Funderingar ang. lösdrift.

S

sprakla

Hej!
Jag och min sambo går i hästköpartankar. Vi har inte haft egen häst tidigare men jag är "uppvuxen i stallet" och har varit medryttare på två hästar tidigare som jag hade största ansvaret för, så jag anser mig vara hyfsat kunnig. :d
Vi funderar på två nordsvenskar eller liknande, vill ha "skogsmullehästar" att rida ut i skogen på, inte mer avancerat än så. Vi bor på landet med storskogen inpå knuten och bra ridvägar året runt.
Vi har inget stall och tanken är att ha hästarna på lösdrift med ett stabilt vindskydd i grannens hage, så jag har lite frågor kring detta:

* hur stor behöver hagen för lösdrift vara?
* hur stort vindskydd för två hästar?
* lämpligt foderschema för två skogsmullehästar i lösdrift?
* behöver skogsmullehästar ridas/motioneras dagligen eller kan de "bara gå i hagen" några dagar i veckan? (givetvis med tillsyn)

Vill gärna ha andra tips och råd, detta med lösdrift är HELT nytt för mig. Vi har ett stort isolerat garage (som vi i nuläget har höns i under vintern) som kan användas som sjukbox eller liknande vid behov. Finns inget indraget vatten där men man kan dra vattenslangen dit från huset.

Tacksam för alla svar och synpunkter!

Sv: Funderingar ang. lösdrift.

Måttbestämmelser och information om andra krav hittar ni på jordbruksverkets hemsida. Det ni nog behöver är en ligghall av något slag, vinskydd kan ju i princip bara vara ett plank. Nu kanske det är det du menar men kolla upp det. Jag har tre väggar och tak. Hagen ska vara så stor som möjligt, helst jättestor :) Sist jag kollade finns inga bestämmelser angående hagar annat än att hästar ska få möjlighet att röra sig i valfri gångart och det kan de ju faktiskt i en ridbanestor hage. Nu vill man ju för det mesta ha större.

Tänk på markens beskaffenhet istället, en gammal äng blir lerig fort när de går där dygnet runt så då är det bra om den är stor, annars får man fixa bort leran på annat vis. Om du bor som jag med snö på vinter så är det inte säkert att du behöver grusa upp eftersom de beroende på storleken inte hinner trampa allt till lera innan snön kommer. Backar, skog och sådant är ju önskvärt men det går ju att ordna en meningsfull tillvaro utan det. Sprid ut utfodringsplatserna över hela hagen så uppmuntras hästarna till rörelse.

Jag fodrar två gånger per dygn till mina typ skogsmullehästar. Det blir i princip fri tillgång men spillet minskas när jag fodrar två gånger istället för en gång, de äter rent och trampar inte ner så mycket. Fodrar kraftfoder en gång per dygn, bunke på marken till varje häst. Det får man dock träna in me de flesta hästar så att de lär sig vad som är mitt och ditt. Beroende på grovfodret så kanske du inte behöver kraftfoder, det visar ju analysen. Finns bra verktyg på nätet att använda vid foderstasuträkningar om man som jag är dålig på matte :)

Angående motionen, här finns det många olika åsikter. Mina tränas i snitt varannan dag och har så gjort "alltid". Det ger gladare hästar tycker jag och finare muskler. Om jag inte hinner med varannan dag så sprider jag ut passen jämt över veckan. Min erfarenhet säger mig att om man rider bra och rejäla pass så är frekvensen inte så viktig. Förra vintern höll jag igång ena hästen två pass i veckan och hon tappade varken kondition eller muskler av det. Man får prova sig fram helt enkelt, kanske korta pass ofta är bra för en häst i ett visst stadie men mindre bra för en annan. När hästarna går på lösdrift har man ju en del underhåll gratis så att säga.

Hoppas att det var till någon hjälp.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har en fundering kring vad detta med att ha sin häst uppstallad på lösdrift egentligen betyder för dig? Jag har min häst uppstallad...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 047
Senast: Tora
·
Hästvård Jag vill veta allt om lösdrift. Ni som har löstdrift. HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni? HUr många hästar...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Glorfindel
·
D
Hästmänniskan Vi blev tillfrågade att hyra ut två boxar i vårt stall (ombyggd ladugård) eftersom den står tom nu när jag tagit hem mina unghästar, det...
Svar
15
· Visningar
3 340
Senast: Domaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka