MissFideli

Trådstartare
Vilka är det som säger att det är förbjudet att betäcka med icke godkänd/avelsvärderad hingst och var kan man hitta mer om detta? En kompis och jag diskuterar och hon tror inte på att det är så.

Icke godkända hingstar får inte betäcka utomstående ston utan man får använda den till sina egna. Det är nog många som ser förbi detta ändå.
En avelsvärderad hingst får användas i avel men den är inte godkänd.

Tja, det står i LAGEN...
Vi har i Sverige något som heter hingstbesiktningstvång, vilket innebär att man måste visa fram en hingst för avelsvärdering om man vill använda den till andra ston än sina egna. Vid avelsvärderingen bedöms hästen exteriört, den gör ett bruksprov och den undersöks veterinärt.

Gå in på Sveriges Riksdag och sök i Lagrummet. Där finns alla i Sverige gällande lagar. Kan ta lite tid ibland att hitta rätt förstås.

Den gamla lagen om hingstbesiktingstvång från 1914 gäller inte längre. Den har ersatts med en lag om kontroll av husdjur (SFS 1985:342). Jag tror den har ändrats flera gånger sen dess, men fortfarande gäller att hingst får användas till avel ENDAST om den har avelsvärderats (1993:1481). Den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet bryter mot detta döms till böter, om inte ansvar för gärningen kan dömas enligt brottsbalken...

Det innebär att man kan åka dit om man låter sin icke avelsvärderade hingst betäcka främmande (alltså ej eget) sto. Det är ju ett solklart fall av uppsåt. Dessutom kan man åka dit för oaktsamhet om ens hingst tjuvbetäcker främmande sto, om det framkommer att staketet inte var tillräckligt för att hålla hingsten inne i hagen. Dvs, det håller tex inte att komma med att hingsten är en hoppbegåvning, för då måste staketet anpassas efter detta.

Hur det går till rent juridiskt känner jag inte till, men någon måste förstås anmäla saken.....

Om du tex söker på "Lag om kontroll av husdjur" tror jag att du kommer att hitta det. Författningarna finns också på SJV:s hemsida, men det är nog krångligare att hitta dem där...

Lagtext:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=avelsv%E4rdering&BET=&RUB=&ORG=

Själva lagen säger (som vanligt...) inte särskilt mycket:

"Regeringen får meddela föreskrifter om att hingstar får användas till avel endast om de har avelsvärderats. Lag (1993:1481)."

"6 § Regeringen får överlämna åt Statens jordbruksverk att

1. meddela föreskrifter som avses i 1 § andra stycket, 2 och 4 §§, 5 §
första stycket samt 5 a §,"

När man läst lagen vet man att det finns förordning! Denna tar oss ett ynkligt litet steg till:

Förordning (1985:343) om kontroll av husdjur m. m.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850343.htm

"1 § Statens jordbruksverk får ge organisationer på jordbruksnäringens område eller andra sammanslutningar rätt att anordna sådan kontroll som avses i 1 § lagen (1985:342) om kontroll av husdjur m. m.
Innan kontrollen anordnas skall jordbruksverket godkänna plan och riktlinjer för verksamheten.
Föreskrifter för kontrollen meddelas av jordbruksverket. Sådana föreskrifter får innebära att hingstar får användas till avel endast om de har avelsvärderats. Förordning (1991:1451)."

Sedan tappar jag tråden, men den generella (för alla hästraser) slutar i alla fall här:
http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/2002/2002-008.PDF

Här kan man läsa att hingstar ska avelsvärderas och att även om de placeras i avelsklass som just den avelsföreningen valt att döpa till "urusel" (men är fria från ärftliga sjukdomar) är det lagligt att använda dem i avel med andras ston.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka