Då borde man ju kunna ge större givor (= längre tuggtid för min snabbätande, glupska, lättfödda häst)?

För det första så behöver du inte oroa dig för fruktanhalten i hö. Det mesta av fruktanet som finns i gräs försvinner under torkningsprocessen genom hydrolys och respiration. En häst på en foderstat av hö kan omöjligtvis få laminitis/fång på grund av fruktanhalten i hö.

Fruktan är inte ett socker. Det är en polysackarid.

Det du däremot behöver oroa dig för i hö är socker- och stärkelsehalten. Det är andelen glukos i höet som är farligt eftersom det påverkar insulinhalten i blodet. Andelen dextros, sukros och stärkelse bör därför vara så låg som möjligt för en “fångkänslig” häst.

Både fruktan och socker är vattenlösliga så det hjälper att blötlägga höet. Stärkelse är däremot inte vattenlösligt så tyvärr kan du inte påverka stärkelsehalten med blötläggning.

Både fruktan och socker innehåller “kalorier” (energi) så visst blir energihalten lägre om du blötlägger höet i ca. 1 tim.

Det är dock omöjligt att säga hur mycket socker som försvinner och hur mycket energivärdet påverkas. Man bör därför analysera det blötlagda höet.

Tyvärr är det omöjligt att säga hur länge en fångkänslig häst kan vara på gräs. Olika hästar är olika känsliga och sockerhalten i gräs kan variera enormt beroende på väderleken. Man får helt enkelt testa sin häst och bestämma insulinnivån i blodet för att veta hur känslig hästen är (vissa hästar tål inget gräs alls!) samt lära sig när sockerhalten i gräset är som lägst. Sen finns det som sagt betesbegränsare.

För det första så behöver du inte oroa dig för fruktanhalten i hö. Det mesta av fruktanet som finns i gräs försvinner under torkningsprocessen genom hydrolys och respiration. En häst på en foderstat av hö kan omöjligtvis få laminitis/fång på grund av fruktanhalten i hö.

Fruktan är inte ett socker. Det är en polysackarid.

Stärkelse är däremot inte vattenlösligt så tyvärr kan du inte påverka stärkelsehalten med blötläggning.

Vad har du för referens till att det mesta av fruktanet försvinner?
här är en som motsäger ditt påstående

http://docs.google.com/viewer?a=v&q...dw6YGR&sig=AHIEtbSvXuvXsgh1qZQ2cfkPCS4HuxREFw

Även om fruktanerna egentligen bör räknas till oligo- och polysackarider så gör de inte det alla gånger i dessa sammanhang. Jag håller med dig om att det är heltokigt. Men man bör nog känna till att socker kan vara vad som helst av NSC i ett fodersammanhang.

När är det intressant att sänka stärkelsehalten i ett svenskt hö?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka