funderingar foder, tandsten osv.

Mammadutt

Trådstartare
Hur gör ni, blöter ni torrfodret eller inte?

Ger mina uppblött då dom äter lättare och mer då. Men är orolig eftersom dom får minskat arbete för tänderna.

Har tandstensskrapa jag använder då och då. Sämre på att borsta tänder. Ingen av de två vuxna hundarna gillar någon av de hundtandkrämer vi testat.

Tips på vad man kan borsta tänderna med som inte vovven avskyr? Leversmak som tandkräm var inte en hit :D

Sen en fråga, vad finns det för avmaskningsmedel i pulverform vad är det det heter? Har avmaskat valpen med axilur (flytande, med spruta i munnen) men det var inte så skoj tyckte han :angel: samma med de andra djuren spec katterna :eek: (slåss på liv och död då dom avmaskas.)

Måste nog köra en omgång till avmaskning om 2 veckor på valpen för jag såg en spolmask igår i avföringen och då var det 2 dagar sedan sista medlet gavs (ges ju 3 dar i streck). Tror ni det behövs eller har medlet verkat och "skiten kommer ur"? :confused:

Sv: funderingar foder, tandsten osv.

ge dom ben att tugga på :D ...jag blöter precis innan jag ger torrfodret, dom får tugga samtidigt som dom får vätska i sig :idea:

Jag blöter maten. Ger jag de torra så sväljer de bitarna rakt av ändå. De tuggar INTE, däremot så kvävs de nästan :D

De får vanliga tuggben i olika formen samt råa märgben, fläskben och kyckligvingar.

jo ben får dom :) tyvärr är pudeln såpass känslig så han borde eg inte ha nått annat än torrfoder. Men jag får minsann se till att hålla koll på hans mun mer då.
Vilka ben är minst kraftiga då? Råa märgben köper man det i charken i mataffär eller hur gör man? Om man kokar ett märgben blir det mindre "kraftigt" då?

/filiduttan okunnig

Min gammeltik gör så också om jag inte har vatten i.....kvävs alltså.. :crazy:

Törs du ge F ben??????

ben från djur som börjar på F sägs vara lättsplittrade och kan orsaka problem i tarmarna när vassa flisor förs igenom.. inga fläsk-, får- eller fågelben till min vovve..

och martha: RÅA F-ben är INTE farliga. däremot ska man inte ge tillagade. det är de som splittras.

Absolut inte koka!! Färska ben ska ges råa. Till dina små hundar så skulle jag köpt råa fläskben eller kycklingvingar. Vissa hundar kan dock i början bli lite dåliga i magen för att de är rätt så fettiga. Man kan ju ge de bara en stund i taget och vänja de vid det.

Absolut! Råa! De tillagade är F som i Farliga :)

Jag ger aldrig blött foder. På sommaren kan jag göra som martha och hälla på vatten då maten serveras, men jag låter det aldrig svälla. Vägrar hunden äta torrt blir det ingen mat.

Ben är annars det bästa för tänderna. Ge råa, färska ben till hunden att gnaga på. I början kan hundarna dock bli lösa och pruttiga i magen men de vänjer sig efter en tid.

När Selma var yngre fick hon alltid blött foder. Nu har vi gått över helt till torrt, hon är 8 månader och har ätit torrt ca 2 månader.

Brukar bara borsta tänderna med vatten. Man kan använda barntandkräm med låg fluorhalt, jag har testat det en gång men jag tycker det går lika bra utan. Och som alla andra har skrivit är råa ben bra. Både som sysselsättning och mot tandsten.

Jag avmaskade också med axilur, men i tablettform. Det gick jättebra. :) Tryckte in tabletterna i köttbullar. En tablett ramlade ur men Selma skulle skynda sig att äta upp allt det goda så hon kastade sig över tabletten och knaprade i sig den också. :p

I min bipackssedel till Axilur står det att man kan se döda eller döende maskar i upp till 10 dagar efter avmaskning. Borde ju vara samma för dig, men det står säkert i din bipacksedel.

har tappat bipacksedeln :P haha *dumma jag*

Tack alla för alla tips :)
kommer i alla fall fortsätta med uppblött foder ett tag till åt valpen. Får se sen om han inte kastar i sig maten om jag kan ge torrt, bra att låta voffe tugga.

Ska minsann ta en sväng och köpa lite färska ben åt trollen. Kommer väl bli livat här om vem som ska ha vilken gobit ;) haha

Jag blöter inte torrfodret. Ingen av mina hundar är så glupsk så att dom sätter i halsen. Så alla får maten torr. Även 10 veckors valpen.

Mia.

Har en goldentik som är inne på sitt 11:e år. Får både torrfoder (Torrt), havregrynsgröt till frukost och en del matrester. Och framförallt märgben att tugga på. Har ALDRIG haft tandsten. Tror att det är precis som människan att man har olika tandkvaliteter. / Linda

Blöter fodret till min vovva.
Mycket av tandsten beror på individ till individ - generellt sett säger man att små hundar oftare får tandsten. Då brukar det inte spela någon roll om maten är uppblött eller ej.

Min gammling får en liten skvätt vatten i sin mat då han är av den glupska typen :D Annars sätter han i halsen eller det kan komma upp igen... :(
Den yngre behöver inge vatten i då han tar en kula åt gången :smirk:

Sen så tycker jag det här med F-ben, att det inte bara är F-benen som är farliga när dom är tillagad. Även älgen splittras när de är kokta.
Även råa ben splittrar ene hund ibland... :crazy:
Dock inte märgbenen...

Det finns märgben med fyllning att köpa på hundaffärer (här iaf), dom kan man ju fylla på själv sen när dom är tom med nåt hunden gillar och tål. :idea:

Har du skaffat en flatte- vad kuuul! :)
Sett flera sådana på brukshundklubben som är superduktiga på allt dom tar sig an :p

Jag ger min hund torrfoder. Blandar i vatten presis när hon skall äta. Då är det hårda bita pluss att hon får i sig vatten.
Råa morötter , råa potatisar i bland . Det är favorit tycker min tik. Tanborstning 1 gång i veckan. Min tik är nu 10 år. Hon har fina tänder. lagom hull. Rottwailer

Liknande trådar

Hundhälsa Ja jag har nu kollat på den dvdn "välkommen valp" som jag fick av min uppfödare. Där säger dom att man helst ska borsta tänderna varje...
2
Svar
38
· Visningar
5 408
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar