Fundering..

W

Wiike

Hoppa inte på mig nu men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Fick hem min häst och han var oförsäkrad när han kom hem.
Ville teckna ny försäkring men då han är 15 och varmblod ville de ge reservation för hälta om jag inte besikta honom ua. Jag visste att han är stel och har dåligt med ledvätska och skulle visa sig halt på böjprov så jag har honom oförsäkrad. Nu har han blivit sämre. Ryggen har blivit dålig igen (han har haft problem med ryggen tidigare. Mkt stel och lite sne) och han är halt båda bak. Jag har inte flera tusen att lägga på veterinärskostnader men denna kille har funnits i mitt liv 11 år och vill göra allt för honom..

Vad skulle ni göra? :(
 
Sv: Fundering..

Tyvärr finns det bara två alternativ och i slutänden bara ett. Har du pengar kostar du på veterinär och ev. equiterapeut. Annars får du ta bort honom, om han har ont. Är han bara oridbar och funkar när han inte belastas, kan du ju låta honom gå i hagen. Det är jobbigt när det blir så.:(
 
Sv: Fundering..

Du frågar vad jag skulle göra, åka till vetrinär och ta kostnaden!
Frågan är om du vill kunna rida honom? Finns det dokumenterat vad han haft för fel tidigare så att du vet varför han är dålig nu? Mitt ponnysto som krånglat i benen flera år är grundligt genomgången av vetrinär i flera omgångar. Förra våren när hon blev stel och skruttig så fick jag finadyne utskrivet till henne utan att åka till vet, sedan valde jag att ge henne pension. Men det skulle jag bara rekomendera om du är helt säker på varför din häst har ont!!
 
Sv: Fundering..

Just nu går han bara i hagen och det har han inte ont av men med tanke på min ekonomi idag har jag inte råd att ha häst eg alls och var ju tänkt att jag skulle sälja men vill ine sälja en trasig häst och väger mot att låta honom somna in i frid..

Gör jag rätt då?
 
Sv: Fundering..

Men åh det tar emot.. mitt hjärta säger typ att jag inte får låta en trogen vän somna in men huvud och själ säger att det är det enda rätta..
 
Sv: Fundering..

Om du känner för att du inte har råd att ha honom kvar så skulle jag ta bort honom. Inte sälja vidare om du inte vet att han får ett bra hem.
 
Sv: Fundering..

Jag har nu tungt bestämt att han ska få njuta denna sommar på betet sen somna till hösten. Ska spara ihop till en kremering så jag får hans aska.
 
Sv: Fundering..

Han verkar ha såppas ont, och har man inte pengarna för att ge honom hjälp som han kanske aldrig kommer klara sig utan, är det nog bäst att ta bort honom. Hur grymt det än låter. Han komemr troligen ha ont hela tiden.
 
Sv: Fundering..

Puh.. bara tanken på att ta bort sin bästa vän efter 11 underbara år gör ont..

Vad är mildaste sättet för en häst att få somna in på?
Helst skulle man vilja kremera mm men kostar för mkt för mig och då jag inte har en försäkring som täcker behöver jag en ekonomisk men mild insomning
 
Sv: Fundering..

tycker det är bäst att ta ut nödslakten, gjorde det till min vän föra sommaren, han kände inget o fick somna in på hemmaplan.
De är ofta äldigt duktiga, lugna o bra med både hästar o människor.
 
Sv: Fundering..

de kommer ut till stallet här är det bil med släp. Två stora snälla karlar de pratar lite bekantar sig med hästen sen går man med häste till ngn lämplig plats där transporten står antingn håller du själv eller så gör en av dem det, de klappar o kliar lite, de avlivar med bultpistol, går på en sekund, de sätter den i pannan på hästen.
De tömmer på blod o vinshar upp hästen, jag vet att det låter makebert det där sista men det är inte så hemskt, jag brukar själv inte vara med då.
Kostar 4000:- eller gjorde iaf det sist o det måste finnas i sthlm.

Ghjorde ett snabbsök på eniro o hittade en i Johanneshov, vågar inte lägga ut numret här men sök på nödslakt stockholm så kan du ju ringa o höra med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering..

Men vad krävs för en nödslakt? Måste man inte ändå ta ut vet först för att få alla papper mm på utdömning? För då kan man lika bra åka till klinik och göra allt på en gång?
 
Sv: Fundering..

det krävs ingeting, eftersom du inte har honom försäkrad heller.
Jag tycker bättre om att ta ut nödslakten efter häste får vara hemma, blir inget stress moment.
 
Sv: Fundering..

Men alltså, utdömning gör veterinären för att få försäkringsbolaget att betala ut livförsäkringen. Och om jag fattat rätt så har du ingen (liv)försäkring?

Alltså får du inget livbelopp om du slaktar hästen och alltså kan du göra det när du vill utan att fråga en veterinär.
 
Sv: Fundering..

En liten försynt fråga lite OT.
Men om du haft honom i 11 år, hur kommer det sig att han inte är försäkrad?
Inget illa menat, jag är bara nyfiken.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 259
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 746
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp