Fundering om hovar behöver bollplank...

TinyWiny

Trådstartare
Vår arab som vi haft sen i januari har lite konstiga hovar...

Han är expert på att trampa sig själv och hade märken efter gamla skador när vi köpte honom.

Han lyckades trampa sig själv med brodd på en bak och en framhov innan bootsen kom på, detta har dock inte gett några större skador.

Värre är det med de gamla, ena framhoven har han en horisontell skada som ser ut som en bredare fast fortfarande hel spricka.

Har nu upptäckt att han på baksidan av en framhov och en bakhov har sprickor, ser ut som hoven delar sig horisontellt:confused:

Han rids försiktigt nu då jag är rädd att det ska bli värre, han har inte varit halt så länge vi har haft honom och han skos om var sjätte vecka...

Han får extra kalk och b-vitamin, finns det något mer man kan göra:confused:

Vad kan sprickorna bero på?

Kan han ha trampat sig så i bak på hoven/ballen innan vi köpte honom och att det syns först nu?

Tycker det verkar konstigt men vet inte hur det funkar, kan ett balltramp ge hovskador senare?

Sv: Fundering om hovar behöver bollplank...

Jadå, alla skador i kronrandsområdet samt ballar orsakar skador i horntillväxten vilket kan resultera i att en spricka eller "hål" så sakteliga växer ner. Detta försvinner inte förrän det kommit längst ner på hoven och verkas bort.

Sv: Fundering om hovar behöver bollplank...

Ok då är det väl det han har gjort... Tack för svaret:bow:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 171
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 133
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 888
Senast: skuggi
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 088
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring