Fundering - Hyra ut stallplats.

J

Jackie Brown

Jag sitter här och räknar lite på vad det egentligen kostar att hyra ut stallplatser, och vad jag får fram så lönar det ju sig inte alls att ha sådan verksamhet.

Nu har jag bara plockat lokala siffror att räkna med, och kommer fram till:

Om din inakordering får 10 kg hö/dag så kostar det ca 900:- om ditt hö som här kostar 3;- kilo.'

En spånbal i veckan blir 260:- i månaden om den som här kostar 65:-

4 KG havre om dagen kostar 120 kronor i månaden om det kostar 1:- kg.

Alltså är du redan uppe i en summa på 1280:- månad.

Då är ju inte boxplatsen inräknad, ingen service som insläpp/fodring. Inte heller är elen inräknad, utrustning i stallet, lagning när något går sönder osv osv osv.

För ett vanligt stall utan ridhus kan du aldrig någonsin få någon att betala sådanna summor, iaf inte häromkring. :crazy:

Ni som har inakorderingar: Vad tjänar ni egentligen på det? Vad ingår i hyran och vad får hästägaren själv göra?

Tacksam för svar.

Sv: Fundering - Hyra ut stallplats.

Nu är jag inte uthyrare utan en inackordering, men vi har löst det så att jag betalar för platsen och sedan tillkommer allt som förbrukas som foder och strö. För tillfället har jag flickorna på lösdrift och köper eget grovfoder, men när de förra vintern var uppstallade köpte jag allt via min stallägare.

men hyr ut platser bara, kallhyra. om du kan ta in hö själv eller köpa ett stort parti för ett bra pris hos någon bonde så är ju det bra, men att du ska köpa ett dyrt hö och sen sälja vidare, då är det väl bättre att var och en får köpa så mycket hö som man behöver. kraft foder är ju bäst att var och en köper själv.
dessutom hade du ett väldigt dyrt hö..

Har också min häst inackorderad och betalar kallhyra precis som Mia_R, och det är väl den enklaste lösningen.
Ta vad du tycker att du behöver i kallhyra och låt inackorderingarna köpa eget foder, ev gör som i vårt stall och köp in grovfodret gemensamt men utan att det ingår i hyran, och låt alla betala per månad vad de förbrukar. Kraftfoder tycker jag är mycket bättre att köpa helt själv så man får exakt vad man vill ha till sin häst...alla vill ju inte ge havre tex.
Vet inte var du bor, men tycker det låter som väldigt dyrt hö! Här kostar det 1-2 kr/kg.

*knapplån*

Det finns två skäl som talar emot att låta inackorderingar köpa eget hö.

1. Alla kommer att ha egna småhögar med hö överallt, vilka tar en dj*vulkst massa med utrymme jämfört med motsvarande mängd hö lagrat på ett rationellt sätt... dessutom brukar dom inte sköta om skullen ordentligt (ja, skullgolvet ska sopas med jämna mellanrum).
Oordning och onödigt "spring" på skullen leder vidare till ökad brandfara.

2. En del inackorderingar köper dåligt hö av okunskap eller av ekonomisk hänsyn, mögligt hö är något som faktiskt angår alla som står i det stallet då mögelsporer lätt sprider sig... dessutom är man om man är foderföretagare (dvs om inackorderingen inte har inskrivet i hästpasset att hästen inte ska bli livsmedel dvs) skyldig att se till att inackorderingen inte matar sin häst med mögligt hö. DITT ansvar, inte hästägarens :eek:

Nu något annat... även om man tar eget hö så innebär det att man matar inackorderade hästar med hö som man annars hade kunnat sälja eller föda upp tex slaktdjur med, med andra ord så ska man se till att inackorderingen altid betalar marknadsmässigt pris för höt oavsett om man tar eget hö eller inte.

I slutändan kan man gå lite plus på en inackording, men i många delar av landet rör det sig inte om mer än om några hundra i månaden.

I princip kan man säga att med strö, grovfoder, kraftfoder, avskrivningar, underhåll, in-utsläpp, el, vatten så bör man ligga på i vart fall 2000 sek per månad... allting under detta innebär att man som stallägare sponsrar andras hästhållning.

KL

Jag håller inte inakorderingar själv, detta var bara en fundering som slog mig eftersom jag ska flytta min häst från eget stall till inakordering nu när jag är gravid.

Finns ju många skäl till att det är enklast att alla i stallet köper samma hö, att strö även det köps in gemensamt känns ju också som något mycket enklare än att alla ska hålla reda på vart deras strö ligger och hur mycket de har använt osv.

Tack för era svar hur som hellst.

Jag hyr ut några platser, men det är kallhyra. Inget hö, spån eller foder ingår. Dels för att jag har eget hö, men bara så pass att det räcker för eget bruk, dels för att alla äter olika sorters kraftfoder. Vi turas om enligt schema med utsläpp.

Står som inackorderad, jag betalar en fast avgift för box, in/utsläpp/fodring och spån, vad hästen äter betalar jag därutöver.

Vi köper vårt foder av stallägaren utom om någon ska ha specialfoder eller olika tillskott det köper man själv.

Hö, havre och betfor är inte tillåtet att köpa in själv, dels för att det alltid blir fel om någon annan ska hjälpa när någon är bort så är det svårt att hålla reda på vem som ska ha ur vilken hög, dels får stallägren ett bättre pris om denna kan köpa in så det räcker till alla på en och samma gång vilket också gynnar oss som köpar av stallägaren, vi betalar vad stallägaren betalar och något lite till "i svinnkostnad" så stall ägaren tjänar inte på foderförsäljningen utan de inkomster som bli är box och service hyran.
Rik blir nog knappast vår stallägare på detta men det går runt med lite pluss iallafall.

Vi hyr ut ett fåtal boxar.
Hos oss betalar man kallhyra+serviceavgift, så som fordingar 4 ggr/dag, in-utsläpp samt på och av med täcken. Vi tillhandahåller hö och hösilage, havre, kornkross, kli, mineraler samt en del annat småkrafs (vitaminer osv) samt halm. Allt köper man av oss (om man vill dvs) beroende på hur mycket man förbrukar. Vill man ha annat kraftfoder går det bra, men man får införskaffa det själv. Vill man ha annat hö/hösilage så tar vi betalt för lagringsutrymme, men allt går att lösa.
Nu är inte tanken hos oss att tjäna pengar på boxarna utan bara att "fylla ut" de tomma boxarna som vi inte behöver själva.

Ett skäl till:

Om du köper in allt foder, så får du dra av momsen i din deklaration på den maten som du säljer till inackorderingarna (inte för dina egna hästar dock), så där är ytterligare en fördel att du köper in allt...

//Jezz

När vi hade stall så hyrde vi ut 1 box för 500 el 600:- / månad, då ingick halm, utsläpp & fodring morgon + kväll förutom på helger då vi dela.
Så alla fick ordna sitt hö & mat själva.

Där jag står uppstallad nu så betalr jag 550:-/månad för boxplast & halm, vi turas om att släppa ut vardagar & har schema för helger.
Det ingår oxå fodring morgon(ca06,00) & kväll (ca22,00)

så tyckte jag det fungera bra .
det är ju svårt att räkna vad varje häst äter eftersom det kan variera mycket

det är ju svårt att räkna vad varje häst äter eftersom det kan variera mycket

Det tycker inte jag är svårt, en foderlista har vi där det står vad alla äter, sen multiplicerar man den med antal dagar i månaden och med kgpris för varje produkt. Gör man ändringar så säger man till stallägaren vilka ändringar och från när de gäller, så det blir rätt, sen så betalar vi därefter, sva vi betalar hyra i förskott och förbrukat foder i efterskott.

Har polare som står i stall där alla köper sitt foder själva, tyvärr är inte alla helt ärliga utan snor lite foder här och var, det är inte så roligt i längden.

om du vill ha heninackordering så ta bort havren isåfall. det är inte alla hästar som äter havre så det känns ju som en onödig kostand att sitta och betala för något sådant. Räkna in hö och strö i foderkostnaden + kallhyra och för tjänster. ska hästarna ha kraftfoder så får dom köpa in sånt själv. det är inte helt ovanligt att alla hästar har olika foder i ett kollektivstall.

Vad är det för hö som du betalar 3 kr/kg för?? vi betalar 2,20 inkl moms, frakt och 5% i svinn i mitt stall för ensilage. jag som tyckte det var dyrt:smirk: är van vid billigare sen jag hade eget stall.

Kolla runt vad folk i din omgivning tar för stallplats och vad som ingår. Har du inte tillgång till ridbana/ridhus eller lyxigheter som varmvatten, spolspilta och väldigt fina hagar så kan du inte ta lika mycket som det stall som har det.

Nej, det lönar sig ofta inte. Men det är delvis självförvållat - skulle alla i branschen enas om att

1. Erbjud inga tjänster svart.
2. Se till att alltid ha kostnadstäckning + vinst om du driver näringsverksamhet. Det är faktiskt ett absolut krav för att få driva företag.
3. Skit i de som påstår att de inte har råd. Då får de välja att hitta en annan lösning eller sälja hästen. Oftast är det bara skitsnack, hemma står både platt-TV, lyx-SUV och mobiltelefoner - och ändå gnäller man över stallhyror som knappt täcker kostnaderna.

så skulle problemet försvinna. En kallhyra på ca 1500 kr inkl moms borde man väl dock kunna räkna hem på många orter i landet? Eftersom vi själva har valt bort att ha inackorderingar helt och hållet, har jag inte räknat närmare på sistone.

Så länge de seriösa stallen ska konkurrera med ekobrottslingar ser det mörkt ut. Förhoppningsvis rensas det upp vartefter.

knapplån

ang med hö/foder som ingår i hyran.

man måste faktiskt även tänka på att alla hästar äter inte tex samma hö!! det är ju faktiskt olika värden i hö.
vissa får inte ha dom eller dom värderna, ex fånghäst.
eller som min ena häst som jag stog i stall med o betalade för hösilage. Fick ej fodra med eget foder. Hästen va jättedålig i magen varje dag. Den tålde inte hösilaget. (även om det är ett bra fodermedel för vissa hästar så passar det långt ifrån alla..)

man måste visa hänsyn till sådant.

Senast ändrad av en moderator:

Har man eget hö man kan skörda själv, så tjäna man lite på det, men ska man köpa grovfodret och havren som gått upp så mkt nu, nja,, då tjäna man inte många kronor. Om du hämta spånet från ett sågverk så blir det mkt billigare än att köpa av tex lantmännen..
Jag tog 1200 kr för 2 år sedan för en ponny, då ingick allt, plus ut/insläpp vecka ut vecka in. Men det var för billigt om jag tänker efter idag;)

Menar du att stallägaren ska ha hänsyn till hästägarna eller att hästägarna ska leta stallplats efter deras egna behov?

Alla har inte utrymme att lagra grovfoder till X antal olika hästägare.

Om jag som stallägare har plats för säg 1 ton hö där 3 av inakorderingarna äter samma hö medans 2 inte gör det och vill ha 2 olika sorters hö, så blir det hemskt snålt om plats - plus att det i många fall blir dyrare då man måste åka och hämta / beställa hem partier oftare.

Så, inte nog med att vissa inakorderingar ofrivilligt får betala extra för transporten av grovfoder så dyker det upp problem vid fodringen i hagen. Man måste separera hästar för att det inte ska bli tjaffs om vems häst som äter vilket hö.

Jag ser att det ligger i stallägarens intresse att anpassa stallet efter vad som är enklast för denne. Hyresgästen får finna en stallplats som är mer passande om denne inte kan följa den rutin som redan finns i ett stall.

jag har också lånat ut stallplats och även om jag har trångt med utrymme så skulle jag aldrig tvinga ngn fodra sin häst med foder som jag anser att deras häst ska äta. Såvida man inte gemensamt vill göra så och givetvis funkar det ju bra i så fall. Man hästar kan ha olika behov. Sen vad vi människor tycker är ju tyvärr inte det man alltid måste tänka på i första hand då hästens hälsa är viktig.

tex så kanske det ingår tex hö i stallhyran och det kanske funkar jättebra, men så får hyresvärden för sig att dom ska fodra tex hösilage istället. Vad gör man då med den häst som inte tål hösilage? (detta va ett ex....)

rutiner är ju en sak, men ibland måste man se till hästens hälsa också. en häst hälsa kan ju även ändras allteftersom. En hosthäst kanske inte kan äta hö och måste tex ha hösilage...ja det kan ju hända vad som helst. Jag tar bara upp exempel.

Jag förstår hur du menar men i slutändan måste ju ändå stallägaren vara den som har sista ordet.

Att kompromissa är lätt i ett stall med få inakorderingar. Men för de stallen som har uppemot 8-10 inakorderingshästar kan det ju bli problematiskt att börja kompromissa - för då vill tillslut alla köra sitt eget race och då står man där som stallägare med en massa onödigt tjaffs.

Jag känner dock många stallägare som tar in både hösilage och Hö så får hästägarna välja vilket de vill ha, men de har inte möjlighet att låta inakorderingarna förvara eget grovfoder i stallet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 846
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama