Fundering kring förbygel/brösta

Corax

Trådstartare
För många år sedan så tävlade jag mycket i hoppning och hade då en förbygel på min häst.
Nu börjar jag så smått komma igång med min unghäst och jag köpte en brösta här om dagen. När jag provade den så var "tåtarna" som man fäste i sadeln för korta men delen till sadelgjorden var Mycket för lång.
Brukar det vara så här? Och finns det bröstor som är "normala"? ;)

Vad är egentligen skillnaden mellan en förbygel och brösta? Funktionen är väl den samma, dvs hindra sadeln från att åka bak.

Vad är fördelarna/nackdelarna med brösta resp. förbygel?

Vad har Du för något och hur ser den ut? Bild?

Sv: Fundering kring förbygel/brösta

*puttar*

Kan aldrig tänka mig att det inte är någon här som använder brösta/förbygel...

Det var många frågor;)
Jag tycker det är riktigt krångligt med förbyglarnas passform, eller så beror det på min häst som är stor. Det funkar inte med full storlek då räcker inte remmen under magen att knäppa. Har lyckats hitta en i x full men då är magremmen nästan lite lång fast passar bra annars. Brösta och förbygel har samma funktion men bröstan är oftast mer rejäl.
en bild på min
DSC009361.jpg

Har också en stor häst och har problem att hitta en som passar =(
Får man fråga vart du har köpt din?
Du kan skicka pm om du vill

remmen mellan frambenen är ofta för lång, köp en som inte blir bredare efter en bit så kan du göra fler hål. (vet inte om det där kan förstås, men då får jag förklara bättre sen)
skillnaden är väl att en förbygel går ner mellan frambenen och man kan fästa en martingal i den. en brösta är bara en rem från ena sidan på sadeln runt halsen/bogen och till andra sidan på sadeln.
fördelar med förbygel är väl att man kan fästa martingal i den. nackdel att en del hästar lätt får skav av den.
bröstan är ofta mjukare så dom inte får skav så lätt.

luddigt inlägg, men fråga om du inte förstår så förklarar jag bättre när jag är piggare:laugh:

Jag har förstått det så att en sån som går från ena sidan sadeln till andra är en sadelbrösta. Och att en "vanlig" brösta bara har de där två "tåtarna" till sadeln. En förbygel har en förbindande rem emellan "tåtarna" så den ligger an mot hästens mankam. Snygg förklaring. :D

För det var verkligen en brösta jag köpte här om veckan... Det stod det på lappen i alla fall.
Och jag förstod vad du menade med att den inte blir bredare. Men i det här fallet så började martingalöglorna rätt tidigt så man skulle bara ha kunnat göra på sin höjd två hål till.

Fler bilder på "hålla-kvar-sadeln-doningar" någon?

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
Ekonomi & Juridik Jag har haft medryttare ett par månader på min häst nu (ett par 4 månader eller så) och vi kom från början fram till att hon skulle...
2
Svar
30
· Visningar
3 347
Senast: Solvira
·
Hästvård Det finns en risk att det blir ett långt inlägg, ska försöka fatta mig så kort det går. Det gäller min häst, ett halvblod på 19 år...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: MHelena
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat