Funderingar ang Gdk hingsts tidigare avkommer med gråa papper

gylle

Trådstartare
Sitter här och funderar, de avkommer som är födda innan en hingst blir godkänd (alltså de med gråa papper) om de i sin tur får avkommer efter att hingsten blivet godkänd räknas hingsten ändå fortfarande som ej gdk hingst i deras avkommers papper ??
För att ta ett exempel om man tex använder ett sto som är efter Irco Mena (tillverkad innan han blev godkänd alltså med gråa papper) om man betäcker henne med gdk hingst idag får fölungen ändå gråa papper trots att morfar numera är en gdk hingst sedan många år tillbaka (även om han inte var det när stoet ifråga tillverkades). Att stoet ifråga aldrig kan få gröna papper i efterhand det vet jag men som sagt vad gäller för avkomman ? :confused: :confused:

jag förstår inte varför man inte kan få gröna papper i efterhand om hingsten ändå blir godkänd :confused:

Om du betäcker med en godkänd hingst så får avkomman VITA papper... Och avlar du vidare på den avkomman (om det blir sto, naturligtvis) och det också blir ett sto så får nästa generation avkommor gröna papper.

Varför man inte får gröna papper i efterhand?
Kan ju tyckas fel, men samtidigt har man ju en gång i tiden valt att betäcka med en icke godkänd hingst och då får man nog stå sitt kast... Det är kanske lite för att främja seriös avel.

Ja jag tycker det är förkastligt att man inte kan byta in papperna sedan när hingsten blir godkänd istället.

Främja seriös avel...hm ja det kan man ju se som man vill...faktum är att snabba generationsväxlingar ger snabbare effekten på en prestationshäst.Då handlar det om att avla på unga individer för att snabbt komma vidare och få fram ännu bättre individer.Sådan avel går ut på att man mer tar hänsyn och avlar på blod med prestation bakom...än att sitta och vänta ut hingstarna att de ska komma upp i svår klass först innan man använder dem.Idealet vore att använda unga hingstar i tidig ålder med superblod för att få fram nästkommande generation snabbare.Jag tycker fransmännen har bevisat att man kan avla på hingstar med förväntat högt avelsindex.Men det dröjer väl evigheter innan svenska folket tänker så...

...fram för fri avel...konkurransen rensar ut "skräpet" ändå och aveln kan bli mer effektiv.

Sen finns det ju tvärtom-exempel också när en tidigare godkänd hingst som tagits ur aveln ändå betäcker.

Annars håller jag med om att stoägarna faktiskt får stå sitt kast när de valt en icke godkänd hingst. Man kan ju inte veta då att den senare kommer att bli godkänd.

fram för fri avel...konkurransen rensar ut "skräpet" ändå och aveln kan bli mer effektiv.
Gör den?
Redan idag finns det mååånga kvalitetshingstar i avel och ÄNDÅ finns massor av skräphingstar kvar... Hingstar som varken presterat själva eller lämnat några avkommor osm visat framfötterna.

Och titta bland araberna, där används säkert många fina hingstar också, men även massor av skräp...

Att stoägaren får stå sitt kast....i stället kan man ju se det som så att stoägaren insåg (innan hingstpremierarna) vilken otroligt bra hingst det var (vilket ju hingsten i mitt exempel har bevisat många gånger om). Nu är det ju oftast inte uppfödaren som fortfarande har kvar stoet efter avslutad tävlingskarriär när det är dags för avelsboxen. Det jag funderar på är hur motiverar ASVH att de inte ger en avkomma efter enbart godkända föräldrar (vilket det ju är när det är dags för nästa generation) gröna papper.
Tycker faktiskt att detta är det enda rätta i ett sådant här fall, de har ju själv godkänt hingsten och därmed tycker de att han kan tillföra aveln något varför då utestänga hans ättlingar bara för att de är tillverkade på fel sida om godkännande dagen. Blir ju ganska sjukt när tex en ett år äldre helbror logiskt kan bli godkänd hingst.
Visst tar stoägaren en risk när de tror på en individ som inte först föll hingspremierarna på läppen , men helt klart skulle det vara så att om hingsten sedan skulle bli godkänd så skulle avkommerna räknas som om de hade godkända föräldrar i nästa generation. Visst blir han då inte godkänd så har man en värdelös avkomma ur avelssynpunkt och får stå sitt kast..

Att redan godkända hingstar blir fråntagna sina godkännande påverkar ju inte avkommerna de har fortfarande sina gröna papper och får så på sina avkommer, tycker du då också att dessa skulle ha grå papper då de ju inte längre har en godkänd morfar???

Jag skrev väl ingenstans att avkommor till hingstar som tagits ur aveln skulle få gråa papper :confused:

Stoägaren har tagit ett beslut och får självfallet stå för det.

Jag skrev väl ingenstans att avkommor till hingstar som tagits ur aveln skulle få gråa papper :confused:
förmodligen missförstånd er emellan - avkommor tillverkade ETER att hingsten tagits ur avel får väl gråa papper antar jag, då hingsten ej längre kan lösa betäckningslicens. Men avkommor som tillverkats medan hingsten var kvar i avel behåller naturligtvis sin status!
Stoägaren har tagit ett beslut och får självfallet stå för det.
Exakt! Och det är ju inget hemlighet för den som köper stoet heller, att hon inte är dstamboksberättigad. Sina gener har hon ju ändå och i princip samma avelsvärde, eftersom halvblodsstamboken är öppen. Det enda är att hon inte kan lämna gdk hingstar eller stambokförda ston, men på tävlingshästar spelar ju inte färgen på pappren någon roll...

Men på varje buskavlad avkomma till icke-godkända hingstar som BLIR godkända går det förmodligen 100 stycken vars fäder INTE blir godkända. Om folk då börjar betäcka ännu mer med icke godkänt än vad de gör i dag, med nån sorts förhoppning om att det där med gröna papper löser sig i framtiden, så lär det väl gå 500 buskhästar på varje stammad i stället.

Bättre då med hårda bandage från början. De uppfödare som är tillräckligt skickliga för att se potentialen i en ännu icke godkänd hingst, är säkert skickliga nog att även välja ut en GODKÄND hingst i åldern 3-5 år som passar deras behov om de vill ha snabba generationsväxlingar. Det finns väl ett par hundra att välja på nu när man kan få semin från större delen av Europa.

Tycker inte alls att man ska släppa aveln fri. Det är inte alls självrensande. Finns alldeles för mycket ointressanta eller rent av defekta hästar i omlopp för att jag ska tro det.

Inte för att det kanske riktigt hör hemma på den här tråden, men jag har köpt en unghäst vars mamma blivit tjuvbetäckt av en godkänd hingst.. Det blev grå papper, lite trist tycker jag eftersom blodtypning etc visar att det faktiskt är en godkänd hingst som är pappa..

Jo men det är rätt så skrattretande ibland att se hur de som sysslar med svensk halvblodsavel höjer de tyska hingstarnma till skyarna.Detta är ju ett bevis på att systemet funkar...dvs att enbart ha ett avelsvärderingsystem.

Deras så kallade "godkännande" är bara ett slags avelsvärderingssytem och inget annat.Naturligtvis ska en hingst avelsvärderas och hälsokontrolleras innan den sätts i avel.Jag bara menar att stämpeln "godkänd" skall bort.Ja och faktum är att konurransen sållar ut de sämre hingstarna för ingen vill använda dem ändå och ingen vill föda upp en häst som ger mindre värde samtidigt som en hingsthållare får mer än en chans att med kanske egna avkommor lyfta fram sin hingst genom att själv avla fram avkommor med fulla papper vilka i sin tur kommer att synas på olika visningar etc.I Tyskland spelar det ingen roll om din hingst blir nr 26 av 28...du får fortfarande avla på den.

Ska vi ta ett exempel...ja varför inte...Don Charly är ett lysande exempel!Hans pappa hade blivit ratad vid fotknölarna här.Don Gregory blev placerad som nr 25 av 72 deltagande totalt sett.Dressyr nr 13 och hopp nr 49)Jag tror knappast att vi vill vara utan Don Charly ändå...eller!?!

För att ta några andra D-days far Donnerschwee blev nr 13 av 53 deltagande.(dressyr nr 8 och hopp nr 29)

Bägge hingstarna ovan visades som 2 1/2 åringar.

Bägge hingstarna har lämnat bra avkommor efter sej men ändå fått en relativt låg bedömning på deras "avelsvärdering".

Jämför med den svenska bedömningen vilken nivå dessa hingstar hade hamnat på här!De hade inte haft en chans! :smirk:

Du skriver om att inte släppa aveln fri men nämner ändå möjligheten att ta in semin ifrån Europa.Om Europa har ett "avelsvärderingssystem" istället för godkännande...vad skulle göra deras "simmare" så mkt bättre på vägen hit måntro? :confused: :rofl:

Än så länge säger systemet att bara 10% av de bästa i sin grupp kan tas in semin på såvida hingstarna inte har meriter.Men om det då som på vissa ställen bara förekommer 10 stycken deltagande...jämfört med andra ställen som kanske har 70 deltagande...så är det ju stor skillnad på vad de 10% innebär. ;)

Folk är inte intresserade av hästar som inte har något värde.Visst kanske skulle förekomma en del skit i början men de skulle snart inse att det INTE lönar sej! ;)

Om detta fria system funkar i princip hela världen...vad sjutton är det då som just skulle göra halvblodsrasen så speciellt unik...förutom att vi är på efterkälken som vanligt förstås!?! :smirk:

Var han godkänd när tjuvbetäckningen skedde? I såna fall borde väl avkomman fått gröna/vita papper beroende på hur mödernet ser ut :confused:

Det måste jag verkligen säga var väl byråkratiskt! Är hingsten godkänd för allmän avel när fölet blir till borde avkomman få gröna papper!

Jag är byråkrat själv ;)

Håller med, trist tycker jag.. Vi kan ju inte vara med i Breeders - men det kanske är lika bra, så kan vi ta utbildningen i lugn och ro :)

Det låter ytterst märkligt att man inte kunde justera detta i efterhand! Om nu hästens blodtyp matchade hingstens! Något liknande hände en kompis till mig. Det fanns ingen betäckningsrapport på fölet, därför att hingstägaren hade glömt att sätta upp stoet på språngrullan! Det var visserligen ingen tjuvbetäckning, men i princip var det ju ändå samma sak, och efter blodtypning fick fölet sina gröna papper.

Är du säker på att hingsten verkligen är godkänd och inte bara avelsvärderad? Eller att hingsten är godkänd men saknade betäckninglicens det året? För om inte hingsten har licens för betäckningsåret blir det förstås inte gröna papper på avkomman...

Det är bara dj-a dumheter från vissa personer vilka inte får namnges här för att dessa skall ha makt. Om man bara nämner Cortez och Irco Mena så har båda dessa varsin "ej Kvalificerad" årgång. Att här snacka om att stävja "buskavel" håller inte som argument bara för att vi skall hållas i makthavarnas ledband, för så länge man avlar inom lagen så ska ingen ha moraliska synpunkter om man via DNA kan bevisa att hästen har gröna föräldrar så skall avkomman ha gröna papper. Däremot om en hingst tas ur avel så anser jag att fölen som är avlade efter kassation skall ha grå papper

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: dobbis
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: EoG
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka