Funderingar kring avmaskning

paragon

Trådstartare
Står i ett kollektivstall där hästarna går 2 och 2 i hagearna. Hur viktigt är det att alla avmaskas samtidigt och med samma preparat? Eller kan man avmaska hagvis? Och hur viktigt är det att använda samma preparat? De hästar som har väldigt mycket mask (har träckprovsanalyser på alla) kanske man skulle vilja använda ett annat preparat till än de som bara har en liten mängd, eller? Situationen kompliceras också av att en del av hästarna går kvar i samma hagar året runt medan vissa flyttar til olika beten. Eftersom de bevisligen sprider ut mask i hagarna nu, och det börjar komma upp lite gräs så skulle man ju vilja avmaska nu, men samtidigt kanske de som åker på bete vill vänta till före betessläpp... Vad tycker ni? Hur gör ni andra som står i stall med liknanade, komplicerade förhållanden?
 
Sv: Funderingar kring avmaskning

Alla avmaskas med samma medel, det är för att förhindra resistensutvecklingen. De med lite mask skadar det inte att ta "tuffare" medel på. Avmaska snarast så äggspridningen avbryts. Och håll intervallen på medlet.
 
Sv: Funderingar kring avmaskning

Tack för ditt svar. Så oavsett om hästarna inte går i samma hage finns det alltså risk för resistensutveckling om man använder olika preparat?
 
Sv: Funderingar kring avmaskning

Ah, missade de delen :angel:

Men frågan är VARFÖR ni vill använda olika medel? Är det inte enklare att hela stallet håller sig till ett medel så behöver man inte fundera så mycket när det är dax att byta, utan stallet har en gemensam avmaskningspolicy?
 
Sv: Funderingar kring avmaskning

Det är så att en del av de som ska flytta hästen till sommarbete i början av juni vill vänta med att avmaska tills före betessläpp. Om de avmaskar nu (med Cydectin som var mitt förslag pga att en del av hästarna har väldigt mycket mask) så blir de ju osynkade med de andra hästarna på betet. Men det kanske är bättre att de isåfall avmaskar både nu och före betet, än att de avvaktar eller väljer ett annat preparat.. Hmm, knepigt det här!!
 
Sv: Funderingar kring avmaskning

Jag hänger på tråden!

Jag har nyss fått provsvar
100 epg blodmask

Antar det är OK att avvakta ett tag till innan avmaskning?
 
Sv: Funderingar kring avmaskning

Prick skrev:
Jag hänger på tråden!

Jag har nyss fått provsvar
100 epg blodmask

Antar det är OK att avvakta ett tag till innan avmaskning?

Ja, 100 är ok att vänta lite. Dock kan det vara läge att försöka mocka ur hagarna, det minskar smittrycket avsevärt.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 183
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 871
Hästvård Hej, Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys. Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage...
Svar
2
· Visningar
657
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp