Fundering..

linney

Trådstartare
Jag har funderat på en sak. Vissa tävlingsplatser släpper ju in 2 ekipage åt gången. Vad tycker ni om det? Senast jag var och kollade på en tävling så hade dom detta systemet för att spara in tid, vilket är en aspekt jag kan förstå. Det är ju tillräckligt med dötid när man tävlar, speciellt när det är många starter. Men hur i hela friden ska det gå när ryttarna är ivägen för varann? Det hände.. ryttare 1 kommer ur en sväng rider an mot oxern och på andra sidan kommer ryttare 2 skrittandes i en helt annan värld. Som tur var så skrek pubilken (och ryttare 1) så ryttare 2 precis hann kasta sig undan. Detta är ju livsfarligt och ORÄTTVIST. Jag har inga problem att gå in på banan undertiden någon annan rider, jag är alltid fokuserad. Men som jag har märkt finns det en del som inte riktigt är "mogna" för det. Jag hade inte velat få ett pet eller stopp för att någon idiot rider mitt framför hindret:eek:. Så vad tycker ni om detta? Har ni några egna erfarenheter?

Sv: Fundering..

Allt för att det ska gå snabbare, då får ju fler chansen att starta. MEN detta bör ju ej tillämpas på lokala tävlingar, knappt på regionala när många av ryttarna är oerfarna. På nationella så funkar det jättebra. man får chans att cirkla runt hindrerna och "känna" lite på banan innan man startar. SUPER:laugh: Ibland är det dock tre ryttare inne samtidigt, det kan bli lite mycket, men funkar oftast det med!

Jag håller med.. Just mitt exempel var en reg. Men har även sett detta vid lok.

Är man "i en helt annan värld" när man sitter på en häst på ett tävlingsområde har man inte där att göra. Speciellt inte inne på banan.

Håller med.

Jag tycker det är riktigt bra. Det måste vara flyt på tävlingarna så det går fort - för alla inblandade.

Jag tycker det är ett bra sätt att spara tid på, dock bör banan vara stor så att man har yta att röra sig på utan att störa. Jag har också råkat ut att ekipage stod framför hindret jag skulle rida och fått två glpsprång att se distansen (enda rivning på banan....). Jag har även råkat ut för att banbyggaren (!) stått ivägen. Det man kan göra är att stanna just när det händer om man tycker att man blivit störd och få en möjlighet att rida om. Fortsätter man rida har sas accepterat läget.

De flesta tävlingar vi har varit på de senaste åren har släppt in två hästar på banan - en som tävlar, en som väntar på sin tur. Det har fungerat utmärkt, både på lokal och regional. Det är inte svårare än att man måste se sig för när man rider och hoppar fram, då kan man inte heller sitta i egna tankar. Väldigt bra system som sparar mycket tid.

Jag tycker det är bra men då måste ju dommaren oxå göra så det flyter på bra.
Var på en sån tävling för ngr veckor sedan när dom tog in två åt gången, bara det att dommaren först skulle räkna upp föregående ekipages resultat, sedan presentera mig och säga vem som skulle hålla sig bered och sedan ge min startsignal. Det går ju inte snabbare då alls!
Om man ska ha så, så ska dommaren ge startsignal till nästa ekipage så fort som möjligt efter att den andra har gått i mål.

Sen får ju gärna banan vara rätt stor för att det ska funka, annars är det ju så lätt att vara i vägen, man måste vara uppmärksam. Den som är inne o hoppar just då ska ju inte behöva koncentrera sig på vart den andra är.

Jag tycker också att det är bra. På våra tävlingar brukar vi se till att den fumktionär som är i insläppet har lite koll, att kanske tala om för kommande ryttare att "du kan hålla dig åt höger tlls ryttaren före gått på den här linjen" t ex, om det är mindre rutinerade. På nationella brukar det inte vara problem.

Jag tycker det är super. Man får en chans att vara en liten stund inne på banan, titta på hinder om man behöver det osv.

Jag har även varit med om att ett ekipage stod mitt framför ett hinder när jag kom ur sväng. Jag la en volt och fick sen klartecken från domaren att fortsätta utan fel och dessutom så drog de av 15 sekunder. Detta var på en nationell. Det händer ibland att någon står ivägen, men det tror jag man får acceptera, samma sak har ju faktiskt hänt med funktionärer.

Dock tycker jag nog inte att det är ngt. man ska praktisera på lokala tävlingar.

Så gjorde dom på nationella här i Umeå för två veckor sen eller när den nu var. Jag tycker att det fungerade jättebra, dock va det inne så jag hade smått panik ibland när jag inte visste helt vart jag kunde ta vägen. Men är man uppmärksam så går det bra :) Fortare gick det också vilket ju var meningen. Men har varit på en reg tävling utomhus i Övik där man också va inne två och två och den domaren va jätteseeg så det tog snarare längre tid än en normal tävling ändå...

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar