Hur ska jag göra?

Sv: Hur ska jag göra?

varför ta betalt ? då kan hon ställa krav på dig och din häst för du har väl råd med två men hinner inte eller vad dåliga hand leder ? mina medryttare betalar ej jo bensinen hit och hästarna kommer ut när dom nu kommer inga krav .

Jag tycker 400 låter för lite om det är en trevlig häst som kommer att stå på en bra anläggning (vilken då förresten??). Jag har varit medryttare på hästar i centrala Uppsala i femton år och redan i början av 90-talet betalade vi 500 för att rida någons häst ett par dagar i veckan. Det priset tycks inte ha ändrat sig speciellt mycket trots att stallhyrorna har gått upp rejält. Hur mycket du kan ta tycker jag beror lite på vad medryttaren får göra, och hur bra hästen är. Om man får låna en välutbildad häst som man får träna och kanske tävla med så tycker jag definitivt det är värt en bra slant. För en häst man bara får motionsrida i skogen kanske det är värt lite mindre. För en häst med många begränsningar på grund av ålder eller skador kanske man inte borde betala något alls utan se det mer som enbart hjälp. Jag betalar gladeligen 1000 i månaden för att låna en kanonfin häst tre dagar i veckan – mycket hellre det än att betala flera hundra i månaden för att rida trista ridskolehästar en gång i veckan!

Vill medryttaren inte betala, skaffa en ny. Ridsugna studenter som gärna betalar en slant för en fin häst finns det gott om i Uppsala, i alla fall om stallet ligger relativt centralt. Och mycket tid att rida mitt på dagen brukar de också ha :)!

Ja, det var så jag tänkte också... Mer verkar jag inte kunna ta eftersom hästen inte står på "anläggning", även om han är en fruktansvärt bra häst att lära sig på.

toughcookie> Du har rätt. Jag ska göra det. Nu har han dock fått ont i ryggen igen då han vuxit ur sin sadel och vi fått rida barbacka. Så just nu får hon inte rida, och därför tycker jag inte heller att jag kan begära nåt av henne pengamässigt heller. Men han ska utredas, och när han går att rida igen ska jag ta upp att det är ett par månader som hon inte betalt för fast hon skulle, och varför. Är det så att hon inte kan så får jag leta efter en ny, hon visste ju redan när hon svarade på annonsen att det skulle kosta lite.

Fast något jag inte förstår är varför man ska få betalt för att få hjälp.

Och jag förstår inte varför man inte ska betala för att få rida. :) Hon är ju inte min medryttare för att hon vill hjälpa mig, utan för att hon vill rida. Så så tycker jag inte att det går att resonera. Om hon hade varit en skötare, javisst! Då hade hon fått rida nån gång ibland som tack för hjälpen.

Nej, inget avtal har skrivit. Och det här är nog sista gången jag gör det men jag tyckte hon verkade så sjysst i början... Visserligen har hon inte misskött nåt mer än betalningarna heller.

Sen, så måste jag faktiskt tillägga, att min erfarenhet efter drygt 8 år med olika medryttare så tar folk det på större allvar och sköter sig bättre om de betalar en slant i månaden! Något som inte är deras och som är gratis för dem blir ofta lite "slit och släng", och det har jag upptäckt även med folk som verkat väldigt vettiga innan. Tyvärr!

Kiickan> Vart bor du då? :) Sånt måste man ju också tänka på.

Jettan> Så tänker jag också. :) När jag en vacker dag blir skitrik så ska jag låta hästgalna tjejer komma ut och rida min häst gratis. :D

black coffee> Det är sant. Och jag ska höra med henne. Jag har ju inte hört ett knyst, så det känns lite som att hon hoppas på att rida gratis så länge som det går. Jag gav henne 1,5 månad gratis ändå för att jag tycker att under den tiden som man lär känna hästen så får man inte så mycket ut av det, men nu har det ju gått bra mycket längre tid och jag får fortfarande hjälpa henne massor.

Tack för din åsikt, men tråden är inte om jag ska betalt eller inte, utan om hur mycket jag kan ta. :)
Jag gjorde illa min handled i vintras, trillade och vrickade den rejält och har därför inte kunnat mocka på ett tag. Det har löst sig ändå, tack vare min pappa! :bow:

Kixlin> Anläggning är inte bestämt, de som finns ute på annons nu har inflyttning ganska snart och pappa vill ha kvar hästarna så länge som betet går att använda iaf annars förlorar vi EU bidrag för det. Men sen så. :D Jag har några krav- det ska finnas ridbana, var ett luftigt och trevligt stall med bra sadelkammare och förvaringsmöjligheter, nära till antingen stan eller stadbuss (då jag troligen kommer flytta in till stan om jag flyttar hästarna och inte har körkort än) och gärna ridhus också. Kommer nog troligen bli ett ställe med ridhus, om det finns några bra då det blir aktuellt eftersom jag vill träna och tävla och flyttar härifrån för att kunna göra det mer. Ev. ett stall med närhet till ridhus.

Som det är nu så är jag väldigt sliten, som sagt. Jag tycker hon är trevlig och det är väl inget dirket fel med henne MEN jag känner mig fortfarande låst! Jag behöver fortfarande gå ut till stallet för att se om hon t.ex. inte uppfattat att det var hästarnas tid att få lunch/em mat när hon var här och hon verkar jämt väldigt besviken över att hon inte alltid kan få sällskap ut. Detta trots att jag försökt få henne att ta kontakt med andra ryttare här runt omkring. Och dessutom så får jag fortfarande hjälpa henne väldigt mycket mer hur hon ska få honom att arbeta korrekt. Inte för att han är svår, utan för att hon helt enkelt verkar tappa känslan mellan gångerna. Hon går gärna tillbaka till att hålla för mycket i handen och då kryper han bakom direkt.

Hmm de första jag tänker på när jag ser denna tråd och du ska flytta, vart ska virran ta vägen? :O

Antingen får hon flytta med oss, eller så letar ju upp en bra lösdrift eller en fodervärd åt henne. Det har jag inte bestämt än, det beror helt på hur dyrt det är dit vi flyttar och om det kan få plats två hästar.

Jag skulle nog börja med att ta upp de pengar hon ännu inte betalat. Är hon inte intresserad av att betala de pengarna så kommer hon knappast betala 400kr heller.
Och jag skulle nog INTE höja priset för att jag köpte en ny sadel men absolut om jag flyttade till en större anläggning med bättre faciliteter. Men då är det viktigt att det informeras om det i god tid så att medryttaren får en chans att välja.

Håller helt med, Solvira: det blir ju jättekonstigt att du sagt att hon ska betala och sen bara låter saken bero. Det är väl skitsamma att hon hjälpt dig med annat osv, har ni sagt att hon ska betala för att rida hästen och hon rider hästen, då finns det ju inga frågetecken alls. Spotta upp dig och kräv pengarna eller så får medryttaren säga tack och adjö.

ang. sadeln så tycker jag inte det är skäl att höja priset. Låter som du ska finansiera sadeln via medryttaren, det är väl inte dennes problem att du behöver en ny sadel? Dessutom har jag svårt att se vilken typ av extremt "slitage" det skulle bli på sadeln så att hon skulle behöva betala för det.

Det tycker jag mycket väl att du kan göra. Vi tog 1000kr/månad för våran medryttare. Då red hon våran skogsmulle två gånger i veckan + mockade.

Hittar man ens folk som betalar så mycket för det:eek: Hutlöst.

Tack för din åsikt, men tråden är inte om jag ska betalt eller inte, utan om hur mycket jag kan ta. :)
Jag gjorde illa min handled i vintras, trillade och vrickade den rejält och har därför inte kunnat mocka på ett tag. Det har löst sig ändå, tack vare min pappa! :bow:

Kixlin> Anläggning är inte bestämt, de som finns ute på annons nu har inflyttning ganska snart och pappa vill ha kvar hästarna så länge som betet går att använda iaf annars förlorar vi EU bidrag för det. Men sen så. :D Jag har några krav- det ska finnas ridbana, var ett luftigt och trevligt stall med bra sadelkammare och förvaringsmöjligheter, nära till antingen stan eller stadbuss (då jag troligen kommer flytta in till stan om jag flyttar hästarna och inte har körkort än) och gärna ridhus också. Kommer nog troligen bli ett ställe med ridhus, om det finns några bra då det blir aktuellt eftersom jag vill träna och tävla och flyttar härifrån för att kunna göra det mer. Ev. ett stall med närhet till ridhus.

Som det är nu så är jag väldigt sliten, som sagt. Jag tycker hon är trevlig och det är väl inget dirket fel med henne MEN jag känner mig fortfarande låst! Jag behöver fortfarande gå ut till stallet för att se om hon t.ex. inte uppfattat att det var hästarnas tid att få lunch/em mat när hon var här och hon verkar jämt väldigt besviken över att hon inte alltid kan få sällskap ut. Detta trots att jag försökt få henne att ta kontakt med andra ryttare här runt omkring. Och dessutom så får jag fortfarande hjälpa henne väldigt mycket mer hur hon ska få honom att arbeta korrekt. Inte för att han är svår, utan för att hon helt enkelt verkar tappa känslan mellan gångerna. Hon går gärna tillbaka till att hålla för mycket i handen och då kryper han bakom direkt.

Efter vad du skriver nu tycker jag att du nog lika gärna kan vara utan henne, om hon inte betalar. Först fick jag intrycket att hon var en stor tillgång och hjälp och då tycker inte jag man ska ta betalt. Men nu är det nog inte så och då kan hon gärna betala det lilla du begär, eller sluta rida. Det är inte en avlastning med det som du berättar nu, tycker jag. Utan en helt vanlig medryttare som du kanske inte ens behöver.

Att hon inte omedelbart erbjöd sig att köpa nya skydd eller sprigna och leta, oavsett om du sa att det inte behövdes, det talar också emot henne.:cool: För mej vore det en självklarhet även om ägaren sa nej och var snäll som du var.

Jag tycker inte att man ska ta betalt utav en medryttare.
Hon hjälper ju dig!
och du kan ju knappast ta mer betalt för att du väljer och köpa en dyr dressyrsadel, det är ju inte hon ska ska betala den.

Va tacksam för den hjälp du får istället.

Tack för din åsikt, men nu var det faktiskt inte det tråden handlade om (alltså ifall jag ska ta betalt eller inte). :)

flash, mackan, m.fl> Jag sa faktiskt upp henne nu. Hon har inte betalt nåt och jag läste i boken idag att hon ridit med sadeln som är för smal även fast jag upprepade gånger bett henne att inte göra det. Hon tyckte den åkte fram något när hon red med den för ett par veckor sen och jag sa "även om den la sig tillrätta efter skritt och när han stod still så är den för smal, så rid inte nåt mer med den". Hon har dock ridit med den 3-4 gånger efter det ändå. Och voila, han har fått ont i ryggen som ett brev på posten. Han var ordentligt stel och stod och svankade rejält idag när jag var ut. Aldrig sett honom så illa faktiskt. Så det blev till att gå ut och gå, som tur var såg han bättre ut efter att ha fått gå och lyfta på fötterna ute i skogen utan att belasta ryggen. Så nu är det det vi får ägna oss åt den närmaste tiden.

MEN jag tyckte det var enormt jobbigt att göra, hon är en jättetrevlig tjej. Men nånstans har det ju blivit en miss och eftersom vi sällan hinner rida tillsammans eller träffas längre så är det svårt att reda ut det. Och när han ändå inte går att rida nu, vad ska jag då med en medryttare till?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka