Fundering...

Houdinie

Trådstartare
... om min söta lilla katt skulle växa till en tigers storlek - skulle jag då plötsligt ses som bytesdjur?

Sv: Fundering...

De flesta tigrar ser väl inte människan som ett potentiellt bytesdjur så nej, det tror jag inte.

Inte bytesdjur i den meningen. Antagligen lekkamrat- där djuret inte riktigt vet hur stark den är, så det skulle nog gå illa iaf. Men bytesdjur- det tror jag inte.

... om min söta lilla katt skulle växa till en tigers storlek - skulle jag då plötsligt ses som bytesdjur?

Vi diskuterade detta hemma häromdagen, min sambo och jag. Vår katt kom nämligen in i huset med en mus - vilket är mindre populärt då han brukar släppa dem levande och sen har vi plötsligt något söndergnagat. I våra försök att få ut katt + mus ur huset (vilket bl annat inkluderade en piesavakvast och en upprörd hund..) upptäcker man hur aggressiv lilla goskatten kan bli!!! Han gjorde läten som inte var av denna värld samt att sambon blev rätt illa klöst och biten på armarna i ett försök att lyfta ut honom.

Slutsatsen vi kom fram till var att: om han varit stor som en tiger skulle han utan att blinka ha dödat oss...!

/M

Funderingen växte ur en annan, nämligen;
-Vem/vad är jag för mina katter?

Den får gärna också besvaras...

Jag känner mej som deras vän, aldrig att min Unik skulle döda mej om han vore stor som en tiger. Jag tror inte att djur uppfattar sin storlek så som vi människor gör, faktisk så händer det ju väldigt ofta i naturen att ett mindre djur dödar ett större. Jag har känslan av att dom djuren som jag haft o har (Unik) alltid sett till mitt inre mer än till mitt yttre. Om en katt visar aggressivitet mot sin matte eller husse så är det nog av rädsla av olika anledningar o inte för att den känner sej "stor o stark".

Man kan jämföra med hur det brukar vara med dem som fostrar upp små tigerungar. Vilket alltså går utmärkt. Men i allmänhet placeras de i något djurpark när de väl blivit vuxna.
Inte pga att de skulle se sitt värdfolk som bytesdjur eller dylikt, utan helt enkelt för att riskerna är alldeles för stora. Precis som flera här har varit inne på.
Jag kan ge ett eget exempel. Häromdagen kramades jag med vår genomsnälle goe yngre hane Vagis och hade honom i famnen. Så märkte han att vår äldre snälla hane höll på att vakna. Och det blev helt överraskande sprutt på Vagis! Jag lossade blixtsnabbt på greppet, men förgäves: Vagis i sin rivstart hann klösa upp mig rejält på ett par ställen, mest i.o.m. själva avhoppet...
Tänk om det vore istället Vagis´ avlägsna kusin, tigern Vroom?
Brrr! :(

För att vara rättvis, så finns det ju folk som faktiskt har stora kattdjur som husdjur. Ibland t.o.m. fritt boende i lägenheten. Det finns ju t.ex. den kända bildserien på den ryska kvinnan / familjen som har en fiskarkatt inneboende. Märkbart mycket större än hans kompis husisen, som ändå tycks vara rätt stor tamkatt, hankastrat antar jag. (Fiskarkatter brukar vara 10-18 kg som normalvikt, honor i nedre halvan av skalan, hanar i den övre. Jag kan tänka mig att en tam fiskarkatt blir ytterligare något kilo tyngre än en vildlevande).
Jag antar att dessa ryssar är ytterst försiktiga i allt som kan verka vara konfliktsituationer...
De torde också se till att disciplinera sin katt bättre än de flesta av oss gör. (inte vara uppe på bordet etc)

Ytterligare en faktor är säkert också matkostnaderna. För en miljonär är det peanuts, men de är betydande för en vanlig inkomsttagare.

Senast ändrad av en moderator:

Slutsatsen vi kom fram till var att: om han varit stor som en tiger skulle han utan att blinka ha dödat oss...!

/M

Det vill jag inte gärna tro. Jag köper att han satsade allt han hade för att få sin vilja fram just där och då, och rev då upp pojkvännen inte enbart av ren olyckshändelse.

Men hade han varit mycket större han hade han ju fått sin vilja fram genom själva råstyrkan.

Så visst hade det ju varit dumt att försätta sig i situationen med en tiger eller annat stort kattdjur - riskerna ÄR stora!

Men jag tror inte den skulle gå in avsiktligt för att döda sina människovänner bara för att den kunde.

Nej, jag skulle inte tro att du skulle ses som ett bytesdjur av katten om den blev ett stort kattdjur. Inte sålänge du behandlar djuret med respekt och faktiskt inser att det är ett farligt djur.

Det finns ju människor som lever med stora kattdjur utan att bli uppätna. Det innebär inte att de inte är farliga för det kan de givetvis bli, men det krävs stor kunskap om hur dessa djur fungerar av ägaren/djurskötaren så att olyckor kan förhindras.

I USA är det rätt vanligt att stora kattdjur hålls som sällskapsdjur, oftast är det väl ingen höjdare men vissa klarar faktiskt av det väldigt bra (dvs. kan hålla djuren på ett bra sätt och har tilräckligt med kunskap för att kunna ha dem).

Jo, jag VILL ju tro att mina katter tycker om mig, och inte bara smörar för mig för att det är jag som ger dem mat.

Men jag kan ju aldrig VETA vad de egentligen tycker och tänker...
Är jag surrogatmamma? Kompis? Flockledare? Matdispenser?

Jag kan inte låta bli att undra...

Nä, det vär väl det man vill tro... Han verkar faktiskt tycka ganska bra om sina människor. Han har bara svårt att kontrollera sin bit- o klösreflex!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
403
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama