Fundering i L:C

Fiorano

Trådstartare
Hur högt upp i procent kommer egentligen ett ekipage där hästen kröker fint på nacken, har rätt ordinära gångarter men går avslappnat, vägarna rids till punkt och pricka och ryttaren sitter fint med sänkta hälar och ett leende på läpparna? Är detta ett "rosettplockarekipage" eller är det hästarna som kanske inte är helt stadiga men stundvis är flashiga med fin gångarter som ändå hamnar högre i prislistan?

Observera att det handlar om L:C-L:B nivå.

Sv: Fundering i L:C

Förhoppningsvis inte jättehögt om hästen "kröker fint på nacken". En häst som enbart går avslappnat ska gå i en lång och låg form som desvärre inte plockar så mkt poäng på tävlingsbanor för det mesta, inte ens på en Lätt C.

Fiorano skrev:
Hur högt upp i procent kommer egentligen ett ekipage där hästen kröker fint på nacken, har rätt ordinära gångarter men går avslappnat, vägarna rids till punkt och pricka och ryttaren sitter fint med sänkta hälar och ett leende på läpparna? Är detta ett "rosettplockarekipage" eller är det hästarna som kanske inte är helt stadiga men stundvis är flashiga med fin gångarter som ändå hamnar högre i prislistan?

Jag förstår vad du menar....och Ja, jag tror att det du beskriver är en typisk rosettplockare i LC och LB, men det är nog också en sådan som stannar på den nivån, inte går vidare till LA eller högre.

Fiorano skrev:

Du skriver "kröker fint på nacken", pratar du om en häst som inte använder bakdelen och ryggen alls? När jag läser om de premisser du satt upp finner jag de flesta positiva, förutom möjligtvis just "kröker fint på nacken"..att vägarna rids till punkt och pricka och att hästen går avslappnat plus att ryttaren sitter fint låter ju alldeles utmärkt, då skulle jag gärna låta det ekipaget komma högt upp i procent..det är ju dessa premisser som är bas för de lätta klasserna..det jag saknar är information om hästens arbete bakifrån..för det är ju också en förutsättning för att komma upp i poäng..att hästen har rätt ordinära gångarter behöver ju inte betyda att den inte arbetar rätt..så jag går tillbaka till min första fråga..använder ditt exempel till häst sin bakdel och sin rygg? gör den det skulle jag givetvis ha den högre upp på prislistan än en flashig gångartshäst med ostadig form och en ryttare som rider slarviga vägar med en dålig sits..?

Senast ändrad:

Det är just detta jag menar i funderingen! "Mitt" ekipage där hästen kröker på nacken-och därmed inte arbetar korrekt bakifrån med ryggverksamhet, ser ju trots allt propert och fint ut med en leende ryttare och fina vägar. Jag tror precis som någon skrev att detta är ett typiskt rosettplockarekipage i L:C-L:B, men som aldrig kommer att komma högre i klasserna.
Frågan är ju också om det är rätt av domarna att premiera ett sådant tillsynes harmoniskt ekipage framför ett ojämnt ekipage som glimmar till med ett korrekt arbete stundvis.

Vad tycker ni?

jag tävlade min travare igår. han börjar bli rätt bärig och fin. Vi brukar aldrig (!) tävla dressyr. Vi red mot lektionshästar och några privathästar. varav en är en jättefin häst med jättefin krök på nacken och flashiga gångarter (den är fin! känner ägaren!) men min travare fick högre procent. O han har inga supergångarter. Vi fick iaf klassens högsta procent.

Fiorano skrev:
Det är just detta jag menar i funderingen! "Mitt" ekipage där hästen kröker på nacken-och därmed inte arbetar korrekt bakifrån med ryggverksamhet, ser ju trots allt propert och fint ut med en leende ryttare och fina vägar. Jag tror precis som någon skrev att detta är ett typiskt rosettplockarekipage i L:C-L:B, men som aldrig kommer att komma högre i klasserna.
Frågan är ju också om det är rätt av domarna att premiera ett sådant tillsynes harmoniskt ekipage framför ett ojämnt ekipage som glimmar till med ett korrekt arbete stundvis.

Vad tycker ni?

Ett ojämnt ekipage skall dömas efter sin ojämna uppvisning..högt där korrekt arbete uppvisas, lågt där ekipaget gör en djupdykning. På samma sätt skall det propra ekipaget dömas. Men eftersom "ditt" exempel tydligen inte arbetar med rygg och bakdel kan ju poängen aldrig bli väldigt hög men det ekipaget håller en jämnhet i sin poängskörd som ofta summeras ihop till en högre poäng i förhållande till det ojämna ekipaget. Vilket jag tycker är fullt lämpligt. Jag skulle aldrig sätta poäng efter "utvecklingsbarhet" utan går på vad jag ser, just här och just nu. Sedan är det upp till ryttaren och dess tränare att arbeta på stabilitet i uppvisningen så att djupdykningarna försvinner och "glimret" tar över mer och mer. En domare är till för att ge ett kvitto på var ekipaget befinner sig just nu, en tränare är till för att utveckla ekipaget till kommande storheter. Domare anvisas i sin utbildning att inte "leka tränare" utan att bara döma vad hon/han ser, här och nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka