Fundering på storlek på montéhäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare uthyraren
  • Startdatum Startdatum
U

uthyraren

Vad skulle ni anse som en för liten häst åt denna ryttare vid köp av montéhäst?

Ryttaren är 167 lång och väger ut på 70 kg med "normal" montéutrustning dvs inte den allra lättaste.

Är en häst på 170 ett måste för att ryttaren inte ska se för stor ut?

Sv: Fundering på storlek på montéhäst

Det är så olika på hur hästen ser ut m.m.
Klart det är bättre med en större modell en en liten spetig räka på 150.

Men vad jag kan rekommendera är att köpa en riktigt lätt sadel för att slippa stressen vid invägning och känna att man ska hålla igen en vecka före loppen o.s.v. För ryttarens egen skull alltså.

Det beror helt på hästens byggnad, jag med mina 166 cm ser ut som en speta på vår gamla pålla som var/är 163 cm.

Jag har iofs inte koll på vad en medel montéutrustning väger? 7 kg?

Beror helt på vad det är för häst! Jag med mina 177 cm är inte ett dugg för stor för våra varmblod 163 respektive 168 cm. Då har jag ändå "lite kött på benen" :angel: Har ridigt hästar hos travtränare från under 160 och uppåt utan att det ser för stort ut, även om jag inte själv har känt mig bekväm med situationen. Kompisen som jobbar där får evigt tjata på mig att det inte alls ser dumt ut på något sätt!

163 cm's hästen och jag
29263442.jpg

kompisen, ca 175 cm på sin 160 cm's häst
29263443.jpg

fast vi är inga montéryttare alls om någon blir fundersam på stil/utrustning, bara glada skogsmullar *S*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024