Borstar ni tänderna på hunden?

Sv: Borstar ni tänderna på hunden?

hur många borstar egentligen tänderna på sina hundar, och isåfall hur ofta?

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Har iofs aldrig haft hundar som haft problem med tandsten heller eftersom de har fri tillgång på riktiga ben från allehanda djur vilket ger vita fina starka tänder och friskt tandkött..

316687_2308203945763_1269250307_32833617_2367967_n.jpg

10.5 år utan tandborste eller tandskrapa... Lite trubbigare tänder än förr men det är allt.

Men det beror på individ, min lilla tbbe som snart är fyra år kommer troligen behöva skrapa sina tänder inom en inte allt för lång tid. Jag har dundrat på med ben nu sista tiden och det har hjälpt.
Han har tandfel och jag tror det sitter kvar mjölktänder.

*en smula off topic*

Jag skulle gärna vilja ge riktiga ben till hunden men jag har känt mig lite osäker eftersom han är en liten plutt och dessutom extremt olycksbenägen. Det känns som att han skulle vara en sådan där typ som fick loss en flisa och skar upp tarmen :crazy: Om man vill börja, vad skulle ni som ger riktiga ben tipsa om? Det är en mops, så han kan nog inte få in jättestora ben i munnen. Han älskar att tugga på råhudsben, grisöron, lammflätor och liknande men har som sagt aldrig fått riktiga ben.

272421_10150248763586656_605356655_7639791_4040953_o.jpg

Jag skulle vara mer bekymrad över en stor hund, en liten hund har sällan samma styrka att bita loss stora bitar på ett ben så som en stor hund lättare kan.

Revben från nöt, älg, får, lamm, gris, hjort osv. är uppskattade att gnaga på och flisar sig inte speciellt lätt enligt min erfarenhet.

Jag borstar tänderna på mina hundar varje dag. Min chihuahua har, trots massor med ben och god tandvård, dåliga tänder som måste tas omhand regelmässigt. Jag borstar även min Jack Russell och får alltid massor med beröm hos veterinären, etc för att hon har så fina tänder för sin ålder.

Jag är högst skeptisk till människor som med den envisaste av envishet hävdar att de aldrig har borstat tänderna på en hund och heller aldrig kommer att göra eftersom det inte behövs. Tyvärr ser jag massor med hundar varje dag som har dåliga tänder så uppenbarligen behövs någonting göras.

Det är dyrare att lämna in hunden hos veterinären för att ta bort tandsten än vad det är att köpa tandkräm och en borsta och borsta.

Jag är högst skeptisk till människor som med den envisaste av envishet hävdar att de aldrig har borstat tänderna på en hund och heller aldrig kommer att göra eftersom det inte behövs.

Det får du vara, men i mitt fall är det sant!

Tom min gamle Rix hade fina tänder fram till sin sista dag i livet. Visst var de lite nötta och så efter dryga 12 års användande, men tandstensfria var de hela hans liv!

Bett-1-1.jpg

Snart 7-årig tik som aldrig någonsin fått gaddarna borstade.

Vilka fina tänder! För egen del tror jag att det handlar inte så mycket om principer utan om ras, individ, foder och säkert också andra faktorer. Det finns människor som aldrig får tandsten (jag t.ex.) och andra som får det mycket lätt. Rimligen kan detsamma gälla för hundar. Om hundarna äter naturligt och får tillfälle att gnaga gör de förmodligen rent tänderna på ett liknande sätt som en tandborste skulle göra, dvs. mekaniskt. Men alla hundar är olika. Särskilt mindre hundar verkar ofta ha ett större behov av hjälp med munhygienen.

Beror oerhört mycket på ras om hunden får tandsten. Småhundarna har oftast tandsten och de som inte sköts om från början är ofta skapligt tandlösa vid högre ålder. De hundar som har en massa päls runt munnen, mustasch, som de går och suger på verkar också ha mer tandsten enligt min erfarenhet.

KL
Jag borstar inte min hunds tänder. Nu är hon bara året, men jag planerar inte att börja borsta på henne.
Mammas hund, 7 år får alltid beröm av vet, inte heller denna har någonsin borstat sina tänder.
Båda är av liten ras 5-10 kg.

Men självklart, om min börjar få problem med tänderna kommer jag självklart göra allt som krävs för att hålla dom fina :)

J

Jag är högst skeptisk till människor som med den envisaste av envishet hävdar att de aldrig har borstat tänderna på en hund och heller aldrig kommer att göra eftersom det inte behövs. Tyvärr ser jag massor med hundar varje dag som har dåliga tänder så uppenbarligen behövs någonting göras.
.

Håller med. Särskilt när dessa personer gärna antyder att det enbart handlar om foder och ben, så är tänderna minsann jättefina på alla hundar- därmed antydandes att de som har hundar med problem har sig själva att skylla.

Jag skulle kunna vara lika fisförnäm jag, för storan har aldrig fått tänderna borstade nånsin och har minimalt med tandsten (hon är 5 år och jag får leta NOGA för att hitta en antydan nånstans). Hon får dock plaque off nu för att andedräkten blir klart trevligare :D Och vår förra hade fina tänder när hon gick bort vid 13 års ålder.

Men å andra sidan har jag två småhundar här hemma, som alla knaprar ben och exakt samma foder, där tandstensfrekvensen skiljer sig rejält. Äldste på 4 fick tänderna skrapade för första gången nu i sommar, unghunden på dryga året kommer behöva regelbunden tandvård ser jag redan nu så där får jag ligga i med borstningen. Redan runt 9 mån hade han börjat utveckla tandsten så det är bara att jobba. Jag antar att det är som hos människor, att saliven har lite olika sammansättning och att vissa lättare bildar tandsten än andra.

KL

Jag har aldrig borstat tänder på någon av våra hundar, har aldrig behövts.

Där emot min "extrahund", en Cocker-flicka, behöver regelbunden borstning och försiktig skrapning trots att hon får färska ben flera gånger i veckan.

Har gjort det någon enstaka gång på Camaro precis i början när vi skulle vara ambitiösa ;)

Min ras brukar inte ha så stora problem med tandsten, och vår veterinär har sagt att vi inte behöver göra det sålänge problemen håller sig borta.
Här tuggas det mycket på ben av olika sorter, tänker att det förhoppningsvis ska räcka.

KL

Jag skulle vilja rekommendera alla till att borsta tänderna på sina hundar mer eller mindre, speciellt i unga år. Väldigt många hundar klarar sig alldeles ypperligt utan tandborstning men det är lika bra att börja i tid anser jag. Dels bygger du en bra grund och dels så får du en hund som tycker det är världens mest normalaste grej att få tänderna borstade. OM det visar sig att din hund har dålig tandkvalitet (som vissa hundar har) så bör tänderna borstas i alla fall ett par gånger i veckan, och då är det en klar fördel att hunden är van vid det. Dessutom så kan du inte få bort redan befintlig tandsten med tanborstning utan det gör man som en förebyggande åtgärd. Då tycker jag inte att man har nåt att förlora på att börja borsta, i förebyggande syfte, man kan ju se det som ett par minuters mysstund med vovven varje dag, att göra en rutin av det. Vissa i tråden har uttryckt sig undrande kring tandkräm för hundar (med smak) men det är en jättebra grej :) Min vovve ääääälskar tandkrämen och kommer springandes i 190 när tänderna ska borstas haha :love:

Har sagt det förut, men måste höja ett varningens finger angående att skrapa tänderna på hundar. Man ska ABSOLUT inte skrapa bort tandsten på hundens tänder själv, tandskrapan lämnar små skåror i tandemaljen där tandsten och bakterier väldigt lätt får fäste. Har hunden tandsten som behövs tas bort så ska dessa göra av veterinären som använder ultraljud och "spränger" bort beläggningen på ett skonsamt sätt. Då får man även bort tandstenen som sitter under tandköttet, och det är den som gör skada, inte det som vi ser med blotta ögat och som man kan komma åt att skrapa själv.

KL
Man ska ABSOLUT inte skrapa bort tandsten på hundens tänder själv, tandskrapan lämnar små skåror i tandemaljen där tandsten och bakterier väldigt lätt får fäste. Har hunden tandsten som behövs tas bort så ska dessa göra av veterinären som använder ultraljud och "spränger" bort beläggningen på ett skonsamt sätt. Då får man även bort tandstenen som sitter under tandköttet, och det är den som gör skada, inte det som vi ser med blotta ögat och som man kan komma åt att skrapa själv.

När jag varit hos veterinären för att få bort tandsten på hunden så har han skrapat bort den och inte använt sig av något ultraljud..

När jag varit hos veterinären för att få bort tandsten på hunden så har han skrapat bort den och inte använt sig av något ultraljud..

Ja att skrapa räcker om det inte är så mycket tandsten o det inte krupit ned under tandköttet.

Kl

Vi borstade aldrig tänderna på den förra hunden vi hade, men han fick ben ganska ofta. Han hade väl lite tandsten nån gång kanske, men det var inte mycket.

På valpkursen tyckte en av ledarna att inget slår tandborstning, men jag borstar inte tänderna på min hund nu heller. Han älskar ben och kan tugga mer eller mindre tills det är slut, och så får han DentaStix ofta. Och det räcker nog..

Liknande trådar

Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 685
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama