Fundering - Hyra ut stallplats.

Sv: Fundering - Hyra ut stallplats.

Kl
Jag tar betalt för box, service, bestämd mängd strö och grovfoder i förskott, vill den inackorderade ha mer strö eller grovfoder än vad som ingår betalar den för det i efterskott.
Jag har en viss mängd grovfoder och strö som ingår i priset, detta för att jag måste ju räkna på hur mycket som kommer gå åt och beställa det. Visar det sig att alla hästarna äter 2kg mindre om dagen än vad jag har räknat med så står ju jag där till sommaren med massa foder kvar som jag får stå för. Denna risken vill jag undvika genom detta sätt att ta betalt.
Att köpa in foder och strö till 10 hästar gör att jag får ligga ute med en hel del pengar, pengar som jag annars kunde få ränta för om jag hade haft dom placerade på något bra ställe. Det tycker jag att jag kan lägga på i mitt pris också. Inte så många inackorderade som tänker på en sån sak.
Jag har hösilage som ingår i priset men även tillgång till hö för dom hästarna som behöver det. Höet kommer dock bli dyrare (dyrare i inköp, mer arbete m.m.) och det hoppas jag kommer göra att bara dom hästarna som verkligen behöver hö får det.

I dom stall där ni köper in foder ihop och betalar för det ni gör åt, vem ligger ute med pengarna till foderleverantören?

Och ännu en gång, det är skillnad på priset om man köper svart eller inte!

Ja, visst är det skillnad på att följa lagen och inte.

Ja, jag har inte varit den mest laglydiga förut men nu märker man ju hur irriterande det är med alla svarta stall.
Jag har bestämt mig för att köra allt vitt men det är inte lätt att konkurera mot dom svarta stallen!
Spånleverantören blev helt tyst när jag frågade om priset var inkl eller exkl moms, och sen sa han att han kan väl skriva kvitto om jag vill det men dom flesta vill inte det!
Klart det blir skillnad i pris för inackorderingen om spånet kostar 45:- svart eller + moms!

I mitt stall ingår inte ett smack egentligen. Vi turas om att åka dit o släppa in o sköta om, lägga täcken o utfodra.

Mat och strö får man stå för själv. Inget sådant ingår. Då måste man räkna ut för varje häst vad den gör av med i boxen. Hur mycket den äter.. Shettis äter ju knappast som ett halvblod. Och så ändra det för varje gång nån ändrar foderstaten.

Normalt har jag tagit 500 kr.. Det som ingår är box, el, hage med vindskydd och en liten ridbana. 1 gräshage som man får turas om att ha på våren för att vänja hästarna innan betet. Resten av året får vi turas om att ha den så hästarna har större yta för att springa o busa.

Nu i år kommer jag att ta ca 100 kr boxen.. Men vi kommer ha hästarna på "lösdrift" större delen av vintern.. Vi kommer bara ha dem inne under busväder. Så jag vill inte ta ut samma pris om vi inte ska använda boxarna så ofta.

Men samma villkor. Vi hjälps åt med täcken, utfodring, vatten mm.

Senast ändrad:

Ett skäl till:

Om du köper in allt foder, så får du dra av momsen i din deklaration på den maten som du säljer till inackorderingarna (inte för dina egna hästar dock), så där är ytterligare en fördel att du köper in allt...

//Jezz

Ja du får dra av momsen på foder du köper in. Sedan måste du lägga på momsen igen när du säljer till inackorderingarna. Så momsen är ju ingen vinst, tvärtom.

Givetvis lönar det sig inte att ha inhyrda, om du vill ta ut en normallön. Finns inte många som skulle kunna eller vilja betala vad det egentligen kostar.

De flesta som har så billiga hyror som man kan se på buke (550, 600 osv...) tar ju detta svart och betalar varken moms eller skatt på beloppet. Sen har ju de flesta ett annat arbete eller är sjukskrivna, arbetslösa (eller en rik sambo), så att det kommer pengar från annat håll.

De allra flesta har inackorderingar för att kunna hålla egna hästar inte för att det är en lönsam historia, FÖR DET ÄR DET INTE.

Du får verkligen slita för ingenting och ingen tackar dig.

Finns det någon arbetsplats där man knappt tjänar 30:-/timme, där man handhar ouppfostrade galna hästar som gärna springer på en eller griniga inackorderingar som givetvis tycker att det är helt okej att man blir allvarligt skadad av deras häst.

De skador jag har fått har endast varit från andras hästar inte mina.

Jag har alla möjliga raser (föl, unghäst, ston, hingst).

Fast jag tillåter ingen av mina att ramma mig i full fart.

ÄNNU EN GÅNG - NI SOM TÄNKER STARTA INHYRNINGSSTALL - GÖR DET INTE !!!!! - TÄNK PÅ ATT LIVET ÄR KORT - ENDAST BORTSLÖSADE ÅR

De flesta som har så billiga hyror som man kan se på buke (550, 600 osv...) tar ju detta svart och betalar varken moms eller skatt på beloppet. Sen har ju de flesta ett annat arbete eller är sjukskrivna, arbetslösa (eller en rik sambo), så att det kommer pengar från annat håll.

Och det är ett dubbelt bedrägeri mot oss alla. Att vara låtsas-sjuk eller låtsas-arbetslös och sedan ändå dra in pengar utan att redovisa. Men är man kriminell så är man. En annan skulle se det som en möjlighet att försörja sig själv, även om inkomsten är ganska liten. Men den viljan verkar knappt finnas kvar, det är tydligen mycket coolare att vara kriminell..

Jag hade tagit kallhyra plus låtit dem beställa foder tillsammans med dig och styckpris på ev tjänster, alternativt gjort dem i utbyte mot att den inhyrda tar några pass med dina hästar. Då känns det inte lika maffigt. Om man tar ca 500-600 kr kallhyra och däröver lite betalt för tjänsterna tjänar du på det utana tt det känns överväldigande dyrt.

Och så ska man om man är registrerat företag försöka konkurrera med de personer som inte är seriösa.

Kan jag skriva under med att det finns inte en suck.

Eller ridskolor som är subventionerade av kommunen.

Ännu en gång - FÖRSÖK ATT FÖRSÖRJA DIG OCH DIN HÄST PÅ ETT ANNAT SÄTT ÄN INACKORDERINGAR.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 846
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama