Funderingar inför framtiden

Habina

Trådstartare
Fick igår veta att min utbildning modifierats, så plötsligt har jag inte 1 ½ år kvar, utan bara 1 år! :banana:

Det fick mig genast att börja fundera över framtiden, så jag tänkte höra lite med er distansmänniskor.

Är det en stor nackdel att rida distansritt och bo norröver (Ångermanland)? Knäcks man av de stora avstånden till ritterna, eller fungerar det ändå, eftersom det bara är en gång i månaden man åker?

Finns det överhuvudtaget någon distansaktivitet i Ångermanland? Själv har jag bara hört talas om Östersundsgänget. Ni får gärna svara, för avstånden lär väl vara samma som för mig. :angel:

Är det kanske bättre att lägga ut lite mer pengar på att bo söderöver (Mälardalen), får man igen det genom kortare resor? :confused:

Sv: Funderingar inför framtiden

Jag tror knappast du tjänar på att bo i Mälardalen om det är rent ekonomiskt du tänker.Jag och några till med mej bor typ lika illa till men det hindrade inte att vi tävlade i alla fall ganska mycket för några år sedan.Då var det iof.flera distanstävlingar i Jämtland,men det går väl ett par nu med.Annars är det väl ett jättebra läge att vidga distanssverige till att innefatta även Ångermanland.Vem vet du kanske blir drivkraften som behövs häruppe...

was skrev:
Jag tror knappast du tjänar på att bo i Mälardalen om det är rent ekonomiskt du tänker. Vem vet du kanske blir drivkraften som behövs häruppe...

Ja, det var ekonomiskt jag tänkte. Att bo nere i Mälardalen kostar x kronor, och uppe i norr y kr. Men eftersom det blir kortare resor, så blir det i slutändan billigare att bo i Mälardalen. :idea: Men då är det kanske inte så egentligen :angel:

Drivkraft vet jag väl inte, men det är klart att fler blir inspirerade att satsa på distansritt om de har någon förebild i närheten. Om man nu kan kalla mig förebild. ;)

Samtidigt är det ju max åtta tävlingar per år det gäller. Åtta gånger man behöver åka långt, även om flera av dessa är i Norrland. Ah, vad svårt! :crazy:

Jag vet inte hur du bor eller har tänkt bo, men om du ska köpa en gård så är det nog bra mycket både lättare och billigare att hitta en uppåt.Och det var det jag menade med ekonomin.Då kan du nog kosta på dej en hel del resor .Jag hoppas och tror att distansen ska söka sej uppåt i landet,för att till slut förena oss alla i ett stort nät av distanstävlingar med bara några mil att åka till.:d

neywaz skrev:
Vad är det för fel på Uppsala? ;) :o

Det är inget fel på Uppsala. Snarare tvärt om. :crazy: Men om man jämför uppstallning på ridskola i Uppsala à 5000 kr/månad med uppstallning på ridskola i mina hemtrakter à 650 kr/månad. Då ingår dessutom grovfoder. :angel:

was skrev:
Jag hoppas och tror att distansen ska söka sej uppåt i landet,för att till slut förena oss alla i ett stort nät av distanstävlingar med bara några mil att åka till.:d

Den drömmen är jag helt klart med på! :banana:

Habina skrev:
Det är inget fel på Uppsala. Snarare tvärt om. :crazy: Men om man jämför uppstallning på ridskola i Uppsala à 5000 kr/månad med uppstallning på ridskola i mina hemtrakter à 650 kr/månad. Då ingår dessutom grovfoder. :angel:

Jag bor i Sydnärke. Här kostar det inga 5000 kr för uppstallning. I Örebro gissar jag på ett par tusen kanske drygt, hemma hos mig kan du stalla in för 1000 kr i månaden, inkl. grovfoder och strö. ;) Ändå har jag ingen inhyrd, så konkurrensen om billiga stallplatser här, 3,5 mil från Örebro, är inte mördande. De flesta vet att en egen liten gård är fullt överkomligt, så det är så de flesta har det.

Så i vårt län är det inte jättedyrt att bo och ändå nära till många tävlingar. Om du i ditt jobb inte är beroende av att bo i stan, så kan du bo billigt, både i södra och norra Örebro län. I södra delen är vi ett gäng som ägnar oss åt distans, Nerikes Distansryttarklubb.

Nu har jag förspråkat avfolkning av norra Sverige. ;)

Hälsning Maja

:D

Til habina:
Måste du ha hästen på ridskolan då? Finns inga bättre och billigare stall runt om? :idea: Uppsala verkar ju krylla av stall?

Allmänt: Jag bor och har hästen söder om Gottröra (nära arlanda, 5,5 mil NO sthlm), tar 1600 kr för bra lösdrift (stallplatser kommer i sommar) och då ingår bl.a fritt med hö och tillsyn etc, är det dyrt??? Då bor jag ändå inte så långt från varken sthlm eller Uppsala (har 4,4 mil till Uppsala C) Tänkte på priserna på ridskolan i Uppsala, det är ju mer än vad jag betalade i Stockholm för tre år sedan (3.400 kr, allt utom mockning ingick 1,5 mil från Sthlm city)

Camilla

Stopek skrev:
Om du i ditt jobb inte är beroende av att bo i stan, så kan du bo billigt, både i södra och norra Örebro län. I södra delen är vi ett gäng som ägnar oss åt distans, Nerikes Distansryttarklubb.

Det låter ju helt klart frestande med Nerikes Distansrittsklubb. Skall man kanske välja boende efter tävlingsklubb? :angel:

Jag utbildar mig till lärare, så jag är mest beroende av att det finns lite folk i närheten som går i skola. :rofl:

Men det största "problemet" är ju att jag älskar min uppväxtort. :love: Annars skulle jag nog stanna i Uppsala.

neywaz skrev:
Måste du ha hästen på ridskolan då? Finns inga bättre och billigare stall runt om? :idea: Uppsala verkar ju krylla av stall?

Nej, jag vill INTE ha hästarna på ridskola, det var mest som ett exempel på prisskillnader. Mina hästar skall gå på lösdrift, och därmed basta! Helst hos dig. :p

Nej, skämt åsido, jag vacklar nu mellan vad som blir enklast, billigast och bäst. Jag älskar verkligen min uppväxtort, och enda orsaken till att inte bo där uppe är ju just de långa avstånden och sämre tillgång till tränare, bra kurser, tävlingar etc. Tur att jag inte behöver välja riktigt än. :crazy:

Då är det väl egentligen inte så mycket som behöver väljas mellan ;)

Om du älskar din uppväxtort, och kan tänka dig att bo där så spelar väl avstånden mindre roll. Det viktigaste är ju att trivas där man bor, och vart du än flyttar så kommer du nog hela tiden längta tillbaka till din uppväxtort???

Tränare finns ju där vilket som, jobb får du leta efter och så kan du ju vara drivkaft och dra igång fler tävlingar däruppe? ;)

Habina skrev:
Det låter ju helt klart frestande med Nerikes Distansrittsklubb. Skall man kanske välja boende efter tävlingsklubb? :angel:

Jag utbildar mig till lärare, så jag är mest beroende av att det finns lite folk i närheten som går i skola. :rofl:

Men det största "problemet" är ju att jag älskar min uppväxtort. :love: Annars skulle jag nog stanna i Uppsala.

Aha, här har du en lärare till. Jobbar med barnen som är 13-16 år och har så kul. Själv är jag uppväxt i Skåne, for sedan runt lite för att hamna i Vretstorp utanför Örebro till slut.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 208
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 426
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka