Fundering..

Miiip

Trådstartare
Har idag påbörjat mina två äldre damers avmaskning med Axilur. Har inte tänkt på ifall dom blivit lojja av det förut. Men idag syns det verkligen.
Dom vill inte äta, knappt gå på lådan (yngsta tösen bajsade däremot mitt på golvet, vilket hon aldrig gör annars). Den äldsta har legat inne i mitt täcke hela dagen och inte rört sej ett dugg. Den yngre har vart lite mer rörlig men inte alls som vanligt.

Är det normalt att dom blir så här vid avmaskning? Skulle jag kanske valt ett annat medel?

Sv: Fundering..

På katthemmet har vi gått ifrån Axiluren helt nu, och bytt till Drontal. Dels pga det du beskriver. En del katter blev så dåliga att vi fick avbryta helt, de gjorde på sig, en flämtade efter luft, en låg som medvetslös. Sen har vi upptäckt att köpare hört av sig, katterna har inte varit maskfria :eek: Det råkade jag själv ut för när jag köpte min katt på vårt katthem. Axiluren hade inte tagit masken. Så då fick man maska med drontal.....

Så nu har vi bara drontal på katthemmet, och har aldrig upplevt några biverkningar alls, Alla mår bra.

En veterinär trodde att de gjort om samansättningen i pillren, och att det var därför vi fått besvär på sista tiden med tabletterna. Kanske är det samma sak hos dig?

Jag hade avbrutit och tagit ett annat medel.

På djurkliniken jag där jag jobbade tidigare höll dom på med en studie och försökte få det bevisat att Axilur påvrekar njurarna eftersom det var flera veterinärer som höll med om att det fanns ett samband. Så jag skulle avråda från Axilur (studien är inte klar än så jag kan ju inte säga att det finns bevis...). Innan det fanns maskmedel som man kunde placera i nacken på katterna (vilket jag tycker är det absolut bästa) så använde jag Banmint (vet inte om det stavas så...)

Vet nån ifall axilur påverkar hundar på samma sätt?? Blev lite orolig nu...
Har använt axilur i 10 år utan problem...

Jag vet faktiskt inte hur det är med hundar, men jag tar det säkra före det osäkra och använder banmint eller drontal (kommer inte ihåg nu...) till honom oxå :)

Problemen syns inte förrän man obducerar...

Bäst att byta nästa gång jag köper maskkur!!

Låter ju inte allt för bra det här med Axiluren.
Körde i alla fall klart kuren den här gången, vilket har resulterat i att katterna knappt ätit något och kräkningar på det.. Men nu verkar dom ha repat sej .
Slängde tabletterna som var kvar och tänker prova på Drontal nästa gång det blir aktuellt. Finns det i tablett-form?

Det tror jag... Annars finns Banmint i tablettform, det är bra om man vill ge tablett. Jag föredrar dock det man sätter i nacken på dom, det tar bort all mask samt att det är lätt o smärtfritt att få i dom :)

Ja, Drontal är tabletter, man ger en tablett bara. Den smakar dock fruktansvärt vidrigt, så man får en väldigt stark reaktion från katten. Jag har inte själv sett medlet man sätter i nacken, men det verkar ju onekligen smidigt :)
Ni som provat det, vad är det för märke?? Låter väldigt smidigt med tanke på att min ena katt fortfarande är hälften vildkatt, vi har "bara" haft honom i 3 år nu ju :D o han är skitsvår att hålla fast :crazy:

Det jag använde senast heter "Stronghold". Det är dock både mot mask och ohyra (skabb, loppor etc.) men det finns ett som är för bara mask, kommer inte ihåg vad det heter... Men det är receptbelagt så det vet ju veterinären när man ringer och frågar :) Det jag hade tog spolmask, hjärtmaskinfektioner och hakmask. Använde det eftersom jag fått hem en kattunge som både hade mask och skabb (fd vildkatt) och då var det bra att kunna behandla båda två med samma medel och vid bara ett tillfälle (kan behöva göras två gånger).

Där ser man. Visste inte ens att det fanns något man kunde sätta i nacken på dom :) Som Frontline i princip då?
Föredrar ju att ge tablett-form annars. Mina katter är väldans lätta att ha och göra med, så det har aldrig varit något problem. Har försökt med pasta ett par gånger, men det resulterar i att jag har maskmedel överallt, förutom i katten där jag helst vill ha det :D
Men finns det ett ännu simplare sätt att ge det på så är det ju värt att prova.
Men alltså, det går på ohyra också? Är det någon mening med att använda det då om man har innekatter som aldrig är i kontakt med andra djur än sej själva och min hund? Vill ju helst använda så lite läkemedel som möjligt på dom..bara det som är absolut nödvändigt..

Ja, precis som Frontline :) Det finns både sånt som tar mask och ohyra, och sånt som bara tar mask, kommer inte ihåg vad det andra heter dock...

Jag maskade min katt med Axilur förra året, vid denna tiden ungefär. Märkte ingen skillnad på honom alls men det är kanske som någon sa; att dom ändrat på något.... Maskade missen i förrgår med Banminth, pastan, och han tyckte det smakade vidrigt men var duktig och svalde snällt! En timme senare var han helt tossig och for runt och busade som en galning.... Jag började undra om jag gett honom typ Amfetamin..! :D

Okej, då ska jag ta och ringa till veterinären nästa gång det blir aktuellt och be om recept :)
Tur att ni finns här när man behöver råd och hjälp!

Liknande trådar

Övr. Hund Var med douglas hos veterinären idag för att kolla upp testiklarna (dom har som ni vet inte legat där dom ska). Och visst, det ar ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 820
Senast: jappisen
·
C
Övr. Katt vi har 2 katter den ena 10 år & den andra 2 år, båda hankatter, men det är bara den äldsta som är kastrerad. dom är båda innekatter, men...
Svar
16
· Visningar
1 422
Senast: cerrox
·
Övr. Hund Började avmaska hunden i måndags med Axilur. Han ska ha en tablett om dagen i 3 dagar. Så första fick han i måndags. Han var då som...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: Seabaz
·
M
Övr. Hund :eek: I går hade jag en fruktansvärd dag. Den började klockan tre på natten av att mamma ringde. (hon skulle vara barnvakt till min...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur